Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
O nejstarším českém dějepisci a kronikáři Kosmovi není zachováno mnoho informací. Některé se přesto dají vyčíst z jeho nejznámějšího díla Kosmovy kroniky české. Začal ji psát ve svém pozdějším věku - sám sebe v textech zmiňoval jako osmdesátiletého muže. A v psaní pokračoval prakticky až do své smrti. Od ní letos na podzim uplyne 900 let.
Magazín Seznam Zpráv
Cestování | Jídlo | Životní styl | Architektura | Historie
- Heydrichův mercedes našli ve stodole. Po 18 letech se dočkal opravy
- Tady si chození zamilujete. Vzhůru na skotskou West Highland Way
- Gastroprůvodce hodnotil restaurace v Česku. Tohle je 12 nejlepších
- Sezona hradů a zámků začíná: 10 novinek, které byste si neměli nechat ujít
- Chlapce zachránily v koncentračním táboře slupky od brambor
Za vzděláním vyrazil za hranice
Kosmas se narodil okolo roku 1045 do vzdělané, kněžské a dle některých historiků i urozené rodiny. Teorie o tom, že Kosmova rodina nebyla chudá, vychází hlavně z faktu, že se budoucímu prvnímu českému kronikáři v životě dostalo celkem neobyčejného vzdělání. Do kroniky pak později vpisoval například několik antických citací a referencí středověkých klasiků latinské literatury.
Nositelkou vzdělanosti byla tehdy církev. Proto Kosmas získal základní vzdělání na katedrální škole v Praze při Pražském kostelu, kde vykonával povinnosti obvyklé pro nižší duchovenstvo. Později se ale za studiem vydal i za hranice. Zda za vzděláním putoval po několika různých zemích, jak to v jeho dobách bylo zvykem, badatelům a veřejnosti není známo. S jistotou lze ovšem říct, že jednou z nich, a možná i jedinou, byla Belgie.
Kosmas se totiž ve svých spisech zmínil, že se při studiích setkal s mistrem Frankem Kolínským, který na škole v Lutychu studoval mezi lety 1047−1083. Samotný Kosmas na škole zřejmě studoval gramatiku a dialektiku.
Návrat do Čech, církev a rodina
Kosmův návrat do Čech se odhaduje na dobu okolo roku 1086. Tehdy totiž údajně stál po boku biskupa Jaromíra u Mohuči a byl očitým svědkem vydání listiny Jindřicha IV., která obnovovala hranice Pražského biskupství. Kosmas tenkrát sloužil jako Jaromírův důvěrník.
Jeho další kariérní zvrat nastal o několik let později, konkrétně 11. června 1099, kdy byl v Ostřihomi vysvěcen na kněze tamním arcibiskupem. Možná překvapí, že tou dobou už byl ve vztahu se ženou. Tehdy to však bylo běžné, ani v římské církvi se celibát závazně neprovozoval.

Kosmas vyobrazený v lipském rukopisu jeho kroniky.
Kosmovou manželkou byla dle dosud zjištěných informací žena jménem Božetěcha. O ní se ví ještě méně než o jejím manželovi. Dá se však předpokládat, že nebyla úplně obyčejnou ženou. Jednak o ní v pár zmínkách Kosmas jako o obyčejné ženě nepsal. Její památku navíc připomíná i Olomoucké nekrologium - seznam zemřelých kněží.
Božetěcha ovšem není jedinou rodinnou nejasností spojenou s kronikářovým životem. O Kosmovi se ví, že měl spolu se svou manželkou alespoň jednoho syna. Pravděpodobně se jmenoval Jindřich a historikové dodnes spekulují, zda to nebyl olomoucký biskup Jindřich Zdíka. Tato teorie není potvrzena, ale ani se ji zatím nepovedlo jednoznačně vyvrátit.
Česká kronika v latině
Ve vyšším věku se Kosmas začal věnovat sepisovaní českých dějin. Kosmovu kroniku českou psal od roku 1119 až do své smrti a rozdělil ji do tří knih.
První část se opírá o pověsti – líčí mýtické předky Čechů, Libušinu věštbu či příchod Bořivoje. Patří přitom k nejspornějším částem kroniky, co se pravdivosti týče. Sám Kosmas o první části mluvil jako o díle, které vylíčil dle „bájného podání starců“.

List z budyšínského rukopisu Kosmovy kroniky.
Knihy druhá a třetí pak měly zachycovat události, které se skutečně staly v předchozí době a také za Kosmova života. Na začátku třetí knihy Kosmas poznamenal, že „napsaná pravda plodí v srdcích ublížených nenávist“. Možná i proto jsou části, v nichž píše o své současné době, často příznivé k soudobým knížatům a panovníkům.
Dílo, napsané latinsky a později přeložené Václavem Vladivojem Tomkem, kombinuje historická fakta s literárními prvky. Kosmas s oblibou používal barvité popisy bitev, politických intrik i krutých osudů a snažil se, aby byla kronika mimo jiné i čtivá. Mnohé pasáže pak obsahují i moralizující ponaučení. Naznačuje to, že autor nechtěl jen zaznamenávat minulost, ale také vychovávat své čtenáře.
Kosmova kronika ovlivnila řadu pozdějších kronikářů a její dochované rukopisy svědčí o tom, že byla ve své době široce čtena. Na kroniku se pak navíc snažilo navázat nemálo autorů. Z díla vycházeli například takřečený Dalimil či Václav Hájek z Libočan.
Kosmas zemřel 21. října 1125 ve věku 79-80 let. Původní rukopis jeho kroniky se nezachoval, je však známo 15 pozdějších opisů.