Článek
Nabízeli kilo cukroví za lákavých 280 korun. Navíc tvrdili, že objednávkou zájemci podpoří gastroprovoz, který se snaží přežít v době, kdy museli být stravovací služby zavřené.
To jsou základní pilíře neobvyklého vánočního podvodu, který se odehrál během loňského adventu. Zájemci dopředu posílali zálohy – polovinu z celkové ceny. Cukroví se ale nedočkali.
Po téměř roce už má policie sečtenou škodu. Přibližně 350 podvedených klientů celkově poslalo na zálohách přes 200 tisíc korun.
„Na základě provedeného prošetřování kriminalisté na začátku letošního roku obvinili 41letého muže a 30letou ženu z trestného činu podvodu. Věc není úplně uzavřená, stále se šetří, je tam velké množství poškozených. Postupně se musí všichni vyslechnout,“ vysvětluje Eva Kropáčová, vedoucí tiskového oddělení pražského krajského ředitelství Police ČR, v jaké fázi je vyšetřování.
S každým z 350 poškozených se policisté musí spojit a ověřit u něj částku, kterou poslali, a na jaký účet peníze skutečně putovaly.
Jednoduché a promyšlené
Případ je varováním pro všechny, kdo dávají přednost nákupu cukroví před pečením. Dnes už obviněné dvojici se podařilo za pomocí jednoduchého triku vytvořit iluzi fungujícího podniku. Vystupovali pod trochu krkolomnou značkou „Cukroví od Jiříkova kuchyně“. Přitom Jiříkova kuchyně skutečně existuje.
„Pokud jste si nějaké výrobky objednali, hlavně vánoční cukroví, nebylo to u mě. V případě, že jste někomu něco zaplatili, kontaktujte majitele bankovního účtu. Na Policii ČR mi bylo sděleno, že nemohu učinit trestní oznámení, jelikož mi nevznikla škoda, a že toto musí učinit ti, komu tato škoda vznikla,“ zveřejnila na svých stránkách před rokem skutečná Jiříkova kuchyně.
Dvojici stačilo k vytvoření iluze, že má právě s tímto výrobcem něco společného, velmi málo – naprogramovala si vlastní stránky na velmi podobné webové adrese, od skutečné Jiříkovy kuchyně se lišila jen v detailu: v jedné pomlčce navíc mezi slovy.
Případem i po roce žije jeden z poškozených klientů. „Přijde mi, že se to už vleče dlouho, ale musím na obranu vyšetřovatelů říct, že těch poškozených je strašně moc. A obvinění toho mají podle mých informací hrozně moc na svědomí,“ říká David Ditrich, který se věnuje mapování činnosti podvodníků.
Říká, že mu jde o princip. A dodává, že letos už se nespoléhal na kupované cukroví a doma raději napekli.
Podvedení klienti se zorganizovali pomocí sociální sítě Facebook. Zakladatelka skupiny „Cukroví od Jiříkova kuchyně – podvod???“ vzpomíná, že jeden z důvodů, proč si cukroví objednala, byl právě příběh o tom, jak se tím pomůže covidrestrikcemi zasaženému gastroprovozu.
„Založila jsem skupinu, aby se nenapálil někdo další. Chtěla jsem lidi varovat a vyburcovat je, aby za to padl nějaký trest,“ vysvětluje paní Tereza, která si nepřeje zveřejňovat své příjmení.
Policie letos zatím žádný podobný podvod neregistruje. „Ale určitě apelujeme na veřejnost, aby si dávali pozor, od koho kupují a komu posílají peníze,“ dodává policejní mluvčí Eva Kropáčová a upozorňuje, že extrémně levná cena je vždy jednou ze známek, že by se mohlo jednat o něco podvodného.