Článek
Architekti nejvyšší úrovně jsou dvojího druhu. Buď mají bezbřehou invenci a chrlí jeden originální projekt za druhým. Nebo si vypracovali osobitý styl, rozpoznatelný na většině jejich staveb. Dán Bjarke Ingels patří k druhé skupině, ovšem s jistou dávkou příslušnosti i k té první.
Libuje si v trojúhelníkových a stupňovitých stavbách, vývrtkách, rastrech s opakovanými motivy a prolínání ploch. S využitím počítačového modelování si rád hraje s optickými efekty a s odvážnými konstrukcemi. Tuto linii drží i u projektů, které mají v kanceláři na starost jiní autoři než on sám.
Bjarke Ingels Group neboli BIG poutá pozornost už od založení v roce 2005. Potvrzuje to i počet projektů, na nichž firma po celém světě pracuje. Asi 30 jich má rozestavěných a další třicítka je v přípravě. V Ingelsově týmu lze najít i Čechy. Vidět je hlavně Jan Magasanik, spoluautor řady projektů BIG včetně Vltavské filharmonie.
Vltavská filharmonie v Praze
V soutěži na novou pražskou filharmonii zvítězil návrh, který lehkostí připomíná japonské origami. Autoři stavbu pojali jako kaskádu prohnutých teras se štíhlými kolonádami, po níž mohou lidé vystoupat až na střechu. Stejný koncept úspěšně funguje u opery v Oslu od kanceláře Snøhetta.
Budova se stane viditelným orientačním bodem, ale díky uměřené výšce nenaruší historické panorama města. Autoři nabídli i nápadité řešení veřejného prostoru na nábřeží. Projekt, v němž náměstí pokračuje na střechy, má tedy i urbanistický význam. Pozvedne dosud neatraktivní městské území, využívané jen jako dopravní uzel. Díky rampám a prostorám pro kavárnu a restauraci bude stavba lákat i ke schůzkám a vycházkám s výhledy na Prahu.
Spalovna se sjezdovkou v Kodani
Město Kodaň se chce do roku 2025 stát uhlíkově neutrálním. Pomáhá mu v tom i velké zařízení na výrobu tepla a elektřiny z odpadu známé jako CopenHill či Amager Bakke. Ve srovnání s běžnými spalovnami slouží i pro rekreaci. Na střeše je celoroční sjezdovka dlouhá 450 metrů s umělým povrchem a výhledem na moře. Fasádu ozvláštňuje 85metrová lezecká stěna, nejvyšší na světě.
Spirála plná hodinek ve Švýcarsku
Švýcarská obec Le Brassus nedaleko Ženevského jezera je známá výrobou hodinek Audemars Piguet. Za svou 150letou historii může firma leccos nabídnout, proto má v areálu i muzeum. Návštěvníci tu mohou vidět 300 výjimečných hodinek a nahlédnout do výroby. Tým Bjarkeho Ingelse stavbu navrhl jako dvojitou spirálu se zelenou střechou. Spirála střídavě mění výšku, aby střechy zajistily zastínění a poskytly výhledy z oken.
Ekologický kampus Googlu v Kalifornii
Čerstvě otevřený je nový kampus firmy Google v Silicon Valley. Kancelář BIG ho navrhla spolu s britským Heatherwick Studiem, které v Praze u Václavského náměstí staví projekt Savarin. Kampus je první z těch, díky nimž chce firma nejpozději v roce 2030 využívat jen bezuhlíkovou energii.
Google Bay View slouží k práci a bydlení. Skládá se ze tří budov – lehkých přístřešků, které mají vybízet k budování komunity a společné práci. Google není jedinou technologickou firmou, která si najala BIG. Kancelář navrhuje i nové sídlo antivirové firmy Eset v Bratislavě.
Kreativní uzel v Bordeaux
Centrum Méca ve francouzském Bordeaux spojuje regionální umělecké agentury pro současné umění, kinematografii, literaturu, audiovizuální tvorbu a divadlo. Ingels se svým týmem budovu navrhl jako smyčku, která zahrnuje i veřejné prostory v podobě ramp, širokého schodiště a terasy.
Dům jako hora v Kodani
Bytový a parkovací dům zvaný Mountain neboli Hora patří k prvním projektům, který Bjarkemu Ingelsovi přinesl mezinárodní pozornost a prestižní ceny. Dvě třetiny zaujímá parkování, třetinu bydlení. Stavba na půdorysu neúplného čtverce se zvedá k jednomu z rohů, takže vypadá jako umělá hora. Horní plochu pokrývá pravidelný geometrický rastr terasových bytů, garáže v dolních patrech jsou schované za lehkou fasádou s dekorem horského masivu.
Obytná pyramida v New Yorku
Budova Via 57 West vypadá mezi věžáky jako celkem nízká. Znání však klame, s výškou 146 metrů ji lze dle některých definic nazvat mrakodrapem. Architekti její tvar vytvořili jako hybrid mezi evropským městským blokem a tradičním manhattanským mrakodrapem. Z obdélného bloku se stavba typicky pro BIG trojúhelníkově zvedá k jednomu nároží, což v pohledech z některých úhlů vytváří dojem pyramidy.
Twistující věžáky v Miami
Zatímco Praha má dům ve tvaru zaklesnutého tanečního páru, v Miami je to twistující dvojice. Bytové domy s 30 patry v oblasti kokosového háje dostaly jméno Grove at Grand Bay. Byty mají pro floridskou metropoli typická okna od podlahy ke stropu, což umocňuje panoramatické výhledy na moře. Kancelář BIG se v posledních letech věnuje návrhům výškových domů a mrakodrapů celkem hodně. Projekty tohoto typu už dokončila, staví či připravuje v několika městech v USA, Kanadě, Číně nebo Německu.
Vrtulovité muzeum v Norsku
O celých 90 stupňů se vrtulovitě protáčí Kistefos Museum v norském Jevnakeru. Galerie pro krátkodobé výstavy je součást muzea moderního umění a tvoří most přes meandrující řeku Randselvu. Sochařský tvar budovy pokryté hliníkovými pásy odráží její vnitřní náplň.
Park plný zábavy v Kodani
Jedním z mezinárodně nejoceňovanějších děl Bjarke Ingelse a BIG je park Superkilen v Kodani. Bezmála kilometr dlouhé území oživuje sociálně problematickou čtvrť Nørrebro, kterou obývá etnicky pestrá směsice přistěhovalců. Architekti stvořili zábavné místo, v němž k venkovním aktivitám slouží předměty dovezené z 60 zemí světa. Má sloužit jako vzor pro podobné městské prostory jinde ve světě.
Dánské námořní muzeum v Helsingøru
Okolí bývalého suchého doku v těsném sousedství barokní pevnosti hradu Kronborg vyplnilo dánské námořní muzeum označované zkratkou M/S. Suchý dok ve tvaru lodi je nyní atriem, které překlenuje několik mostů. Mosty slouží k přístupu do muzea a spojují podzemní expozice.
Hlavní nádraží v Brně
Stavbu od kanceláře BIG mohlo mít i Brno, ale v soutěži na nové hlavní nádraží vloni zvítězil jiný návrh. Projekt dánské kanceláře, na němž se podílel i český ateliér A8000, však nebyl daleko od úspěchu, dostal se na čtvrté místo. Architekti představili minimalistické řešení s tenkou plochou střechou. V jednom bodě byla nadzvednutá, jako by pod ni někdo nakukoval či stavěl stan. Autoři tím v nové čtvrti Trnitá chtěli vytvořit monumentální vstup ve tvaru, který nazvali Trn.