Hlavní obsah

Jako z cesty do Bradavic: Znáte 10 nejkrásnějších železničních viaduktů v Česku?

Foto: Martin Sekvenc, Mapy.cz

Viadukt na severu města Velké Meziříčí.

Zděné železniční viadukty jsou nejen důležitou součástí dopravní infrastruktury, ale i působivými technickými památkami. Zaujmou majestátním a romantickým vzhledem i svým historickým významem.

Článek

Historie českých viaduktů sahá do období bouřlivého rozvoje železnice v 19. století, kdy bylo nutné najít technická řešení pro překonání členitého terénu. Ať už byla potřeba překonat říční toky a hluboká údolí, nebo spojit důležité tratě, a tím i města. Mnoho z nich vyniká svou funkčností, ale i provedením, díky kterému tyto elegantní mosty tvoří harmonickou součást krajiny.

Není přitom nutné jezdit za nimi do ciziny. I v Česku se takových impozantních staveb nachází hned několik. Seznam Zprávy připravily výběr 10 českých železničních viaduktů, které jsou tu s námi a v naší krajině i více než 150 let. Podíváme se nejen na jejich technické parametry, ale i na historii a zajímavosti.

1. Stránovský viadukt, Krnsko

Foto: Profimedia.cz

Stránovský železniční viadukt.

Ojedinělá železobetonová stavba vznikla v roce 1924 na místě předchozího mostu z roku 1865, který nevyhovoval svou nosností. Impozantní stavební unikát podle návrhu architekta Stanislava Bechyněho se nachází na trati Praha-Turnov a vede přes široké údolí tvořené Strenickým potokem, pět kilometrů jižně od Mladé Boleslavi v obci Krnsko.

První železobetonový železniční most u nás měří na délku úctyhodných 152 metrů a maximální výška dosahuje 27 metrů. Nejen to ho dostalo v roce 1958 na seznam kulturních památek České republiky. Na šířku má most jen pět metrů, vede přes něj pouze jednokolejná trať.

Stavba může být někomu povědomá i z filmového plátna. Viadukt se totiž objevil například v českém sci-fi snímku Bod obnovy (2023).

2. Novinský viadukt, Liberec

Foto: Jiří Hulík, Mapy.cz

Novinský železniční viadukt.

V malé vesnici Novina západně od Liberce narazíme na úchvatný kamenný viadukt. Ten z určitého pohledu připomíná most, po kterém jezdil Bradavický expres ve filmech o mladém kouzelníkovi Harrym Potterovi. Stojí na trati Liberec-Česká Lípa, postaven byl v letech 1898 až 1900 a patří na seznam kulturních památek České republiky.

Most je ukázkou unikátní konstrukce, je totiž postaven do oblouku a má na výšku téměř 30 metrů. Mohutná stavba měří na délku okolo dvou set metrů a spatřit na ní můžeme 14 oblouků o dvanáctimetrovém rozpětí. Design viaduktu a lomový kámen diorit, ze kterého je postaven, mu dodávají starodávný a romantický nádech.

3. Viadukt Božetice a Sepekov

Foto: Tomáš Liba, Mapy.cz

Železniční viadukt mezi obcemi Božetice a Sepekov.

Monumentální železniční viadukt stojí v katastrálních územích obcí Božetice a Sepekov v okrese Písek na jihu Čech, větší část ale „patří“ Božeticím. Desetiobloukový, 148 metrů dlouhý a 21 metrů vysoký kamenný most vede přes údolí, jímž protéká říčka Smutná.

Trať Tábor-Písek byla společně s viaduktem uvedena do provozu v listopadu 1889 a zhruba o sto let později se most dostal i na seznam kulturních památek u nás.

4. Viadukty Buštěhradské dráhy, Praha

Foto: Matěj Slanina, Mapy.cz

Delší jihovýchodní viadukt překonávající i trať vedoucí údolím.

Krásné viadukty nechybí ani hlavnímu městu Praze. Kromě Negrelliho viaduktu, který je druhým nejstarším pražským mostem, patří k významným architektonickým a technickým dílům zcela jistě viadukty Buštěhradské dráhy.

Samotná trať vznikla mezi lety 1868 a 1872 a přezdívá se jí také „Pražský Semmering“ podle slavné rakouské alpské železnice. A to i díky dvěma viaduktům, kterými dráha nadvakrát překonává Prokopské údolí.

Oba se tyčí do výšky přes dvacet metrů. Jeden je delší a vyšší a má sedm kamenných oblouků, přičemž část přibližně uprstřed tvoří železná konstrukce. Druhý je kratší a nižší s pěti oblouky. Viadukty, překonávající silnici nebo železniční trať vedoucí údolím, jsou zachovány v původní vzhledu - i to byl důvod, proč byly prohlášeny za kulturní památku.

5. Jezernický viadukt, Přerov

Foto: Pavel Buzek, Mapy.cz

Pohled na Jezernické viadukty.

Jedinečný viadukt, složený ze dvou vedle sebe stojících železničních mostů, se nachází na trati Přerov-Bohumín v obci Jezernice a překlenuje údolí stejnojmenného potoka. Byl nejprve postavený z cihel v roce 1842 pro jednu kolej a uveden do provozu o pět let později. Poté došlo v roce 1873 k rozšíření trati na dvojkolejnou a zprovozněn byl novější kamenný most. Dnes obojí tvoří celek, na kterém jsou dvě poloviny rozeznatelné dle barvy zevnitř oblouků.

Cihlový most je unikátní i svou délkou lehce přes 426 metrů, na kterých lze vidět 42 polokruhových kleneb. Ten kamenný je zhruba o deset metrů kratší, což mu ale neubírá na jedinečnosti. V letech 1998 až 2001 proběhla rozsáhlá rekonstrukce a modernizace viaduktů, v roce 2007 pak byly prohlášeny kulturní památkou.

Na stejné trati stojí v Hranicích i stylově podobné Hranické viadukty, které jsou o pár let mladší. Jsou to dokonce tři souběžné obloukové mosty s délkou dosahují téměř 450 metrů. Ten první, cihlový s jednou kolejí, byl uveden do provozu v roce 1846. Druhý přidal jednu kolej v roce 1873 a třetí, betonový s dalšími dvěma kolejemi, přibyl až v roce 1939. Hranické viadukty se v blízké budoucnosti stanou i součástí nově budované vysokorychlostní tratě.

6. Žampašský viadukt, Jílové u Prahy

Foto: Jaroslav Nedoma, Mapy.cz

Železniční viadukt Žampach.

Viadukt v Žampachu je tím nejvyšším kamenným mostem v České republice. Úctyhodná výška, téměř 42 metrů, ho řadí dokonce i mezi nejvyšší stavby tohoto typu v celé Evropě. Mezi částmi Žampach a Studené města Jílového jižně u Prahy překračuje 110 metrů dlouhý most údolí Kocour, nímž protéká i potok Studený.

Vystavěn byl mezi lety 1898 a 1899, ale do provozu se dostal až v květnu následujícího roku. K jeho stavbě byla použita žula. Na první pohled upoutá svými mohutnými pilíři a sedmi majestátními oblouky, jež od sebe dělí 12 metrů.

Nejvyšší český kamenný most se dokonce dostal na pamětní minci. V říjnu 2013 vydala Česká národní banka (ČNB) zlatou minci z cyklu mosty, na které je vyobrazen právě tento kamenný unikát.

7. Viadukt Sazomín, Ždár nad Sázavou

Foto: Česká nádraží.cz, Mapy.cz

Železniční viadukt u Sazomína.

Velké Meziříčí a jeho okolí je proslulé mosty, kterých tu nalezneme přes dvě desítky, od dálničních, železničních až po ty historické. Není tu nouze ani o krásné viadukty. Jedním z nich je trochu ukrytý viadukt ve vysočinské krajině. Nachází se u obce Sazomín nedaleko Žďáru nad Sázavou, asi dvacet kilometrů na sever od Velkého Meziříčí.

Železniční most, který se tyčí do výšky 25 metrů nad řekou Oslavou, byl uveden do provozu v roce 1953. Nejprve na něm byl pouze jednokolejný provoz, dvojkolejný zde začal o pět let později. Všech jedenáct oblouků má spodní část tvořenou z kamenných kvádrů, na ty pak navazuje betonová horní část.

Další krásný zděný viadukt je možné vidět také nedaleko odtud u Skleného nad Oslavou. Dva stojí i ve Velkém Meziříčí, jeden z nich je na úvodním snímku k článku.

8. Viadukt Červené Pečky, Kolín

Foto: Petr Kubelka, Mapy.cz

Železniční viadukt u Červených Peček.

Železniční most na trati Kolín-Čerčany byl dokončen v roce 1900, což připomíná i pamětní deska na jeho jihozápadní straně. Kamennou masivní stavbu nalezneme mezi stanicemi Červené Pečky a Ratboř, 109 metrů dlouhý a 31 metrů vysoký most překonává údolí Chotouchovského potoka.

Obloukový viadukt o sedmi půlkruhových obloucích, který patří od roku 1991 na seznam kulturních památek, je citlivě zasazen do okolní krajiny a je jedním z nejpůsobivějších a památkově nejcennějších staveb svého druhu u nás.

9. Viadukt Mezihoří, Dolní Loučky

Foto: Vojtěch Mikeš, Mapy.cz

První vlak zde projel v roce 1953.

V okrese Brno-venkov se na trati Brno - Havlíčkův Brod nachází 217 metrů dlouhý a  38 metrů vysoký železobetonový železniční viadukt překonávající údolí, kde protéká řeka Loučka. Postaven byl v letech 1940-1950 na vysokých kamenných pilířích.

Výstavba, kterou komplikovala i válka a poválečná situace, probíhala s několika přestávkami. Dokonce byl i v průběhu stavby změněn samotný projekt z ocelového příhradového viaduktu na železobetonový s celkem 11 pilíři. Doprava na něm i přes dokončení v roce 1950 byla zahájena až v prosinci o tři roky později.

10. Rychnovský viadukt, Jablonec nad Nisou

Foto: Profimedia.cz

Železniční viadukt v Rychnově u Jablonce nad Nisou.

Mezi výrazné dominanty města Rychnova na Jablonecku patří kamenný železniční viadukt. Postaven byl v letech 1856-1859 na trati spojující Pardubice s Libercem. Most je dlouhý necelých 120 metrů, jeho mohutných deset pilířů s devíti oblouky je postaveno z pískovcových kvádrů a lomového kamene. V nejvyšším místě stavba dosahuje výšky lehce přes 19 metrů. Vede nejen přes dvě ulice, ale překonává i místní říčku Mohelku.

Zajímavosti této kulturní památky je také fakt, že její základy kvůli složitým geologickým podmínkám stojí na dřevěných dubových pilotech, zapuštěných hluboko pod zem pod samotnými pilíři. V roce 2004 byl most důkladně rekonstruován.

Související témata:

Doporučované