Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Na konci války křižovaly Evropou transporty vězňů z koncentračních táborů. Jak se k nim přibližovali spojenci, vyhladovělí a nemocní muži a ženy se vydávali vlakem nebo pěšky na cestu do neznáma. Mnozí ze stovek tisíc nepřežili.
Jeden z vlaků smrti zastavil na konci dubna 1945 v Roztokách u Prahy. Jel z Litoměřic, kde byla pobočka koncentračního táboru ve Flossenbürgu, a podle historičky Pavly Plaché z Ústavu pro studium totalitních režimů patrně mířil do Mauthausenu.
Miroslavu Košťálovi bylo tehdy dvanáct let, ale dodnes si pamatuje, kde souprava s několika tisíci vězňů zastavila. „Tehdy bylo na nádraží šest kolejí, o jednu víc než dnes. Ten vlak stál na předposlední koleji,“ vzpomíná dvaadevadesátiletý muž.
Magazín Seznam Zpráv
Cestování | Jídlo | Životní styl | Architektura | Historie
- Heydrichův mercedes našli ve stodole. Po 18 letech se dočkal opravy
- Z ruiny konírny v Zákupech je barokní skvost
- Poznejte Mallorcu jinak: místo pláží horské treky či kajak
- Od perfektní pizzy po domácí nanuky. Vydejte se na gastrovýlet do Plzně
- Našel vraha z Ploštiny a chtěl ho zabít. Místo toho se partyzán rozplakal
To, že souprava zastavila právě v Roztokách severně od Prahy, nebyla náhoda. Zasloužil se o to tamní přednosta stanice Jan Najdr, který vlak zdržel, aby místní lidé mohli zuboženým vězňům pomoci.
70 vagónů a 4 tisíce vězňů
V litoměřickém lágru, kde od jara 1944 vznikaly podzemní zbrojní továrny s krycím názvem Richard I a Richard II, byly na konci války soustředěny tisíce vězňů z celé Evropy. Právě odtud byl 28. dubna vypraven vlak s více než sedmdesáti vagony, který vezl na čtyři tisíce lidí.
Češi se o plánované trase dozvěděli od železničářů, a jakmile souprava překročila protektorátní hranice, odhodlali se k činu – i když to stále bylo nebezpečné a nikdo nemohl vědět, jestli některý z dozorců nezmáčkne spoušť.
Zmiňovanému přednostovi stanice v Roztokách Najdrovi se podařilo přesvědčit Němce smyšlenou historkou, že je Praha ucpaná transporty na frontu, takže vlak s vězni musí počkat, až se trať uvolní. A tak když litoměřický vlak smrti zastavil na zdejším nádraží poslední dubnovou neděli navečer, už na něj čekali obyvatelé Roztok i okolních vesnic, aby zbídačeným vězňům pomohli.
1939-1945: Vzpomínky těch, co přežili
K 80. výročí konce druhé světové války přinášejí Seznam Zprávy ve spolupráci s Ústavem pro studium totalitních režimů vzpomínky lidí, kteří přežili koncentrační tábory a další nacistické perzekuce.
V archivu Středočeského muzea se dochovalo několik osobních svědectví, například jedné mladé ošetřovatelky: „Byly to šedé postavy s horečnatýma očima, vychrtlé bídou a utrpením,“ popisovala žena. „Zjistili jsme, že ve třech vozech jsou nemocní, kteří nutně potřebují ošetřit, a mým cílem bylo pomoci nejubožejším. Ve voze se mi naskytl hrozný pohled. Ve slámě plné kalu a zápachu ležela zubožená těla v hadrech a cárech, potažená jen kůží a namačkaná jako slanečci…“
Už když vlak zastavoval, někteří vězni vyskakovali z vagonů a vrhli se k pumpě na nádraží, jak byli žízniví. Lidé přinášeli jídlo, nádražní čekárna se přeměnila na vývařovnu, sedláci přiváželi chleba, sestry místního Červeného kříže ošetřovaly nemocné a raněné. V někdejším chudobinci byl dokonce zřízen provizorní lazaret.
„Přednostovi stanice se za pomoci pravděpodobně některých roztockých představitelů Sokola podařilo vyjednat s velitelem transportu, aby nemocní z toho vlaku byli vyloženi na nádraží, aby se o ně mohli postarat a aby vězňům byla poskytnuta strava,“ řekla historička Pavla Plachá.
Opilí němečtí dozorci
Dozorci byli v posledním vagonu, dostávali alkohol. Patrně i díky tomu, že byli opilí a rezignovaní, se podařilo části vězňů vagony opustit, i když zpočátku jim v tom bránili střelbou nebo bitím. Nejhůře na tom byly ženy-vězeňkyně, kterým bránila opustit vlak dozorkyně SS. Byly žíznivé a hladové. Mezi těmi, kdo jim přišel na pomoc, byli i tehdy dvanáctiletý Miroslav Košťál a jeho vrstevník Jiří Šmíd.

Dvanáctiletý Miroslav Košťál.
Chystali se na to, že do vagonů bez střechy vlezou. Už to měli nacvičené. Lidé jim dali dva velké pytle vařených brambor, které kluci dotáhli až k vlaku. Jenže ženy na nic nečekaly a samy začaly vyskakovat z vlaku dolů. „Vrhly se na ty pytle a začaly se o brambory prát,“ vzpomíná na osmdesát let starou událost pan Košťál. Jenže to už bylo nebezpečné a malý Mirek se k vagónům později raději nevrátil.
Tragická smrt sestry
Ostatně jednu tragickou událost už měla rodina Košťálových za sebou. Mirkova o sedm let starší sestra Boženka jezdila každý den do práce do Kralup nad Vltavou, kde se nacházela rafinerie minerálních olejů, která sloužila německému zbrojnímu průmyslu.
Americké bombardéry provedly 22. března 1945 na město rozsáhlý nálet, při němž zahynulo 245 lidí – včetně mladé Boženky Košťálové. Běžela sice s kamarádkami do krytu, ale nestihla to.

Sestra Miroslava Košťála Boženka zahynula 22. března 1945 při náletu amerických bombardérů na Kralupy nad Vltavou.
Její tělo našli zavalené na schodech do sklepa. Při pohřbu doprovázelo rakev dvacet dívek v bílém a spolu s nimi dvacet mladých mužů. Dvacet párů symbolizovalo věk, kterého se Boženka dožila.
Podzemní továrna pro říši
V posledních válečných letech, kdy německý zbrojní průmysl byl ustále více ohrožován leteckými nálety spojenců, rozhodli nacisté o přemístění části výroby do podzemí. K tomuto účelu měl být využit také bývalý vápencový důl pod vrchem Bídnice u Litoměřic. Na jaře roku 1944 se zde začaly budovat podzemní továrny s krycími názvy Richard I a Richard II.
„K jejich výstavbě sem byly přivezeny tisíce vězňů, především Poláků, Jihoslovanů, Rusů, Francouzů, Belgičanů, Italů a dalších národností. V blízkosti budované továrny pro něj byl zřízen koncentrační tábor – pobočka kmenového tábora ve Flossenbürgu – zdroj pracovní síly,“ uvádí Památník Terezín.
Vedle totálně nasazených dělníků se na výrobě součástek motorů k tankům, těžkým vojenským vozidlům a lodím podílela několik měsíců také početná skupina lidí z věznice gestapa v Malé pevnosti v Terezíně. „Nelidské zacházení, hlad, otrocká práce v podzemí, kde hrozily závaly a nakonec rozšíření epidemie tyfu, způsobily, že z 18 tisíc vězňů, kteří sem byli deportováni, jich za necelý rok zahynulo na 4,5 tisíce,“ píše se na stránkách Památníku Terezín.
Jak Rudá armáda postupovala na západ, stal se litoměřický lágr mimo jiné i místem mnoha evakuačních transportů a pochodů z jiných koncentráků. „Táborové ubikace nestačily, což způsobilo, že někteří vězni byli nuceni přespávat venku nebo ve štolách pod zemí,“ uvádí se na webu Továrny Richard, která se historii lágru i podzemní továrny zabývá. Na konci dubna byl odsud vypraven transport, který měl mezizastávku v Roztokách u Prahy.
Miroslavův otec byl četník, za okupace předem upozorňoval místní obyvatele, na něž přišel zatykač, aby se podle toho mohli zařídit. A když přijel vlak smrti z Litoměřic, „hlídal“ v čekárně, kam lidé nosili oblečení a boty pro vězně.

Pohřeb Boženky Košťálové.
„A pak je táta nechal utéct a převozník je převážel na druhou stranu řeky, kde se předpokládalo, že je nikdo hledat nebude,“ řekl před časem Miroslav Košťál Paměti národa. Jeho tatínek se posléze zapojil také do Pražského povstání.
V Roztokách se s pomocí místních podařilo uprchnout asi třem stovkám vězňů. Podle údajů Středočeského muzea se nepodařilo zachránit deset vězňů, protože jejich zranění byla příliš vážná. Jako příčina úmrtí se uváděly například průstřel břicha, průstřel hlavy nebo proražení hlavy tupým předmětem. Krevní podlitiny po celém těle měli všichni vězni a všichni také trpěli extrémní podvýživou.

Otec Miroslava Košťála v četnické uniformě.
Do Mauthausenu nedojel
Přednosta stanice Jan Najdr zadržoval vlak, jak dlouho to jen šlo. Ale pak už mu Němci vyhrožovali, že ho zastřelí, když soupravu nepošle dál. Do Roztok kvůli tomu dorazilo z Prahy dokonce gestapo, aby incident prošetřilo, ale nakonec se vrátilo do metropole. Vlak opustil Roztoky po asi dvaceti hodinách 30. dubna, ale do svého cíle už stejně nedorazil.

Miroslav Košťál v roce 2023.
Dalším vězňům se podařilo uprchnout na zastávce v Praze-Bubnech, a to za pomoci připravených Pražanů. Několik desítek vězňů ale u Olbramovic nechal postřílet důstojník SS. Transport pak byl osvobozen 8. května 1945 na hranicích protektorátu u jihočeského Velešína.
Před lety natočila o transportu, který z Litoměřic ujel téměř 300 kilometrů, dokumentární film Vlak smrti na cestě za svobodou dvojice německých dokumentaristů Andrea Mocellinová a Thomas Muggenthaler. V roce 2018 mu Česko-německý fond budoucnosti udělil zvláštní cenu Mileny Jesenské v rámci česko-německé novinářské ceny. Autoři pokládají pomoc českých obyvatel za velmi silný akt humanity, který v té době neměl obdoby.
„Zaujal mě možný přesah k současnosti, ke stále aktuální otázce: Kdy má smysl riskovat, usilovat o něco? To byl pro mě motor, abych se do tohoto filmu opravdu vložila,“ řekla Andrea Mocellinová.

Pomník transportu smrti na roztockém nádraží.