Článek
Není to zrovna cesta na jeden den. Ale slibuje netradiční zážitky na čerstvém povětří. Z českého území směrem k sousedům lze podniknout dovolenou na kole po několika různých trasách. Seznam Zprávy jich vytipovaly pět.
Tři z nich mají celonárodní certifikaci „Cyklisté vítáni“ od neziskové organizace Partnerství. Ta značí, že v okolí trasy se nachází stravovací a ubytovací zařízení, kempy a turistické cíle vybavené pro potřeby cyklistů. Platí to pro Labskou stezku, cyklostezku Brno-Vídeň a Iron Curtain Trail - dálkovou trasu po hranicích bývalé železné opony.
Magazín Seznam Zpráv
Cestování | Jídlo | Životní styl | Architektura | Historie
Všechny tři mají rovněž některé úseky cesty buď identické s evropskými dálkovými cyklotrasami EuroVelo, anebo na ně navazují, či jsou přímo jejich součástí (v případě Iron Curtain Trail). Takové trasy mají dobré napojení na vlaky, cyklobusy či přívozy a jsou označeny jednotným symbolem v podobě modrého čtverce, v kterém je kruh z 12 žlutých hvězdiček. Uprostřed najdete příslušné číslo trasy a dole její jméno.
Ani u zbývajících dvou tras, cyklostezek Odra-Nisa a Bevlava, to však neznamená, že by měly nízkou kvalitu. Jen u trasy Bevlava je zatím nutné dočasně počítat se dvěma kratšími nedostavěnými úseky, s alternativním vedením po silnici.
Praha–Drážďany (Labská stezka)
Labská stezka propojuje Českou republiku s Německem. Lze ji projet od samotného pramene řeky Labe v Krkonoších až do jejího ústí do Severního moře v německém přístavním městě Cuxhaven. V takovém případě měří stezka téměř 1300 kilometrů. Trasu si však může cyklista naplánovat dle své libosti. V našem výběru představíme jeden z možných úseků, a to z Prahy do Drážďan, který měří přibližně 225 kilometrů.
Přes české hlavní město Labská stezka nevede. Cyklisté se na ni mohou napojit v Mělníku, kam se z Prahy dopraví po Vltavské stezce. Cesta vede dále do Roudnice nad Labem, kde si mohou cykloturisté udělat zastávku a navštívit tamní Lobkowiczký zámek či si udělat zajížďku a vydat se cyklotrasou 3102 po stopách Praotce Čecha na horu Říp.
Z Roudnice nad Labem se lze vydat po alternativní trase Labské stezky (2A) vedoucí po levém břehu řeky přes pevnostní město a bývalý koncentrační tábor Terezín až do historického centra města Litoměřic.
Trasa poté pokračuje do Ústí nad Labem, přičemž se v tomto úseku projíždí údolím zvaným Porta Bohemica neboli Brána Čech. Jedná se o kaňonovité údolí Labe, kterým řeka vstupuje do Českého středohoří. Mezi poslední zastávky na českém území patří Děčín a Hřensko, které slouží jako výchozí místo do přírody Národního parku České Švýcarsko.
Po přejezdu hranic s Německem pokračuje stezka pod názvem Elberadweg Saským Švýcarskem, kudy se přes lázeňské město Bad Schandau a město Pirna vine až do Drážďan. Tento úsek je také součástí evropské cyklotrasy EuroVelo 7, takže v případě zájmu můžete pokračovat dále přes Dánsko, Švédsko, krátce Finsko až k severnímu polárnímu kruhu v místě Nordkapp v Norsku.
Brno–Vídeň
Cyklotrasa Brno-Vídeň dlouhá 170 kilometrů prochází územím jižní Moravy a dolnorakouské oblasti Weinviertel. Cyklisté mohou začít cestu již od brněnské přehrady, kudy se po cyklostezce dostanou k dalšímu možnému startu trasy, a to k nábřeží řeky Svratky u sportovní haly Winning Group aréna. Jelikož se hala nachází blízko k hlavnímu nádraží, je to ideální místo, kde se na trasu do Vídně napojit, nejste-li přímo z města a přijeli jste s kolem vlakem.
Odtud vede cesta až k soutoku řeky Svratky a Svitavy, kde se především cestující s dětmi mohou zastavit ve venkovním parku u nákupního centra Olympia. Vstup i většina atrakcí jsou zdarma. Zpoplatněny jsou pouze projížďky na vláčcích a použití lezecké stěny.
Trasa dále pokračuje přes Rebešovice a Opatovice do Židlochovic, kde se můžete vydat na rozhlednu Akátová věž nebo navštívit tamní zámek a projít se jeho parkem. Úsek poté vede obcí Žabčice, Vranovice, Přibice a Ivaň, odkud podél řeky Jihlavy dojedete až k jejímu ústí do vodní nádrže Nové Mlýny a dále do Pasohlávek, kde se lze vykoupat a vyřádit v aquaparku Aqualand Moravia.
Následně se cyklisté dostanou stezkou přes horní nádrž Nové Mlýny až do obce Brod nad Dyjí, odkud se přes Novosedly a Nový Přerov dopraví po většinu času obklopeni vinicemi do hraniční obce Hevlín.
Prvním městem v Rakousku je Laa an der Thaya, ze kterého vás dopraví mezinárodní dálková trasa Eurovelo 5 až do města Mistelbach. Poté se napojte na trasu EuroVelo 9, po které se dostanete přes město Wolkersdorf im Weinviertel až do Vídně.
Na kole až do Chorvatska
Cyklistický výlet nemusí v rakouské metropoli nutně skončit. Evropská cyklotrasa EuroVelo 9 o délce téměř 2000 kilometrů spojuje pobřeží Baltského a Jaderského moře a vede přes šest zemí: Polsko, Českou republiku, Rakousko, Slovinsko, krátce Itálii a Chorvatsko. Cyklisté tak mohou z Vídně pokračovat v cestě až k Jadranu.
Odra–Nisa
Cyklotrasa Odra–Nisa dlouhá přibližně 630 kilometrů spojuje Česko, Německo a Polsko. Začíná u pramene Nisy v Jizerských horách, odkud pokračuje až k soutoku s Odrou u německé obce Neuzelle. Odtud se táhne podél Odry až do Ahlbecku u Baltského moře. V Německu tak cyklisté projedou hned třemi spolkovými zeměmi – Saskem, Braniborskem a Pomořanskem. Trasa je rozdělena do třinácti etap.
Na českém území lze započít cestu u pramene Nisy v obci Nová Ves nad Nisou, odkud trasa vede přes hraniční trojmezí nedaleko Hrádku nad Nisou a německým městem Žitava, kde se stýkají státní hranice Německa, Polska a České republiky.
Dále se pokračuje na sever po německo-polských hranicích do města Görlitz (česky Zhořelec), kde si můžete projít historické centrum, navštívit kostel svatého Petra a Pavla či vyjít na horu Landeskrone, na níž se vám naskytne výhled na město.
Po cestě k Baltu také narazíte na město Bad Muskau, pyšnící se největším středoevropským zámeckým parkem v anglickém stylu, který je také na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.
Z místa pokračuje trasa přes město Guben, Frankfurt nad Odrou, obci Küstrin-Kietz, vesnici Hohenwutzen, město Schwedt a Penkun, vesnici Blankensee, přístavní město Ueckermünde až do Anklamu, odkud vede poslední úsek přes ostrov Usedom až k Baltskému moři. Cyklostezka končí u přímořského letoviska Ahlbeck.
Bevlava (Bečva-Vlára-Váh)
Dálková cyklostezka měří 64 kilometrů a propojuje nejen Česko a Slovensko, ale také tři řeky – Bečvu, Vláru a Váh. Název Bevlava je tak zkratka zmíněných řek.
Trasa se dělí na tři úseky. Začíná se v obci Ústí u Vsetína, odkud se podél chráněné krajinné oblasti Beskydy přes obci Lužná dostanete až do obce Valašské Příkazy. Pokračuje směrem na jih do města Valašské Klobouky, přičemž však touto cestou pojedou cyklisté zatím asi dva kilometry po silnici, protože zde není ještě cyklostezka dostavěna.
Ve městě si můžete projít centrum a navštívit muzeum s expozicí o architektovi Hubertu Gessnerovi, místnímu rodákovi, nebo o tamním řemeslu – soukenictví. Blízko se nachází také rozhledna Královec s výhledem na krajinu Bílých Karpat, Vizovických vrchů a Javorníků.
Trasa dále vede Brumovem-Bylnicí, kde je k vidění hrad, a pokračuje Vlárským průsmykem do obce Svatý Štěpán, odkud opět část směrem ke slovenské hranici pokračuje po silnici. Kousek za hranicí se lze na cyklostezku znovu připojit a dojet po ní až k městu Nemšová. Tam sice Bevlava končí, ale cyklisté se mohou napojit na cyklotrasu Vážská cyklomagistrála a dojet po ní až do Trenčína nebo Piešťan.
Napojení na Cyklostezku Bečva
V Ústí u Vsetína se cyklotrasa Bevlava potkává s populární vnitrostátní Cyklostezkou Bečva. K Bevlavě se tak dá dostat na kole buď směřem od Vsetína, Valašského Meziříčí, Hranic, Lipníku nad Bečvou a Přerova, nebo z druhé strany údolím Vsetínské Bečvy od Velkých Karlovic.
Iron Curtain Trail neboli Stezka železné opony
Stezka železné opony neboli Iron Curtain Trail je se svojí délkou 10 400 kilometrů nejdelší trasou v našem výběru. Značí se jako EuroVelo 13 a začíná od Barentsova moře na severu Evropy na norsko-ruské hranici, odkud pokračuje přes baltské státy do Polska, bývalého východního Německa, Česka a následně vede podél Dunaje na jih, kde končí u Černého moře v Bulharsku. Celkem prochází dvaceti státy.
Její část podél českých hranic s Německem a Rakouskem měří přibližně 800 kilometrů. Tato trasa se dělí na 12 etap, ale cyklista si může plán cesty upravit na míru podle sebe. Začíná u česko-bavorsko-saského trojmezí u Aše a končí nedaleko soutoku řek Moravy a Dyje u Břeclavi.
Cesta vede například přes Františkovy Lázně a Cheb, přičemž se lze od trasy odpojit a navštívit také Mariánské Lázně. Pojedete také přes území Českého lesa či národního parku Šumava, kde si v obci Bučina můžete prohlédnout venkovní repliku železné opony.
Trasa pokračuje dále přes jižní Čechy a oblast České Kanady na území jižní Moravy. Tam pak vede přes národní park Podyjí, Znojmo a Mikulov, přičemž nedaleko stojí za návštěvu Lednicko-valtický areál, zapsaný na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Stezka v Česku končí u Břeclavi, odkud pokračuje dále podél rakousko-slovenské hranice.
Železná opona
Přísně střežená fyzická hranice rozdělovala mezi lety 1948 a 1989 Evropu na demokratický západní blok a komunistický východní blok. Termín „železná opona“ nejvíce vstoupil do povědomí veřejnosti v roce 1946, kdy ho v projevu v americkém městě Foulton použil Winston Churchill.