Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Chcete-li se vyhnout nepříjemnostem, platí základní pravidlo: Na letiště dorazte včas, u kratších letů alespoň dvě hodiny před odletem, u dálkových raději tři. Ani tak sice nemáte jistotu, alespoň dokud nesedíte na palubě, výrazně však snížíte pravděpodobnost, že komplikace potkají právě vás.
Na cestu se připravte tak, abyste co nejrychleji prošli celým odbavovacím procesem včetně bezpečnostní kontroly. Ověřte si, že vám nechybí důležité dokumenty a že se ve vašem zavazadle nenachází žádný ze zakázaných předmětů. Zvolte také vhodné oblečení – boty, které se snadno nazouvají a vyzouvají, a oděvy bez kovových částí.
Nezapomeňte si sjednat cestovní pojištění a zkontrolujte, že kryje i tyto situace. Vyplatí se také předem si zajistit dokumentaci pro uplatnění nároku.
Zpoždění letu
Pravidla týkající se kompenzací za zpoždění odletu se liší podle země, z níž cestujete. Na finanční odškodnění máte obvykle nárok, je-li zpoždění delší než tři hodiny, neplatí to ale vždy. Pokud tedy během vašich cest tato situace nastane, obraťte se na příslušnou leteckou společnost. Kompenzaci neočekávejte v případě, že bylo zpoždění způsobeno tzv. vyšší mocí nebo mimořádnými okolnostmi. Mezi ně patří nepříznivé počasí, stávka zaměstnanců nebo bezpečnostní riziko.
Zrušení letu
V případě zrušení letu máte jako cestující nárok na odškodnění. To se může pohybovat až do výše 600 eur – v závislosti na vzdálenosti a době zpoždění při příletu do cílové destinace prostřednictvím náhradního letu. Pokud let zruší letecký dopravce, je jeho povinností nabídnout vám alternativní spoj nebo vrácení peněz. Cestovní kanceláře mají zase odpovědnost za řešení zrušení letu v rámci zájezdů.
Zmeškání letu
Pokud zmeškáte svůj let, obvykle kvůli vlastnímu zpoždění, máte omezené možnosti. Letecké společnosti někdy nabízejí možnost přebukování na další dostupný let, obvykle však za poplatek. Když však letadlo zmeškáte z důvodů mimo vaši kontrolu, jako je například zpoždění předchozího letu, může být přebukování provedeno bez poplatku. Pozor – letecké společnosti nejsou odpovědny za zmeškání letu v důsledku dlouhých front při odbavení nebo během bezpečnostní kontroly. Takže když vám letadlo uletí, protože jste se včas nedostavili k odletové bráně, je to bráno jako vaše chyba a nemáte na žádnou kompenzaci nárok.
Přebukování letu
Někdy se může stát, že letecká společnost prodá více letenek, než je kapacita letadla. Aerolinie v takovém případě obvykle hledá dobrovolníky, kteří jsou za finanční kompenzaci ochotni letět pozdější linkou. Někdy se však nikdo nepřihlásí a cestující, kteří se přijdou odbavit jako poslední, se tak do letadla nevejdou. V takovém případě máte nárok na odškodnění a musíte být přepraveni nejbližším dostupným letem. Letecká společnost vám také musí poskytnout základní péči, jako je občerstvení a případně i ubytování, pokud náhradní let odlétá výrazně později.
Ztráta zavazadel
Ztráta zavazadel je nepříjemnou, ne však úplně vzácnou událostí. V případě, že vaše zavazadla nepřiletí s vámi, měli byste okamžitě zamířit k přepážce pro reklamaci, kde vyplníte protokol o ztrátě (Property Irregularity Report, PIR). Letecká společnost je povinna vás o stavu hledání zavazadla informovat. Pokud se váš kufr nenajde do 21 dnů, považuje se za definitivně ztracené a máte nárok na kompenzaci. Většina zatoulaných zavazadel se však najde a doručí do 48 hodin.
Ať už vás po cestě potkají jakékoli komplikace, zásadní je jednat rychle, mít všechny potřebné dokumenty (letenku, zavazadlový lístek) a nebát se požadovat svá práva. Pokud se situace nevyvíjí podle vašich představ nebo se letecká společnost brání adekvátnímu odškodnění, můžete využít služeb některé z právních společností, které se specializují na zastupování cestujících právě v problematice vyřizování kompenzací.