Hlavní obsah

Výlety nejen pro milovníky vlaků: 8 nejkrásnějších železničních tratí v Česku

Foto: Tomáš Gregor, Mapy.cz

Když i cesta je cíl. Objevte nejkrásnější české železniční tratě. Na snímku Pražský Semmering.

Technické památky, dechberoucí výhledy i svébytná romantika, která je se železnicí spjatá od nepaměti. Seznam Zprávy vybraly nejhezčí tratě v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, které ocení nejen milovníci vlaků.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Poetická nádraží i monumentální viadukty. Česká krajina je železnicí protkaná skrz naskrz a milovníci vlaků mohou volit z desítek míst, která stojí za návštěvu. Vybrali jsme několik opravdu unikátních, která patří k legendám českého cestování vlakem. I cesta může být cíl, zní známá píseň kapely Mňága a Žďorp. A na tyhle tratě to přesně sedí.

1. Posázavský Pacifik

Populární železniční trať, táhnoucí se podél řeky Sázavy, patří mezi vůbec nejznámější železnice v Česku. První osobní vlak projel celou trasu z Čerčan přes Vrané do Prahy–Nuslí již 1. května 1900. Dnes se do trasy počítá trať číslo 210 mezi Prahou a Čerčany a trať číslo 212 z Čerčan přes Kácov do Světlé nad Sázavou.

Jméno „Posázavský Pacifik“ dali trati první trampové, kteří jezdili na výlety do přírody a jimž zdejší krajina připomínala Divoký západ z knih o Americe. Ostatně mnoho trampských osad se udrželo v okolí trati až dodnes. Zdejší vlaky využívají také vodáci.

Mezi největší rarity trasy náleží kamenný viadukt Žampach, jehož sedm oblouků se klene až 41 metrů vysoko nad údolím Kocour, a patří tak mezi nejvyšší kamenné mosty v Evropě.

Osobní doprava probíhá na trati celý rok po pravidelných linkách, které jsou zejména v letních měsících a o víkendech prokládány historickými speciály, lákající na výlety pro vláčkové nadšence nebo celé rodiny s dětmi.

2. Pražský Semmering

Foto: Matěj Kořen, Mapy.cz

Pražský Semmering nabízí úchvatné výhledy nejen na Prokopské údolí.

Vlaky po Pražském Semmeringu, jehož název je odvozen od známé rakouské trati vedoucí stejnojmenným horským sedlem, jezdí již od roku 1872. Železniční dráha mezi Smíchovským nádražím a Hostivicemi stoupá na jih přes Zlíchov a obkrouží Hlubočepy mohutnou pravotočivou zatáčkou přes dva kamenné viadukty, klenoucí se ve výškách 25 a 20 metrů nad přírodní památkou Prokopské údolí.

Cestující si na trati mohou užít krásné výhledy na Prahu, jízdu mezi vápencovými skalami, kolem známého vrchu Děvín, okolo Dívčích hradů nebo přes historicky zachovalou stanici Praha–Jinonice.

3. Švestková dráha

Švestková dráha je trať v severních Čechách v původním úseku Obrnice–Čížkovice mezi městy Litoměřice, Lovosice a Most. Prochází malebnou oblastí Českého středohoří okolo mnoha místních památek, jako jsou zříceniny hradů Košťálov, Hazmburk nebo Oltářík.

A jak to bylo s těmi švestkami? Slavné švestkové aleje, po nichž získala dráha název, lemovaly trať v období první republiky. Dnes už je však cestující na pravidelné denní lince U10 obdivovat nemohou.

4. Moldavská horská dráha

Foto: Jana Mráčková, Mapy.cz

Teplický Semmering je znám také jako Moldavská horská dráha.

Lokální železniční trať, nazývaná též Teplický Semmering, vede z města Most až na hřeben Krušných do obce Moldava na česko-německou státní hranici. Nemá tedy nic společného s Moldavskem.

Mezi zajímavosti na trati patří úvraťová stanice v Dubí, kde vlaky mění kvůli strmému svahu směr jízdy. Dále je to pak strážní domek za zastávkou v Horním Háji, kde se narodila bývalá první československá dáma Hana Benešová. Najdete zde také technicky unikátní tunely mezi zastávkami Mikulov a Mikulov-Nové Město.

Z trati je dobrý přístup na krušnohorskou magistrálu, významnou turistickou trasu vedoucí přes téměř celé pohoří Krušných hor.

5. Krušnohorský Semmering

Takzvaný Krušnohorský Semmering je horský úsek druhé nejvýše položené železniční tratě v Česku, vedoucí z Karlových Varů do německého Johanngeorgenstadtu. Mezi Nejdkem a Perninkem vlak na 15 kilometrech překonává výškový rozdíl 365 metrů, mimo jiné pomocí tří tunelů a novohamerské smyčky s obloukem o poloměru 180 metrů, kde se otáčí do protisměru.

Nejvyšší bod trati leží v nadmořské výšce 915 metrů nad mořem mezi Perninkem a Oldřichovem u Nejdku. Stanice Pernink je pak druhou nejvýše položenou v zemi.

Trať, zprovozněná roku 1899, nabízí panoramatické výhledy do údolí Rolavy. Původně měla být součástí Dráhy císaře Františka Josefa z Vídně do Plzně a dále do Saska. Technickým unikátem je ikonický klenutý kamenný viadukt v Perninku, který dosahuje výšky až 20 metrů.

6. Slezský Semmering

Foto: Vojtěch Král, Seznam Zprávy

Motorová lokomotiva Brejlovec a Slezský Semmering.

Přes hřebeny a údolí Hrubých Jeseníků a Rychlebských hor vede železniční dráha, spojující města Krnov a Šumperk, jejíž střední část mezi Hanušovicemi a Jeseníkem je nazývána Slezským Semmeringem. Kromě železničářské romantiky je spojená také s postavou Aloise Nebela z komiksů Jaroslava Rudiše a Jaromíra 99, kterou ve stejnojmenném filmu ztvárnil Miroslav Krobot.

V okolí Horní Lipové trať tvoří úchvatné zákruty, překonává různá údolí šesti viadukty a v místní železniční stanici mohou cestující navštívit Muzeum Slezského Semmeringu mapující historii tohoto inženýrského skvostu zprovozněného již roku 1888. Sousední stanice Ramzová je ve výšce 760 metrů nad mořem nejvýše položenou rychlíkovou stanicí v České republice.

7. Doupovská dráha

Malebná železniční lokálka se nachází v Ústeckém kraji a spojuje města Kadaň a Podbořany. Cestující se zde svezou vlaky v letním provozu od dubna do října každý víkend a o svátcích. Mohou se kochat výhledy na Doupovské vrchy na západě nebo na vodní nádrž Nechranice na severu u Kadaně.

Královské město Kadaň má také co nabídnout, nachází se zde středověký Františkánský klášter, Kadaňský hrad, pozdně gotická Radniční věž nebo Katova ulice - se 66 centimetry nejužší pojmenovaná ulice v Česku .

8. Trať Tanvald–Kořenov–Harrachov

Foto: Vojtech Hadek, Mapy.cz

Tanvaldská zubačka je nejstrmější tratí v Česku.

Železniční trať z Tanvaldu do Harrachova, dlouhá necelých 12 kilometrů, byla otevřena již v roce 1902 a měla sloužit jako propojení mezinárodní železniční sítě mezi Rakouskem-Uherskem a Pruskem. Horský terén postavil inženýry před mnoho náročných technických úkolů. Trať je mimo jiné nejstrmější železnicí v Česku a v těchto místech je ozubnicová. Proto získala přezdívku Tanvaldská zubačka a v roce 1992 byla prohlášena kulturní památkou.

Vlaky dnes už sice ozubnicovou technologii nevyužívají, ale i tak jsou koleje s ozubnicí v Česku ojedinělým prvkem. Z trati jsou navíc na mnoha místech krásné výhledy na okolní Jizerské hory nebo Krkonoše, které pravidelně lákají skupiny turistů nebo vlakových nadšenců.

Přímo v Kořenově je pro návštěvníky otevřené muzeum ozubnicové dráhy, přibližující exponáty, dobové texty a historii této železnice, včetně prohlídek vedle stojící výtopny s odborným výkladem.

Máte tipy na další výlety pro vlakové fanoušky? Podělte se s ostatními čtenáři v komentářích pod článkem.

Doporučované