Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Až bude Anežka svatořečena, bude v Čechách konečně dobře.“ Toto staré proroctví citoval kněz Tomáš Halík při oslavách kanonizace Anežky České ve Vatikánu. Události, které mohlo - k překvapení všech - 12. listopadu 1989 přihlížet v tamější bazilice svatého Petra na deset tisíc poutníků z tehdy ještě komunistického Československa.
Že se tato slova stanou skutečností už za pět dní a po desetiletích útlaku a cenzury se Česko skutečně osvobodí od komunistického režimu, však věřil málokdo.
Magazín Seznam Zpráv
Cestování | Jídlo | Životní styl | Architektura | Historie
- Sklářský génius Janecký: Sebevětší úspěch mě nenaučil tolik jako chyby
- Hrajem! Deskové hry nejsou retro, naopak zažívají boom
- Byli jsme mimo, vzpomíná generál na listopad. Rozkaz: udržet klid a zbraně
- Boučková: Z radosti ze svobody jsem byla rychle vyléčena. I díky Havlovi
- Rudý krab v lázních. Cenu za architekturu získal karlovarský koncertní sál
Deset tisíc poutníků míří na Západ
Víru a náboženský život komunisté v socialistickém Československu od začátku potírali. Že by tento fakt měl nějak změnit rozhodnutí tehdejšího papeže Jana Pavla II., který po stovkách let čekání konečně rozhodl o kanonizaci Anežky České, to zpočátku vůbec nevypadalo. Původní plán katolické církve totiž byl, aby Anežčino svatořečení s papežovou účastí proběhlo v říjnu 1989 na strahovském stadionu v Praze. Režim však papeži nedovolil vstup do země.
Vatikánská delegace si proto vymínila, že má-li se kanonizace konat v Římě, nebude socialistický stát dělat problémy s výjezdem většího počtu poutníků právě tam. Této žádosti režim překvapivě vyhověl, a tak do Vatikánu z Československa vyrazilo přes sto autobusů spolu se čtyřmi speciálními vlaky a dvěma letadly, s celkem desítkou tisíc lidí. Pro řadu z nich to byla vůbec první cesta na Západ.
17. listopad | Den boje za svobodu a demokracii
Státní svátek Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva připomínají hned dvě významná data - 17. listopadu 1939 byly po nepokojích po pohřbu studenta Jana Opletala uzavřeny vysoké školy, o 50 let později 17. listopadu 1989 pak proběhly studentské protesty na Národní třídě, které vedly k sametové revoluci a pádu komunistického režimu.
Že komunisté umožnili bez větších byrokratických překážek vycestovat takové spoustě poutníků, bylo překvapení nejen pro zúčastněné, ale také pro samotný Vatikán. Ten spíš očekával poloprázdný chrám, a také proto se rozhodl, že spolu s Anežkou bude svatořečen i polský mnich Adam Chmielowski. Nakonec bazilika praskala ve švech.
Poutníci se z Říma vraceli už téměř do jiné země. Někteří se na záběry ze zaplněného Václavského náměstí dívali z budek rakouských celníků. A Anežka Česká zůstala symbolickou postavou dalších revolučních dnů. V katedrále svatého Víta se 25. listopadu uskutečnila mše k jejímu svatořečení. A kardinál František Tomášek na bohoslužbě vyjádřil podporu národu.
Do Prahy tato mše přilákala i tisíce věřících z venkova, z nichž mnozí o revolučním dění v hlavním městě neměli ani tušení. Přímo v katedrále studenti rozdávali letáky a po konci bohoslužby se většina jejích účastníků přesunula na Letenskou pláň.
Kdo byla svatá Anežka?
Anežka Přemyslovna se narodila roku 1211 a byla nejmladší dcerou českého krále Přemysla Otakara I. a Konstancie Uherské. Politicky výhodný sňatek s některým z významných evropských panovníků byl tak její předurčenou cestou.
Anežčini nápadníci byli celkem čtyři. První z nich zemřel, druhý a třetí nakonec zvolili jinak, a čtvrtého možného ženicha Anežka jako devatenáctiletá dívka odmítla sama. Místo toho se rozhodla pro život zasvěcený Bohu.
Ze svého věna založila v Praze špitál a útulek svatého Františka a klášter pro chudé sestry, do kterého roku 1234 sama vstoupila. Ve špitále Na Františku vzniklo bratrstvo, které na její žádost změnil papež v samostatný řád - rytířský řád křižovníků s červenou hvězdou. Anežka se tak stala jedinou zakladatelkou mužského řeholního řádu v historii a zároveň zakladatelkou jediného řádu, který vznikl na českém území.
Několikasetletá cesta ke svatořečení
Anežka po celý svůj život pečovala o chudé a nemocné, včetně lidí trpících morem. Za světici byla považována už za svého života. O její kanonizaci usilovala řada českých panovníků, zejména její praneteř Eliška Přemyslovna nebo král Karel IV. Žádnému z nich se to však nepodařilo.
Překážkou, která po staletí stála na cestě k jejímu svatořečení, byly chybějící ostatky. Když Anežka v roce 1281 ve věku 71 let zemřela, byla pohřbena v klášterním chrámu na Františku. Její ostatky byly však později vyzvednuty a přeneseny na jiné, dodnes neznámé místo. A podle církevních předpisů svatořečit bez těla nebylo možné.
Až v druhé polovině 19. století dosáhl pražský arcibiskup Bedřich Josef Schwarzenberk alespoň toho, že byla prohlášena za blahoslavenou, což je nižší stupeň kanonizace. A v 50. letech 20. století se objevila zpráva, že by část ostatků Anežky Přemyslovny mohla být uložena ve španělském paláci El Escorial.
Český františkán Šimon Zuska se proto v roce 1952 vydal ostatky hledat a po nečekaném nálezu seznamu relikvií objevil fragment dolní čelisti. Připisovaný byl právě Anežce a od roku 1989 je uložen v kapli svatého Víta. I když nebylo možné zcela potvrdit pravost ostatků, církev nakonec obnovila proces svatořečení.