Hlavní obsah

Co dělat, když vám na dovolené ztratí kufry

Foto: Pixabay

Ztráta zavazadla je noční můrou každého cestovatele.

Ztráta zavazadel dokáže pokazit nejen odlet na dovolenou, ale i návrat domů. Co dělat, když váš kufr není na páse mezi ostatními? A co si počít, pokud se ocitnete daleko za hranicemi bez svých věcí?

Článek

Pokud s vámi kufr do cílové destinace nedoletěl, není nutné ještě klesat na mysli. Naprostá většina zavazadel doputuje za svými majiteli do 48 hodin. Naopak jen několik málo procent jich bývá ztraceno definitivně. Některé aerolinie mají pro zpožděná zavazadla i speciální rozvozovou službu, aby se k cestujícím dostala co nejrychleji.

Seznam Zprávy sepsaly, jak se na cestu připravit, abyste se problémům se zavazadly vyhnuli, a jak postupovat, pokud už k nim dojde.

Preventivní opatření před cestou

Chcete-li zvýšit šance, že proces odbavení a následné přepravy zavazadla proběhne bez komplikací, označte zavazadlo visačkou, která se za žádných okolností neutrhne. Kontaktní údaje uveďte v mezinárodním formátu včetně telefonního čísla, připsat můžete i cílovou destinaci.

Zavazadlo zkuste nějak odlišit –⁠⁠⁠ výraznou samolepkou nebo reflexním prvkem. Snížíte tak pravděpodobnost, že vám ho jiný cestující odnese omylem. Před odletem se doporučuje pořídit fotografie obsahu sbaleného zavazadla pro případ, že byste po letecké společnosti později požadovali kompenzaci. Poškození kufru předejdete jeho zabalením do ochranné fólie –⁠⁠⁠ tato služba je dostupná na většině letišť.

Při odbavení si také zkontrolujte, že pracovník či pracovnice na přepážce připevnili zavazadlový lístek s označením letu a destinace tak, aby se nemohl odlepit. Pokud zavazadlový lístek chybí, trvá dohledání majitele podstatně déle, někdy i v řádech týdnů. Odbavení nenechávejte na poslední chvíli a radši přijďte s předstihem. Pokud je to možné, vybírejte lety s delším časem na přestup, ideálně alespoň hodinu a více.

Připojištění ztráty zavazadel

Připojištění ztráty zavazadel nabízejí téměř všichni poskytovatelé cestovního pojištění. Někdy bývá v základním balíčku, jindy je nutné si připlatit. Hodit se může nejen v případě, že vám kufry ztratí letecká společnost, ale například i pro případ hotelových krádeží nebo zničení zavazadla v důsledku živelní události. Důkladně si prostudujte podmínky –⁠⁠⁠ pojištění se nemusí vztahovat například na elektroniku nebo některé dražší předměty, jako jsou šperky.

Co dělat při ztrátě zavazadel

Vyhledejte přepážku Reklamace zavazadel, v angličtině označovanou nejčastěji jako Baggage Claim, Baggage Handling nebo Baggage Service. Zde s příslušným pracovníkem vyplníte takzvaný protokol PIR –⁠⁠⁠ Property Irregularity Report. Ukážete štítek od zavazadla, pokud ho máte, případně zadáte popis ztraceného kufru a vaše kontaktní údaje. Když se vaše věci najdou, pracovníci letecké společnosti vás obvykle sami zkontaktují a dopraví je na dohodnutou adresu.

Co dělat, když nemám věci, které potřebuji?

Většina leteckých společností poskytuje finanční kompenzaci na zajištění nejnutnějších potřeb. Situace se však hodnotí individuálně. Některé aerolinky poskytují náhradu přímo na letišti, jiné nabízejí alespoň takzvaný overnight kit se základními hygienickými potřebami. Jiné výdaje kompenzují až zpětně. O pravidlech, která platí u vaší letecké společnosti, se informujte předem, ať nejste v případě potřeby zaskočeni.

Ať už budete nuceni zakoupit kosmetiku nebo oblečení, od všeho pečlivě uschovejte účtenky.

Takzvaně zpožděné zavazadlo

Pokud se zavazadlo nenajde do sedmi dnů, je čas podat písemnou žádost o náhradu škody. V této fázi je však zavazadlo stále považováno pouze za zpožděné, a aerolinka vám obvykle ještě nevynahradí hodnotu ztracených věcí, nýbrž pouze škodu způsobenou dodatečnými náklady. Jinými slovy vám proplatí to, co jste si kvůli ztraceným kufrům museli koupit.

Letecké společnosti je nutné doložit reklamační formulář, zavazadlový štítek, účtenky za nakoupené věci, kontaktní údaje a číslo účtu.

V případě, že se vaše kufry ztratily cestou domů, nárok na tuto kompenzaci vám aerolinie pravděpodobně neuzná. Předpokládá se totiž, že vše potřebné doma máte. Odškodnění se nedočkáte ani v případě, že ke ztrátě či poškození zavazadel došlo v důsledku tzv. vyšší moci.

Zcela ztracené zavazadlo

Samotné zavazadlo se považuje za definitivně ztracené až po 21 dnech a po uplynutí této doby můžete požadovat kompenzaci i za hodnotu ztraceného kufru a věcí, které jste v něm převáželi. Nárokovat ji můžete ve lhůtě do dvou let. Vedle reklamačního formuláře bude nutné předložit palubní vstupenku, zavazadlový štítek, soupis ztracených věcí a účtenky za jejich pořízení. Máte-li fotografii obsahu kufru, přiložte ji také.

Jaká je výše kompenzace a jak je to s legislativou?

Za přepravu zavazadel zodpovídá letecká společnost. Procesy jsou stanoveny Montrealskou úmluvou. Ta určuje i maximální hodnotu, za kterou aerolinie ručí. Přepravujete-li dražší předměty, je nutné případnou škodu krýt připojištěním zavazadel, případně můžete vyšší hodnotu zavazadel před odbavením nahlásit letecké společnosti a doplatit příplatek.

Maximální výše kompenzace za jedno ztracené zavazadlo závisí na aktuálních kurzech, pohybuje se kolem 1250 eur (cca 31 500 Kč). V této částce jsou ale již započítané i výdaje za dodatečné škody, tedy včetně všeho, co jste si museli zakoupit. Pokud jste tedy pořídili například oblečení za 100 eur a utracenou částku vám již aerolinie proplatila, kompenzace za ztracené zavazadlo bude o 100 eur nižší.

Poškozené zavazadlo

Finanční náhradu můžete žádat i v případě, kdy kufr doputoval, po cestě ale došlo k jeho poničení. Zavazadla však zkontrolujte vždy ihned po přistání přímo na letišti. Všimnete-li si, že je některé poškozené, zamiřte na přepážku reklamace zavazadel. Personál vyplní reklamační protokol s referenčním číslem. Ten si dobře uschovejte a poškození detailně nafoťte.

V následujících sedmi dnech je nutné se obrátit na leteckou společnost. Většina aerolinek nabízí online formulář na svých webových stránkách. Předložte reklamační protokol, fotografie, palubní vstupenku a zavazadlový štítek, případně účtenku s pořizovací cenou nebo doklad o opravě, respektive o neopravitelnosti. Šance na úspěch zvýšíte, máte-li také fotku zavazadla před cestou. Výše maximální kompenzace je stejná jako v případě ztráty, tedy zhruba 1250 eur (cca 31 500 Kč).

Co pokud si zavazadlo nevyzvednu?

Cestujeme-li s více zavazadly, může se stát, že na některé při vyzvednutí zapomeneme. V takovém případě jej zaměstnanci letiště uloží do depozitu a na žádost vám jej vydají později.

Doporučované