Článek
Historie českých viaduktů sahá do období bouřlivého rozvoje železnice v 19. století, kdy bylo nutné najít technická řešení pro překonání členitého terénu. Ať už byla potřeba překonat říční toky a hluboká údolí, nebo spojit důležité tratě, a tím i města. Mnoho z nich vyniká svou funkčností, ale i provedením, díky kterému tyto elegantní mosty tvoří harmonickou součást krajiny.
Magazín Seznam Zpráv
Cestování | Jídlo | Životní styl | Architektura | Historie
Není přitom nutné jezdit za nimi do ciziny. I v Česku se takových impozantních staveb nachází hned několik. Seznam Zprávy připravily výběr 10 českých železničních viaduktů, které jsou tu s námi a v naší krajině i více než 150 let. Podíváme se nejen na jejich technické parametry, ale i na historii a zajímavosti.
1. Stránovský viadukt, Krnsko

Stránovský železniční viadukt.
Ojedinělá železobetonová stavba vznikla v roce 1924 na místě předchozího mostu z roku 1865, který nevyhovoval svou nosností. Impozantní stavební unikát podle návrhu architekta Stanislava Bechyněho se nachází na trati Praha-Turnov a vede přes široké údolí tvořené Strenickým potokem, pět kilometrů jižně od Mladé Boleslavi v obci Krnsko.
První železobetonový železniční most u nás měří na délku úctyhodných 152 metrů a maximální výška dosahuje 27 metrů. Nejen to ho dostalo v roce 1958 na seznam kulturních památek České republiky. Na šířku má most jen pět metrů, vede přes něj pouze jednokolejná trať.
Stavba může být někomu povědomá i z filmového plátna. Viadukt se totiž objevil například v českém sci-fi snímku Bod obnovy (2023).
2. Novinský viadukt, Liberec

Novinský železniční viadukt.
V malé vesnici Novina západně od Liberce narazíme na úchvatný kamenný viadukt. Ten z určitého pohledu připomíná most, po kterém jezdil Bradavický expres ve filmech o mladém kouzelníkovi Harrym Potterovi. Stojí na trati Liberec-Česká Lípa, postaven byl v letech 1898 až 1900 a patří na seznam kulturních památek České republiky.
Most je ukázkou unikátní konstrukce, je totiž postaven do oblouku a má na výšku téměř 30 metrů. Mohutná stavba měří na délku okolo dvou set metrů a spatřit na ní můžeme 14 oblouků o dvanáctimetrovém rozpětí. Design viaduktu a lomový kámen diorit, ze kterého je postaven, mu dodávají starodávný a romantický nádech.
3. Viadukt Božetice a Sepekov

Železniční viadukt mezi obcemi Božetice a Sepekov.
Monumentální železniční viadukt stojí v katastrálních územích obcí Božetice a Sepekov v okrese Písek na jihu Čech, větší část ale „patří“ Božeticím. Desetiobloukový, 148 metrů dlouhý a 21 metrů vysoký kamenný most vede přes údolí, jímž protéká říčka Smutná.
Trať Tábor-Písek byla společně s viaduktem uvedena do provozu v listopadu 1889 a zhruba o sto let později se most dostal i na seznam kulturních památek u nás.
4. Viadukty Buštěhradské dráhy, Praha

Delší jihovýchodní viadukt překonávající i trať vedoucí údolím.
Krásné viadukty nechybí ani hlavnímu městu Praze. Kromě Negrelliho viaduktu, který je druhým nejstarším pražským mostem, patří k významným architektonickým a technickým dílům zcela jistě viadukty Buštěhradské dráhy.
Samotná trať vznikla mezi lety 1868 a 1872 a přezdívá se jí také „Pražský Semmering“ podle slavné rakouské alpské železnice. A to i díky dvěma viaduktům, kterými dráha nadvakrát překonává Prokopské údolí.
Oba se tyčí do výšky přes dvacet metrů. Jeden je delší a vyšší a má sedm kamenných oblouků, přičemž část přibližně uprstřed tvoří železná konstrukce. Druhý je kratší a nižší s pěti oblouky. Viadukty, překonávající silnici nebo železniční trať vedoucí údolím, jsou zachovány v původní vzhledu - i to byl důvod, proč byly prohlášeny za kulturní památku.
5. Jezernický viadukt, Přerov

Pohled na Jezernické viadukty.
Jedinečný viadukt, složený ze dvou vedle sebe stojících železničních mostů, se nachází na trati Přerov-Bohumín v obci Jezernice a překlenuje údolí stejnojmenného potoka. Byl nejprve postavený z cihel v roce 1842 pro jednu kolej a uveden do provozu o pět let později. Poté došlo v roce 1873 k rozšíření trati na dvojkolejnou a zprovozněn byl novější kamenný most. Dnes obojí tvoří celek, na kterém jsou dvě poloviny rozeznatelné dle barvy zevnitř oblouků.
Cihlový most je unikátní i svou délkou lehce přes 426 metrů, na kterých lze vidět 42 polokruhových kleneb. Ten kamenný je zhruba o deset metrů kratší, což mu ale neubírá na jedinečnosti. V letech 1998 až 2001 proběhla rozsáhlá rekonstrukce a modernizace viaduktů, v roce 2007 pak byly prohlášeny kulturní památkou.
Na stejné trati stojí v Hranicích i stylově podobné Hranické viadukty, které jsou o pár let mladší. Jsou to dokonce tři souběžné obloukové mosty s délkou dosahují téměř 450 metrů. Ten první, cihlový s jednou kolejí, byl uveden do provozu v roce 1846. Druhý přidal jednu kolej v roce 1873 a třetí, betonový s dalšími dvěma kolejemi, přibyl až v roce 1939. Hranické viadukty se v blízké budoucnosti stanou i součástí nově budované vysokorychlostní tratě.
6. Žampašský viadukt, Jílové u Prahy

Železniční viadukt Žampach.
Viadukt v Žampachu je tím nejvyšším kamenným mostem v České republice. Úctyhodná výška, téměř 42 metrů, ho řadí dokonce i mezi nejvyšší stavby tohoto typu v celé Evropě. Mezi částmi Žampach a Studené města Jílového jižně u Prahy překračuje 110 metrů dlouhý most údolí Kocour, nímž protéká i potok Studený.
Vystavěn byl mezi lety 1898 a 1899, ale do provozu se dostal až v květnu následujícího roku. K jeho stavbě byla použita žula. Na první pohled upoutá svými mohutnými pilíři a sedmi majestátními oblouky, jež od sebe dělí 12 metrů.
Nejvyšší český kamenný most se dokonce dostal na pamětní minci. V říjnu 2013 vydala Česká národní banka (ČNB) zlatou minci z cyklu mosty, na které je vyobrazen právě tento kamenný unikát.
7. Viadukt Sazomín, Ždár nad Sázavou

Železniční viadukt u Sazomína.
Velké Meziříčí a jeho okolí je proslulé mosty, kterých tu nalezneme přes dvě desítky, od dálničních, železničních až po ty historické. Není tu nouze ani o krásné viadukty. Jedním z nich je trochu ukrytý viadukt ve vysočinské krajině. Nachází se u obce Sazomín nedaleko Žďáru nad Sázavou, asi dvacet kilometrů na sever od Velkého Meziříčí.
Železniční most, který se tyčí do výšky 25 metrů nad řekou Oslavou, byl uveden do provozu v roce 1953. Nejprve na něm byl pouze jednokolejný provoz, dvojkolejný zde začal o pět let později. Všech jedenáct oblouků má spodní část tvořenou z kamenných kvádrů, na ty pak navazuje betonová horní část.
Další krásný zděný viadukt je možné vidět také nedaleko odtud u Skleného nad Oslavou. Dva stojí i ve Velkém Meziříčí, jeden z nich je na úvodním snímku k článku.
8. Viadukt Červené Pečky, Kolín

Železniční viadukt u Červených Peček.
Železniční most na trati Kolín-Čerčany byl dokončen v roce 1900, což připomíná i pamětní deska na jeho jihozápadní straně. Kamennou masivní stavbu nalezneme mezi stanicemi Červené Pečky a Ratboř, 109 metrů dlouhý a 31 metrů vysoký most překonává údolí Chotouchovského potoka.
Obloukový viadukt o sedmi půlkruhových obloucích, který patří od roku 1991 na seznam kulturních památek, je citlivě zasazen do okolní krajiny a je jedním z nejpůsobivějších a památkově nejcennějších staveb svého druhu u nás.
9. Viadukt Mezihoří, Dolní Loučky

První vlak zde projel v roce 1953.
V okrese Brno-venkov se na trati Brno - Havlíčkův Brod nachází 217 metrů dlouhý a 38 metrů vysoký železobetonový železniční viadukt překonávající údolí, kde protéká řeka Loučka. Postaven byl v letech 1940-1950 na vysokých kamenných pilířích.
Výstavba, kterou komplikovala i válka a poválečná situace, probíhala s několika přestávkami. Dokonce byl i v průběhu stavby změněn samotný projekt z ocelového příhradového viaduktu na železobetonový s celkem 11 pilíři. Doprava na něm i přes dokončení v roce 1950 byla zahájena až v prosinci o tři roky později.
10. Rychnovský viadukt, Jablonec nad Nisou

Železniční viadukt v Rychnově u Jablonce nad Nisou.
Mezi výrazné dominanty města Rychnova na Jablonecku patří kamenný železniční viadukt. Postaven byl v letech 1856-1859 na trati spojující Pardubice s Libercem. Most je dlouhý necelých 120 metrů, jeho mohutných deset pilířů s devíti oblouky je postaveno z pískovcových kvádrů a lomového kamene. V nejvyšším místě stavba dosahuje výšky lehce přes 19 metrů. Vede nejen přes dvě ulice, ale překonává i místní říčku Mohelku.
Zajímavosti této kulturní památky je také fakt, že její základy kvůli složitým geologickým podmínkám stojí na dřevěných dubových pilotech, zapuštěných hluboko pod zem pod samotnými pilíři. V roce 2004 byl most důkladně rekonstruován.