Hlavní obsah

Temná stránka slavné umělecké školy Bauhaus: spolupráce s nacisty

Foto: Thomas Müller

Replika brány koncentračního tábora Buchenwald, kterou navrhl absolvent Bauhausu Franz Ehrlich.

Progresivní škola Bauhaus dodnes inspiruje malíře, designéry i architekty po celém světě. Jak však ukázali kurátoři ve Výmaru, její protagonisté měli podíl i na nacistické propagandě či projektu koncentračního tábora v Osvětimi.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Německou školu Bauhaus, která položila základy modernímu uměleckému vzdělávání a stála u zrodu funkcionalismu, si lidé často spojují s jejím působením v Desavě v Sasku-Anhaltsku. Počátky však měla ve Výmaru v Durynsku.

Toto město po staletí lákalo umělce a spisovatele. Většinu života zde prožil Goethe, bydleli tu také Friedrich Schiller i filozof Nietzsche. Na konci 19. století pak pozval výmarský vévoda belgického designéra Henryho van de Veldeho, aby ukázal místním, jak vypadá moderní styl. Výsledky jeho práce jsou dnes vidět v Muzeu nového Výmaru.

Právě tento Belgičan pak měl velký vliv na vznik progresivní školy Staatliches Bauhaus, založené v roce 1919 Walterem Gropiem, a navrhl i její první sídlo. Škola motivovala umělce, aby propojovali umění, architekturu a řemeslo a vytvářeli moderní a praktický styl, použitelný i pro sériovou výrobu. Vedle Gropia zde vyučovali například slavní umělci Paul Klee, Wassily Kandinsky či László Moholy Nagy.

Foto: Archiv Klassik Stiftung Weimar

Budova Bauhausu ve Výmaru od Henryho van de Velde.

O Bauhausu je známo, že jeho konec v roce 1933 vyvolal nástup nacistů, kteří místo modernismu upřednostňovali klasicismus. Jak však rozkryli autoři trojdílné výstavy ve Výmaru, ani protagonisté Bauhausu neunikli vábení nacismu v dobách jeho rozmachu i vrcholu. Zároveň poukázali, že vztah nacistů k Bauhausu nebyl tak jednoznačně negativní. Výstavu, která se zabývá lidmi spolupracujícími s nacisty i těmi nacisty odmítanými, je ještě možné shlédnout do 15. září 2024.

Trojdílná výstava ve Výmaru

  • Název: Bauhaus und Nationalsozialismus (Bauhaus a národní socialismus)
  • Do kdy: do 15. září 2024
  • Rozdělení expozic dle období: Muzeum nového Výmaru 1919–1933, Bauhaus Museum 1930–1937, Schiller Museum 1933–1945

Plány i nábytek koncentráků

Nové ideály podle nacistické propagandy vyhovovaly i některým reprezentantům Bauhausu, kteří ochotně přijímali zakázky v oblasti fotografie, knižní grafiky, výstavnictví nebo architektury. Nejvíce těchto děl je k vidění v Schiller Museu, kde je umístěná hlavní část zmiňované výstavní trilogie.

K těmto lidem patřil například Fritz Ertl původem z Lince. V roce 1931 zakončil studia na Bauhausu a o sedm let později se stal členem SS. V roce 1940 dostal speciální úkol: projekt koncentračního tábora v Osvětimi. Jeho plány je možné vidět na zmíněné výstavě. Právě k projektům koncentračních táborů se nacistům hodily myšlenky Bauhausu – rychlá, uniformní, racionální a sériová výstavba budov.

+3

Pozoruhodný je i příběh absolventa Bauhausu Franze Ehrlicha, který na škole studoval sochařství a reklamní tvorbu. V roce 1934 byl odsouzen na tři roky za to, že se podílel na tvorbě antifašistických novin. Část trestu si odpykával v koncentračním táboře Buchenwald nedaleko od Výmaru.

A zde nastal zásadní obrat v jeho směřování. Ehrlich byl nejprve donucen navrhovat nábytek a další interiérové doplňky pro vedoucího tohoto koncentračního tábora Karla Ottu Kocha a jeho ženu. V roce 1939 Ehrlicha propustili, ale on v Buchenwaldu zůstal pracovat jako civilní zaměstnanec konstrukční kanceláře.

Přímo před Schiller muzeem nyní stojí replika vstupní brány buchenwaldského tábora, kterou Ehrlich navrhl. Je na ní mrazivé heslo Jedem das Seine – česky Každému, co jeho jest nebo Každému, co si zaslouží.

Výmarská stopa v Praze

Další příběh spjatý s Bauhausem je možné vidět i v Praze na výstavě v galerii Kunsthalle, kde se do 28. října 2024 prezentuje tvorba Lucie Moholy. Manželka malíře a fotografa László Moholy-Nagye učila na výmarském Bauhausu a fotila zdejší umělecká díla i život na škole. Ve 30. letech emigrovala do Londýna, kde začínala kariéru v podstatě od nuly. Její snímky z Bauhausu měly totiž většinou copyright jejího slavnějšího manžela a bez příznání jména autorky je využíval i Walter Gropius.

Podlehli i Gropius a Mies van der Rohe

Do propagace národních socialistů ovšem byli aktivně zapojeni dokonce i bývalí ředitelé Bauhausu, kteří jsou dodnes populární jako inovativní architekti a pedagogové. Týká se to i největší osobnosti školy Waltera Gropia, který ji vedl do roku 1928 a poté měl architektonické studio v Berlíně. Ve 30. letech se hlásil do soutěže o návrh veletržní haly pro nacistickou propagandistickou výstavu German People – German Work.

Další ředitel Bauhausu – Ludwig Mies van der Rohe, v Česku známý především jako architekt brněnské vily Tugendhat, dokonce podepsal Goebbelsovu výzvu umělcům, aby podpořili Adolfa Hitlera.

Proč nebylo donedávna téma Bauhausu a spolupráce s nacisty příliš známé, přibližuje kunsthistorička Anke Blümmová, která se na zmíněné výstavě podílela jako kurátorka. „Samozřejmě, že se vědělo, jak moc byli někteří z pedagogů a absolventů této školy politicky aktivní, ale o sympatiích k nacismu, natož o konkrétních zakázkách pro nacisty, se desítky let nemluvilo. Teprve vnuci nebo pravnuci umělců z Bauhausu jsou ochotni se o tom bavit s odstupem,“ vysvětluje Anke Blümmová.

Historie školy Bauhaus a její architektura

A proč právě letos kurátoři vybrali toto téma? „Protože je důležité, abychom si připomněli, jak postupně sílily nejrůznější restrikce nejen v oblasti umění, a k čemu to pak vedlo…“ upozorňuje Anke Blümmová.

Druhá strana mince

Kurátorský tým představil i druhou stranu mince, životní osudy lidí z Bauhausu, kteří z různých důvodů nemohli nebo nechtěli participovat na nacistické propagandě. Někteří se stavěli i vyloženě proti nacistům. „Celkově na Bauhausu studovalo 900 lidí, a z toho téměř 200 sympatizovalo s nacismem. Mnozí pro nacisty pracovali na zakázku. Mylně se uvádí, že nacisté nenáviděli Bauhaus jako celek, ale to by bylo příliš zjednodušující,“ říká Anke Blümmová.

+1

Perzekuovaní byli podle ní především ti, kteří se otevřeně hlásili k levicovému hnutí, anebo židovští vyučující či absolventi a absolventky. Jednou z nich byla například Friedl Dicker-Brandeisová, která pocházela z židovské rodiny ve Vídni. Byla to velmi všestranná umělkyně, která se věnovala malbě, kresbě, ale také interiérovému designu. Její díla jsou zastoupená ve stálé sbírce Bauhaus Musea i na aktuální výstavě.

„Ve 30. letech se přestěhovala za manželem do Československa. V roce 1942 byla deportována do Terezína, kde vedla výtvarné kurzy pro dívky. Mnohé na ni vzpomínaly jako na laskavou a trpělivou učitelkou, která jim ukázala, že díky uměleckým aktivitám se mohou alespoň na chvíli odpoutat od hrůz v terezínském ghettu,“ popisuje Anke Blümmová. Kresby jejích terezínských žaček jsou zastoupené například i v Židovském muzeu v Praze.

Umělci, kteří chtěli v dobách nacismu veřejně vystavovat, se museli registrovat v Říšské kulturní komoře. Jenže do této organizace se nesměli hlásit židé, a tím byli vyčleněni z kulturního dění. Striktní rozdělení se týkalo také jednotlivých uměleckých děl.

Jak lze vidět i na výstavě v Bauhaus Museu, část umělecké tvorby dostala označení „zvrhlé umění“ a  musela být odstraněna ze stálých expozic všech muzeí a galerií. Podle nacistické ideologie to byla díla, která se označovala jako „židobolševická“ nebo neněmecká.

Doporučované