Hlavní obsah

Panák bez alkoholu? Nic nemožného. V barech se rozmáhá trend nealko drinků

Foto: Bar, který neexistuje

V brněnském „Baru, který neexistuje“ během Suchého února můžete dostat bezedný koktejl, který mění barvu.

Nabídka dobrých nealkoholických piv i vín je v Česku bohatá. Abstinenti ale nemusí přicházet ani o koktejly a společenské zážitky. V řadě barů jsou na ně připraveni během Suchého února i mimo něj.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Už dávno v barech nenajdete jen nealkoholické koktejly typu „virgin piña colada“, které jsou předraženou směsicí džusů a ovoce. Čím dál více z nich se snaží abstinentům připravit stejný zážitek jako ostatním zákazníkům. A to jak chuťově, tak i vizuálně.

Nulaprocentní drink, který mění barvu, nebo nealkoholická verze starých klasik, jako jsou negroni či manhattan. I to už dnes najdete na menu v místech, kam lidé chodí primárně za alkoholovým opojením.

Foto: Bar, který neexistuje

Nealkoholický koktejl Blue Indigo z nabídky Baru, který neexistuje.

Vyrobit opravdu dobrý nealko drink, který si nezaměníte s limonádou, je přitom docela výzva. „Pokud chcete, aby to nebylo sladké, kyselé nebo sladkokyselé, máte méně možností než ve světě alkoholických drinků. Ale zlepšuje se to, nealkoholických spiritů a dalších produktů je čím dál více. Jsou zajímavé a dobře se s nimi pracuje,“ říká Jan Vlachynský, šéf brněnských barů jako Bar, který neexistuje, 4pokoje nebo Super Panda Cirkus.

Že by takzvané mocktaily byly doménou mladé generace, si úplně nemyslí. Skladba lidí, kteří v jeho barech sáhnou po nealkoholických variantách, je podle něj různorodá. Procento takových zákazníků se pak podle Vlachynského v průběhu roku pohybuje do deseti procent. „Během Suchého února se to přiblíží i patnácti procentům,“ dodává.

S touto osvětovou kampaní, která od roku 2013 vyzývá společnost k měsíční abstinenci, se většinou v barech pojí i speciální únorové menu. Například v Baru, který neexistuje takové najdete už teď, a jeho vlajkovou lodí je drink Blue Indigo. V podniku ho nabízejí už čtvrtým rokem.

Koktejl z bergamotového a juzu pyré, grepového džusu a sody je bezedný – skleničku tu hostovi dolévají tak dlouho, dokud se jim ve sklenici úplně nerozpustí modrá ledová koule, která je obarvená výluhem z klitorie ternatské. Díky ní se i v průběhu času mění barva drinku.

V sesterském podniku 4pokoje si zase návštěvníci pochutnají na nealkoholickém drinku inspirovaném dubajskou čokoládou nebo reality show Bachelor.

Nepít je normální - i na baru

Vzhledem ke stoupající popularitě Suchého února by si člověk řekl, že musí být tento měsíc pro bary obzvlášť těžký. Opak je ale pravdou.

„Co existuje Suchej únor, tak paradoxně únor patří u nás k těm lepším měsícům. A ještě paradoxněji to není způsobené nealko koktejly. V tržbách sice pozorujeme vyšší procento nealko věcí, ale celkově se pije i více alkoholu. Mám pocit, že to dělá dobrou reklamu tomu, že bary existují,“ podotýká Vlachynský s úsměvem.

Suchej únor

Suchej únor je česká a slovenská osvětová kampaň, která každoročně vyzývá lidi, aby si na jeden měsíc odepřeli alkoholické nápoje. Tedy po celý únor. V České republice se poprvé konala v roce 2013, na Slovensku je oficiální akcí pod názvem Suchý Február od roku 2021.

Kampaň měsíční abstinence se koná i v dalších zemích světa. Častěji se ale drží v lednu a je známá jako Dry January.

Bez nadsázky ale říká, že je za existenci této kampaně rád, protože je důležité v české společnosti znormalizovat nepití. „Chceme, aby lidé věděli, že do baru se dá jít, i když nehodlám pít alkohol. Pořád je to sociální zážitek a nejde o jeden měsíc. Dlouhodobě musíme budovat kulturu, ve které je tohle normální,“ říká.

I proto Vlachynského Lidi z Baru, jak si celý tým říká, vytvořili i předmíchané nealkoholické koktejly v plechu s názvem Adult Soda. A řadu sezonně obměňovaných nealko koktejlů si v jeho podnicích lze dát i kdykoliv během celého roku.

K dostání nejen v únoru

Podobný přístup má i několik barů v Praze. Například Monkey bar, který najdete kousek od pražského hlavního nádraží, má čtvrtinu svých signature drinků na běžném menu bez alkoholu.

Jedním z nich je například „Cantalope Melone“. Koktejl je na bázi nealkoholického aperitivu Nochino doplněného o melounový cordial, yerbu mate a ozdoben bobkovým listem. „Ten před hostem rozpálíme kvůli jeho intenzivní bylinné vůni,“ říká zdejší šéfbarman Marek Štochl.

Foto: Monkey bar

Koktejl Cantalope Melone.

Fakt, že si nealkoholické vychytávky můžete v barech objednat kdykoliv, potvrzuje i spolumajitelka vršovického Café Bar Pilotů Lucie Drahokoupilová. „Během celého roku disponujeme velkým množstvím nealko destilátů a sirupů, z nichž vytváříme drinky na přání hosta. O nealko drinky je v poslední době stále větší zájem. A výrobci nealko destilátů tomu jdou naproti,“ říká.

Díky tomu, že je už k dostání nejen nealkoholická verze ginu, ale také náhražka italského aperitivu Campari i nealkoholický vermut, můžete si nechat namíchat i nulaprocentní verzi klasického drinku negroni.

Foto: Café Bar Pilotů

Nealkoholické Negroni z Café Bar Pilotů.

Nealko panák? I to se dá

Většina těchto dealkoholizovaných destilátů a aperitivů je však určena zejména pro míchané nápoje, nikoliv na popíjení „jen tak“ - to byste si na nich asi stěží pochutnali. Takové výzvě se ale rozhodla postavit gastronomická skupina Ambiente.

Nedávno přišla s vlastním bezalkoholovým spiritem, se kterým by si lidé mohli ťuknout během hospodských přípitků. Bitter vhodný k panákování tak vyrobila pro své podniky Lokál a s odkazem na obávanou i oblíbenou zelenou jej nazvala červená. Základem červené je dealkoholizované víno doplněné o bylinný extrakt a špetku chilli, které má prý dodat jemnou štiplavost jako při vypití alkoholického panáku.

Foto: Lokál / Ambiente

Červená.

„Červená Lokál vznikla jako odpověď na rostoucí zájem o nealkoholické alternativy. Současně ale také vidíme, že se hosté nechtějí vzdávat některých rituálů, které mají s návštěvou Lokálu spjaté,“ říká k uvedení brand manažer Lokálů Adam Utíkal.

Doporučované