Článek
Česká republika je zemí bohatou na historické památky a má i řadu moderních architektonických skvostů. Patří k nim také mosty z různých období, které vynikají svou jedinečností a uchvacují na pohled. Od těch nejstarších v Písku a Praze až po ty moderní v Úsní nad Labem či na Dolní Moravě, každý si nese zajímavý příběh.
Seznam Zprávy připravily přehled deseti ikonických mostů, které stojí za to navštívit, ať už vás fascinují městské a přírodní scenérie, architektura či historie. Patří mezi ně například mosty s několika patry, postavené ve zdobném lidovém stylu nebo zavěšené vysoko nad propastí.
1. Karlův most v Praze
Karlův most se nachází v samotném centru Prahy a spojuje Malou Stranu s historickým Starým Městem. Je to kamenný most z pískovce, jehož výstavbu inicioval Karel IV. v roce 1357 nebo 1358. Most byl postaven podle návrhu mistra Otta a po něm architekta Petra Parléře a stal se jedním z nejvýznamnějších symbolů Prahy.
Je necelých 516 metrů dlouhý a zdobí ho 3i soch a sousoší, zčásti barokních a zčásti novějších. K autorům patří i sochařů zlatého období českého baroka, jako byli Matyáš Bernard Braun a Ferdinand Maxmilián Brokoff.
Původně byl most nazýván Kamenný nebo Pražský. Jméno Karlův most získal až v roce 1870 na základě podnětu Karla Havlíčka Borovského. Dříve sloužil i povozům a později autům či tramvajím, dnes je pouze pro pěší. Nabízí pěkné výhledy na Pražský hrad, Vltavu a centrum města.
Magazín Seznam Zpráv
Cestování | Jídlo | Životní styl | Architektura | Historie
- Do jedné jezdil prezident, jinou chtěli odstřelit. Znáte chaty v Jizerkách?
- Takhle vypadá barva roku 2025. Jmenuje se Mocha Mousse
- Češi pod gilotinou. Historik o osudech tisíců vlastenců popravených nacisty
- Něco na té matche je. Zelený nápoj je víc než jen instagramový trend
- Zakazujete dětem hrát na mobilu? Možná je to chyba
S Karlovým mostem je spojeno mnoho legend a patří k těm nejoblíbenějším turistickým atrakcím, však je také přes den problém se přes davy turistů dostat na druhou stranu. Podle jedné legendy přimíchali stavitelé do malty vejce, aby byla konstrukce pevnější a přetrvala staletí, dle jiné zase unhošťský tvaroh a syrečky.
Další legendou je ta o Bruncvíkovi, jehož zázračný meč je někde na mostě údajně zazděn. Až bude české zemi nejhůř a na pomoc vyjede svatý Václav v čele blanických rytířů, jeho kůň rozkopne zem a meč se objeví a zničí všechny nepřátele. Ostatně i Bruncvíkova socha zdobí most spolu s dalšími sochami světců. A jedna z verzí pověsti praví, že meč je ukrytý právě v jejím podstavci.
2. Kamenný most v Písku
Kamenný most v Písku, další národní kulturní památka, je nejstarší dochovaný most v České republice. Mostu přes řeku Otavu se říkalo neoficiálně také Jelení či Starý most. Pochází z třetí čtvrtiny 13. století, pravděpodobně z doby vlády Přemysla Otakara II. Je 110 metrů dlouhý a 6,25 metru široký, postavený ze žulových kvádrů.
Tento most přežil několik povodní včetně té z roku 2002 díky tomu, že byl v 90. letech minulého století zakotven do skály a rekonstruován. Most zdobí repliky barokních soch světců, například Jana Nepomuckého či Antonína Paduánského. Původní sochy jsou uloženy v expozici Prácheňského muzea v prostorách píseckého hradu. Most dnes už slouží dnes pouze pro pěší.
3. Mariánský most v Ústí nad Labem
Mezi mosty postavenými v novodobé české historii, vyniká Mariánský most v Ústí nad Labem, který je v provozu od roku 1998. Tento moderní zavěšený most přes Labe navrhl architekt Roman Koucký.
Musel se vyrovnat s množstvím limitujících podmínek a vlivů - s poměrně širokou řekou a úzkým dopravním koridorem na levém břehu pod Mariánskou skálou. Most je dlouhý 329 metrů a jeho dva nakloněné pylony s ocelovými lany, které jsou obloukovitě vykrojené a nahoře se svírají jako pinzeta, dávají stavbě futuristický vzhled.
V roce 1999 získal Mariánský most mezinárodní uznání - Cenu Evropské asociace ocelových konstrukcí – ECCS European Steel Design Awards. Mezinárodní asociace pro mosty a stavební inženýrství ho dokonce zařadila mezi 10 nejlepších staveb světa. Most je využíván jak pro automobilovou dopravu, tak pro pěší a poskytuje výhled na město i okolní krajinu.
4. Stádlecký most
Stádlecký most je unikátní empírový řetězový most, který spojuje břehy řeky Lužnice u obce Stádlec. Původně stál mezi lety 1848–1960 u Podolska a vedl přes řeku Vltavu, ale po stavbě Orlické přehrady byl opatrně rozebrán a přesunut na své současné místo, kde funguje od slavnostního otevření od roku 1975. Je dlouhý 157 metrů a je posledním dochovaným řetězovým mostem v empírovém slohu v Česku.
Most je národní kulturní památkou a díky svému vzhledu a umístění působí až romanticky, obzvláště z čelního pohledu na pylon a mostovku. V okolí mostu jsou značené trasy, je tedy ideálním výchozím bodem pro turisty. Na jeho úrovni se křižují turistické trasy, po kterých se lze dostat například na zříceninu gotického hradu Příběnice nebo až do Tábora.
5. Žďákovský most
Žďákovský most se klene přes řeku Vltavu u Orlické přehrady a je jedním z třiceti největších prostých plnostěnných ocelových obloukových mostů na světě a největší svého druhu v Česku. Své jméno nese podle zatopené obce Žďákov u Chrástu.
Byl dokončen v roce 1967 a jeho délka činí 543 metrů. Most sahá do výšky 50 metrů nad hladinou přehrady a jeho oblouk má rozpětí úctyhodných 379,6 metrů. Rozkládá se mezi Starým Sedlem na levém břehu a Kostelcem nad Vltavou na pravém břehu řeky.
Most slouží silniční dopravě a oprávněně patří mezi ikony českých mostů díky svému působivému designu a technickým parametrům. S mostem se ovšem poj i temná minulost - ve spojitosti s orlickými vraždami. Právě odsud shazovali do přehrady známí orličtí vrazi sudy se zavražděnými lidmi.
Turisti se k mostu dostanou několika stezkami nebo naučnou stezkou Zvíkov–Orlík. Z mostu se odkrývá krásný výhled na Orlickou nádrž a přírodu a zajímavý je také pohled na konstrukci mostu z cesty vedoucí pod ním. U mostu je místo na zaparkování i s nedalekým občerstvením.
6. Železniční viadukt Žampach
Žampašský viadukt je impozantní železniční most nacházející se nedaleko Jílového u Prahy, překlenuje údolí Kocour a Kocourský potok. Tento kamenný viadukt byl slavnostně otevřen v roce 1900 a najdete ho na trati Vrané nad Vltavou–Čerčany mezi stanicí Jílové u Prahy a zastávkou Luka pod Medníkem.
Viadukt měří na výšku téměř 42 metrů, je pouze o necelý metr nižší než Nuselský most v Praze. Dělá to z něj nejvyšší kamenný železniční most v Česku a druhý nejvyšší ve střední Evropě. Délka je pak 109 metrů. Na stavbě viaduktu pracovalo denně okolo 200 dělníků převážně z Itálie, kteří budovali podobné stavby v Alpách. O jejich stavitelském umění svědčí fakt, že most dodnes slouží bez větších oprav.
Viadukt je velmi fotogenickým místem a zároveň určitým symbolem železniční historie. Jeho poloha v malebném prostředí Posázaví přidává na atraktivitě pro turisty a milovníky přírody. Po viaduktu se můžete projet takzvaným Posázavským Pacifikem, vlaky na legendární železniční trati podél Sázavy.
7. Visutá lávka Dolní Morava
Visutá lávka na Dolní Moravě, nazývaná Sky Bridge 721, je nejen nejdelším visutým mostem pro pěší v Česku, ale na celém světě. Časopis Time ji v roce 2022 zařadil mezi 50 nejlepších míst světa. Byla otevřena v roce 2022 a spojuje dva horské hřebeny Králického Sněžníku v části Velká Morava. Lávka je dlouhá 721 metrů a nachází se ve výšce až 95 metrů nad údolím s celkovou nadmořskou výškou 1110-1116 metrů.
Tento most, který spojuje moderní architekturu s přírodní krásou, nabízí adrenalinový zážitek a zároveň výhledy na okolní krajinu. Slouží jako turistická atrakce, takže se zde platí vstupné. Navazuje na něj naučná stezka Most času s prvky rozšířené reality.
K lávce se dostanete sedačkovou lanovkou Sněžník nebo pěšky. Nejkratší trasa je dlouhá 2,5 kilometru a nejdelší doporučovaná modrá turistická trasa měří 3,6 kilometrů. V okolí je turistické centrum Dolní Moravy, včetně pěších tras a cyklotras.
8. Jurkovičův most v Novém Městě nad Metují
Krásně zdobený dřevěný krytý most v Novém Městě nad Metují navrhl slavný slovenský architekt Dušan Jurkovič v roce 1911 jako součást přestavby tamního zámku a zahrady. Slouží jako ochrana před nepříznivým počasím, místo k vyhlídkám a zároveň pohodlné spojení mezi horní terasou zámecké zahrady a květinovým parkem. Předtím byla na stejném místě jednoduchá dřevěná lávka z 18. století.
Most je 38 metrů dlouhý a jeho konstrukce kombinuje dřevo a tradiční lidové prvky, převzaté z tradiční valašské architektury. Díky tomu má až pohádkové kouzlo. Tato cenná památky je připomínkou unikátního stylu Dušana Jurkoviče, mimo jiné autora nedaleké restaurace Peklo, horských chat na Pustevnách nebo lázeňských domů v Luhačovicích. Bezprostředně z náměstí ho není vidět, protože je ukrytý v zámeckých zahradách.
9. Plášťový most v Českým Krumlově
Plášťový most nebo také most Na plášti v Českém Krumlově je unikátní vícepatrový most, který je součástí hradu a zámku. Překlenuje hradní příkop na západní straně Horního hradu, kde bývalo opevnění zvané Plášť, a právě z toho pochází jeho název. Plášťový most spojuje zámecké budovy, tvoří ho tři patra oblouků s pilíři, otevřené kryté patro se sochami a nejvýše tři uzavřená patra se dvěma spojovacími chodbami.
Dolní chodba propojila Maškarní sál se zámeckým divadlem, ta horní zase zámeckou obrazárnu se zámeckou zahradou a pokračuje až do minoritského kláštera na Latránu. Otevřené patro slouží k veřejně přístupnému průchodu z hradu a zámku směrem k baroknímu divadlu a zámeckým zahradám, stejně jako k vyhlídce na město.
Most je 40 metrů dlouhý a vysoký 40 metrů. Byl postaven v průběhu 17. a 18. století, přičemž barokní podobu mu dal krumlovský vévoda Josef I. Adam ze Schwarzenbergu. Jeho hlavní funkcí bylo propojit jednotlivé části hradu a zámku.
Hrad a zámek Český Krumlov je významnou historickou památkou na seznamu UNESCO. Dle měření Seznam Zpráv je to také druhý největší hrad v Česku. Patří vůbec mezi nejrozsáhlejší ve střední Evropě, takže při návštěvě mostu budete mít zaručený i další program.
10. Barokní most v Bělé nad Radbuzou
Bíle omítnutý barokní most v Bělé nad Radbuzou je malebná a historická stavba, která překračuje údolí říčky Radbuzy. Tento menší kamenný most je určený pouze pro pěší a byl postaven pravděpodobně v letech 1723–1725 z iniciativy kněžny Metternichové místo tehdejšího staršího dřevěného mostu.
Inspirací mu byl slavný Karlův most v Praze, což lze vidět na masivních kamenných kvádrech jeho konstrukce, osmi elegantních obloucích a šesti barokních socách světců – Panny Marie Neposkvrněné, svatých Michaela, Václava, Jana Nepomuckého, Erasma a Antonína z Padovy.
Most se zachoval i přes dramatické události z roku 1945, kdy ho chtěli ustupující Němci vyhodit do povětří. Díky zásahu tehdejšího starosty ale zůstal stát. Dlouho byl dopravní spojnicí a místem pro konání poutí a bohoslužeb. Dnes je chráněnou památkou, která spojuje Školní ulici s Nádražní, jižně od náměstí. Své místo si našel dokonce i ve znaku města Bělé nad Radbuzou.
V centru města lze najít ještě jeden most podobného, jednoduššího vzhledu, který slouží i silniční dopravě. Ten je však z pozdější doby - klasicistní.
Mapa zmíněných mostů
Chybí vám zde nějaký ikonický český most? Podělte se o něj a dejte vědět ostatním do komentářů.