Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Vydavatelé cestovních průvodců, vyhledávači letenek i ubytování a další cestovatelské portály vydaly své predikce s cestovatelskými trendy pro rok 2025. Zde je sedm z těch, které zmiňují nejčastěji.
1. Dobrodružství na železnici
Rostoucí obliba pomalé formy cestování nahrává takzvanému „train hoppingu“. Trend, který vrací cestovatele ze vzduchu na zem, propojuje dobrodružství i dnes tolik skloňovanou udržitelnost. Cestování vlakem navíc nemá za cíl jen dosáhnout cílovou destinaci. Nabízí malebné výhledy během trasy, příležitost k odpočinku i opulentní zážitky.
Magazín Seznam Zpráv
Cestování | Jídlo | Životní styl | Architektura | Historie
- Když uvidíte vlka, nepanikařte, nejste v pohádce o Karkulce, říká odbornice
- V Mikulově vaří divoké pivo na pomezí piva a vína. Jak chutná?
- Kam cestovat v roce 2025? Nejlepší destinace podle Lonely Planet
- Aplikace, které vám pomohou dodržet novoroční předsevzetí
- 10 osvědčených superpotravin pro vaše zdraví
Právě o zážitkové luxusní cesty vlakem je zájem jako nikdy předtím. Což dokazuje i návrat legendárního dopravního spoje Orient Express na trase z Istanbulu do Paříže. Luxusní vlak v novém kabátě tu zahájí provoz na jaře roku 2025.
Ale nemusí jít jen o luxus, na zvyšující se turistickou poptávku Čechů po pobytech u polského Baltu zareagovaly i České dráhy, které nedávno zahájily provoz vlaku Baltic Express spojujícího napřímo Prahu s Gdyní.
2. Sólo cestování
Cestování o samotě se stává čím dál tím populárnější. A dokazuje to i nedávný průzkum vyhledávače levných letenek Skyscanner. Podle něj uvedlo 62 procent ze dvou tisíc amerických respondentů, že plánují během příštího roku podniknout dvě až pět samostatných cest. Tento způsob cestování je doménou hlavně mileniálů a generace Z. A vyhledávají ho podle průzkumu rovným dílem jak muži, tak i ženy.
Zvýšený zájem o sólové cestování je také podpořen důrazem na sebepoznání a duševní pohodu. Oblíbenou destinací je například Japonsko, kde individuální cestovatelé oceňují bezpečnost a infrastrukturu, anebo Skandinávie, která nabízí klidné prostředí pro meditaci a spojení s přírodou.
3. Filmová, seriálová i hudební místa
Do cestování promlouvá ve velkém i kultura. Trend takzvaného „set-jettingu“, kdy cestovatelé obráží filmová a seriálová místa, není ničím novým. Rok od roku ale sílí.
V roce 2025 se dá předpokládat, že díky očekávané třetí řadě seriálu Bílý lotos vzroste například zájem o cesty do Thajska. Předchozí série tohoto pořadu z prostředí luxusního hotelu ve vybrané zemi už ukázaly, že s preferencemi cestovatelů zahýbat umějí. První dvě sezóny seriálu se odehrávaly na Havaji a Sicílii. Po jejich odvysílání cestovatelský web Expedia zaznamenal nárůst ve vyhledávání těchto destinací o 300 procent.
Očekává se ale také zájem o Jižní Koreu díky nové řadě seriálu Hra na oliheň nebo o destinace jako Malta a Maroko, v nichž se natáčel filmový Gladiátor 2.
4. Do chladných krajin
Cestování do chladnějších destinací je jedním z hlavních trendů roku 2025, a to zejména kvůli rostoucím teplotám a klimatickým změnám. Tento fenomén se nazývá „cool-cation“ a přitahuje turisty, kteří chtějí v létě uniknout extrémnímu vedru a užít si příjemnější klima.
Destinace jako Kanada, Aljaška, Norsko, Švédsko, Finsko nebo Island zaznamenaly v posledních letech významný nárůst návštěvnosti. Oblíbené jsou také pěší túry v chladnějších oblastech, jako jsou Faerské ostrovy nebo severní Irsko. Češi zase čím dál častěji jezdí k moři na sever k polskému Baltu, který se tak pro ně stává „novým Jadranem“.
5. Astro a noční turistika
S předchozím trendem souvisí i vyšší zájem o astro a noční turistiku. Kromě klimatických změn jej ale pohání i touha po hlubším propojení s přírodou a unikátních zážitcích. Roste zájem o výlety za polární září nebo návštěvy parků tmavé oblohy. A tento trend pravděpodobně nepoleví ani v roce 2026, kdy se dají očekávat cesty za úplným zatměním Slunce, které bude možné sledovat ze Španělska a Islandu.
Noční turistika neboli „nocturismus“ pak rozšiřuje koncept o další aktivity, jako jsou noční fotografování, prohlídky měst osvětlených měsíčním svitem nebo speciální noční prohlídky přírodních lokalit.
6. Letištní zážitky
Letiště sice nikdy nejsou přímo cílem cest na dovolené, podle ubytovacího portálu Booking.com se ale v roce 2025 dostanou do centra zájmu. V jeho průzkumu totiž více než třetina cestovatelů uvedla, že vybírá destinaci na základě jejího letiště.
Zejména mladší generace si v letových halách přeje užít i nějaký ten zážitek spojený se spacími moduly (jako jsou ty na letišti ve Frankfurtu), lázněmi (jako má londýnské Heathrow) nebo luxusními restauracemi.
Za zmínku stojí i zajímavá architektura, což je doménou například letišť Barajas v Madridu, Changi v Singapuru, Ta-sing v Pekingu nebo mezinárodního letiště v americkém Denveru.
7. Vintage cestování
Udržitelnost a rozumné hospodaření budou v roce 2025 zásadními tématy v mnoha odvětvích. V cestování to podle Booking.com dokládá trend takzvaného „vintage voyaging“.
Tento přístup neznamená jen výhodné nákupy, ale i hlubší ponor do historie a kultury navštěvovaných míst. Lidé stále častěji odmítají globalizovaný konzum, dávají přednost nákupům u místních a vnímají samotnou cestu jako cenný suvenýr.
Podle ubytovacího portálu se více než polovina cestovatelů zajímá o nákup oblečení v místě své dovolené. Návštěvy second handů, blešáků a vintage trhů se tak podle něj stávají neodmyslitelnou součástí cestovatelských zážitků.