Hlavní obsah

Letecké společnosti: Jak se liší a jak se v nich vyznat?

Foto: pixabay.com

Ilustrační foto.

aktualizováno •

Ideální let by měl být rychlý, pohodlný a levný. V realitě se ale obvykle podaří splnit jen dva z těchto požadavků. Jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými aeroliniemi a kdy se snaha o úsporu může vymstít?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

S rychlostí nemívá většina aerolinií problém, v letecké dopravě ale více než kde jinde platí, že si při koupi letenky musíme vybrat mezi komfortem po dobu cesty a nízkou cenou. Seznam Zprávy sepsaly přehled všeho, co byste o leteckých společnostech měli vědět.

Typy leteckých společností a linek

Klasické letecké společnosti

Letecké společnosti klasického typu, mezi nimiž je i většina původních vlajkových či národních dopravců mnoha zemí, včetně Českých aerolinií, zajišťují širokou škálu služeb. Cestující mají možnost vybírat z letenek různých tarifů a běžný servis bývá často už v ceně letenky zahrnut. Klasické aerolinie také svým klientům umožňují využívat věrnostních bonusů a v případě dražších tarifů často i individuálních výhod.

Tarifní třídy letenek u klasických leteckých společností

Tarifů existují stovky a mohou se individuálně lišit v mnoha parametrech. Klasické letecké společnosti obvykle nabízejí ekonomickou třídu (někdy také zvanou jako turistickou) a také byznys třídu s prémiovými službami. V některých případech je možné zakoupit letenku i do takzvané první třídy (first class). Ta je ještě luxusnější než byznys třída, bývá však dostupná pouze u některých leteckých společností a obvykle spíše na delších letech.

Letenky do všech zmíněných tříd jsou pak zpravidla dostupné ve třech základních tarifech:

  • basic (light) – v ceně tarifu obvykle není odbavené zavazadlo, jde o nejlevnější typ letenky zahrnující pouze základní služby v dané třídě. Po zakoupení letenky již obvykle nebývá možnost provádět v rezervaci změny, a to ani za poplatek. V případě, že cestující do letadla nenastoupí, letenka propadá.
  • classic – tarif většinou zahrnuje alespoň jedno odbavené zavazadlo a letenka je měnitelná i vratná, byť za poplatek.
  • flexible – tarif zahrnuje odbavené zavazadlo a letenka je měnitelná i vratná zcela zdarma.

Klasické letecké společnosti mohou provozovat různé typy linek, včetně charterových, těžištěm jejich byznysu bývají ale linky pravidelné, orientované často nejen na běžné cestovatele, ale například i na obchodní cestující.

Nízkonákladové aerolinie

Nízkonákladové, někdy také low-cost aerolinie se naopak snaží nabídnout cestujícím co nejlevnější letenky. Dosahují toho snižováním provozních nákladů na minimum. Aerolinky tohoto typu zajišťují jen omezený rozsah služeb, které zpravidla nejsou zahrnuty v základním tarifu a cestující za ně platí až při jejich poskytnutí. Často létají na menší a levnější letiště, vzdálená dál od centra a hůře dostupná hromadnou dopravou.

Nízkonákladové letecké společnosti

  • RyanAir je jedna z největších nízkonákladových společností světa. Domovským letištěm je Dublin, základny má však v dalších 40 destinacích po celé Evropě.
  • Wizz Air je maďarská letecká společnost se sídlem ve Vecsés. Provozuje více než 400 linek.
  • EasyJet je britská nízkonákladovka, kromě Evropy létá také do Severní Afriky nebo Turecka.
  • Smartwings jsou česká společnost se sídlem v Praze. Kromě pravidelných linek firma provozuje i ty charterové.
  • Vueling je španělská nízkonákladová aerolinie se sídlem v Barceloně a základnami v několika dalších evropských městech.
  • Jet2.com je další britskou společností, sídlí v Leedsu.
  • Air Lingus je irská aerolinka se sídlem v Dublinu, která operuje lety v Evropě, Severní Americe, ale i v Africe nebo na Blízkém východě.
  • Norwegian je norská letecká společnost, která nabízí levné lety nejen do skandinávských zemí.
  • Brussels Airlines je původní belgická národní aerolinie, zajišťující levné lety po celé Evropě.

Charterové lety

Charterové lety jsou v letectví obdobou zájezdových autobusů. Cestovní kancelář buď sama provozuje, nebo si pronajímá letadla za účelem přepravy cestujících na dovolenou do určité destinace. Tyto lety mohou společnosti provozovat pravidelně například v průběhu celé letní sezony, stejně tak se ale může jednat o jednorázový let, pokud cestovní agentura nabízí pouze jeden turnus daného typu zájezdu. Některé kanceláře umožňují koupi letenky zvlášť, obvykle je však nutné zakoupit celý balíček včetně ubytování a dalších služeb.

Regionální aerolinie

Regionální aerolinie jsou obvykle menší letecké společnosti provozující často jen několik letadel s omezenou kapacitou. Zajišťují lety do méně vytížených oblastí, které by pro klasické aerolinie nebyly ziskové. Často se přitom jedná o linky vnitrostátní. Regionální aerolinie nejsou v Evropě běžné, v zámoří se s nimi ale setkáte často, ať už v zemích s větší rozlohou, jako jsou USA, nebo v ostrovních státech typu asijských Filipín.

Aerotaxi a soukromé lety

Do segmentu luxusních služeb pak patří privátní lety s kapacitou obvykle jen několika jednotek cestujících. Slouží obvykle pro rychlou přepravu v tuzemsku i do zahraničí, do kategorie ale spadají i zážitkové a vyhlídkové lety.

Aliance leteckých společností

Letecké společnosti klasického typu se často sdružují do takzvaných aliancí. To jim umožňuje nejen navázat užší spolupráci a snížit provozní náklady, ale také nabídnout svým cestujícím širší nabídku benefitů. Trasy jednotlivých společností na sebe obvykle navazují, ale mohou si i konkurovat.

K nejoblíbenějším benefitům, které aliance cestujícím přinášejí, je možnost zapojit se do takzvaného frequent flyer programu. Nalétané míle pak mohou cestující vyměnit za lákavé věrnostní bonusy, jako jsou volné letenky nebo například upgrade do business class zdarma.

Největší letecké aliance

  • Star Alliance byla v roce 1997 založena jako vůbec první letecká aliance. Zakládajícími členy byly společnosti Air Canada, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Thai Airways a United Airlines, aktuálně má aliance více než 25 členů.
  • SkyTeam je s bezmála dvaceti členy druhou největší leteckou aliancí. Patří do ní i České aerolinie.
  • Oneworld zahrnuje k roku 2024 třináct aerolinií, a je tak třetí největší.

Codesharing

Stalo se vám, že jste si koupili letenku jedné aerolinky, ale letadlo bylo v barvách jiné? Letecké společnosti, nejčastěji spolupracující v rámci jedné aliance, se často dohodnou na sdílení letů, takzvaném codeshare. Letadlo samozřejmě provozuje jen jedna z nich, další aerolinie ale letenky prodávají pod svým kódem. Cestující, kteří letí s přestupem, si díky tomu mohou koupit letenku na celou cestu u jedné společnosti a nemusí složitě kupovat letenky dvě. Díky spolupráci mohou aerolinie nabídnout vyšší frekvenci letů a také snížit náklady.

Codeshare poznáte jednoduše. Na odletové tabuli je uvedeno „více“ letů do stejné destinace ve stejném čase, jen pod různými kódy. Let je ve skutečnosti jen jeden a jedná se právě o zmíněný způsob spolupráce.

Foto: prg.aero

Codesharové lety v seznamu odletů na webu Letiště Praha.

Aerolinie v Evropě a ve světě

V Evropské unii platí přísná pravidla nejen ohledně bezpečnosti letů. Mimo EU, zejména v afrických a asijských zemích, však platí odlišná legislativa, a pokud se do těchto destinací chystáte cestovat letecky, ověřte si před koupí letenky reputaci dané aerolinie.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) vydává seznam aerolinií, které neplní požadavky EU a mají zakázáno vstoupit do vzdušného prostoru členských států. K roku 2019 se na něm nacházelo 120 společností.

Jak se liší evropské a mimoevropské společnosti

Při výběru letenky myslete také na možné komplikace během cesty. Regulace EC 261/2004 určuje výši kompenzací, vztahuje se však pouze na aerolinie sídlící v Evropské unii. Pokud tedy poletíte mimo EU a na zpáteční cestě dojde ke zpoždění letu, můžete přijít o značnou částku.

Například při cestě z Asie vám místní aerolinka při zpoždění proplatí maximálně jídlo na letišti. Když si pro stejný let vyberete evropskou společnost a zpoždění přesáhne tři hodiny, máte nárok na kompenzaci ve výši stovek eur.

Doporučované