Hlavní obsah

Cyklosezona skončila, je čas myslet na příští. 10 tipů na nové kolo

Foto: Archiv, Seznam Zprávy

Švýcarské celoodpružené horské kolo Bold.

Zima je za dveřmi. Čas mezidobí, kdy cyklisté hodnotí uplynulou cyklistickou sezonu a říkají si, co dál. Výběr kol kvůli globální cyklokrizi přitom není snadný. Seznam Zprávy vybraly deset lahůdek na českém trhu něčím výjimečných.

Článek

Vybrali jsme zajímavé silničky, gravely do každého terénu, horská kola i elektriky. A nebyla to vůbec snadná volba. Snažili jsme se, aby to většinou nebyla ani kola nejdražší, byť z logiky věci samozřejmě úplně levná být nemohou, jsou mezi nimi i stroje české. Nabízíme směsku cyklistické krásy a inovací. Vybírejte, kochejte se – a berte nás s rezervou.

Repete Verne (gravel)

Neznáte české Repete? Chyba, tady vystihli dobu a hlad po gravel a transportních kolech do univerzálních podmínek, která nemusejí být nutně z karbonu. Naopak – vyvíjejí a vyrábějí ocelové rámy. Ručně a pod jednou střechou, v České republice. Používají vyspělé materiály a důraz kladou na detail a kvalitu zpracování. Výrobu mají kompletně pod kontrolou – od inovativního konstrukčního řešení přes estetické provedení až po stavby kompletních kol.

Foto: Archiv, Seznam Zprávy

Repete Verne.

Model Verne je all-road gravel model. Rychlé, komfortní a ovladatelné kolo pro pohodlnou i agilní jízdu na jakémkoliv povrchu. Rám je z vysokopevnostní oceli Columbus Spirit HSS, která dává kolu požadované vlastnosti — tuhost, dlouhodobou životnost a jedinečný komfort.

Tvarovaná zadní stavba rámu zajišťuje velkou variabilitu průchodnosti plášťů – až do rozměru 700×40 nebo 650×47. I laik pozná, že to už jsou pěkné „balony“, když normální šířka plášťů u silničního kola je dnes 28 mm. Díky komfortnější geometrii je možné v sedle kola strávit dokonce celý den. Verne lze vybírat v několika konfiguracích, dvou barevných provedeních a šesti rámových velikostech. Cena se velmi liší podle komponentů, ale může začínat někde na 125 tisíci korunách.

Bold Linkin 150 PRO (mtb)

Švýcarská celoodpružená horská kola Bold z Bielu neuvidíte na každém rohu, nejsou „za babku“, ale mezi znalci je to pojem. Výrobce má dlouholeté zkušenosti s vývojem, konstrukcí rámu a výrobou. A k tomu se snaží jít proti proudu. Pro rok 2022 (pod křídly proslulého švýcarského výrobce Scott) má Bold nově dva all mountain / enduro modely do těžkého terénu. Jsou ve dvou provedeních se zdvihy neboli odpružením přední vidlice a zadního tlumiče buď 135 mm, nebo 150 mm.

Foto: Archiv, Seznam Zprávy

Bold Linkin 150 PRO.

S cílem vytvořit nejlepší jízdní kvalitu zrušili v Boldu principy klasické konstrukce celoodpruženého rámu. Kouzlo technologie IST je ve speciálním uložení tlumiče, který je zcela ukryt v rámu. Mechanismus odpružení tím zkrátili, dosáhli větší tuhosti rámu, nižšího těžiště a optimálního výkonu tlumičů. Skrytý zadní tlumič je navíc dobře chráněn před nečistotami, vodou a nárazy.

Ceny se pohybují od cca 150 tisíc za Linkin 135 Pro až po 270 tisíc za vlajkový model Linkin 150 Ultimate. My jsme zvolili druhý nejvyšší model Linkin 150 PRO, který leží cenově někde mezi. V Česku má být dostupný brzy po Novém roce.

Specialized Turbo Levo SL (e-mtb)

Americký Specialized byl vždy na čele vývoje a platí to i o elektrokolech. Model Turbo Levo SL představuje novou kapitolu terénních e-strojů s „malým“ motorem.

Zdvih 150 mm, záměrně méně výkonný motor a menší kapacita baterie. Díky tomu se může pochlubit také mnohem nižší váhou, než je u elektrokol běžné – 17,35 kg. Na tomhle kole musí biker do prudkých kopců opravdu šlapat, zato pak dostane kvalitnější jízdu po rovině a ve sjezdu.

Foto: Archiv, Seznam Zprávy

Specialized Turbo Levo SL.

Turbo Levo SL je mnohem lehčí a hravější než běžný horský e-bike, čímž se víc blíží klasickému stroji bez elektrického pohonu. Díky speciální aplikaci Mission Control si lze určit, jakým úsilím budeme šlapat, ovládat dojezd nebo si třeba zaznamenat jízdy.

A zde jsou čísla k porovnání: Klasické Turbo Levo má motor o výkonu 565 W a baterii s kapacitou až 700 Wh. Turbo Levo SL disponuje motorem o výkonu „jen“ 240 W, a šlapání jezdce tak „pouze“ zdvojnásobuje. I baterii má poloviční – 320 Wh. Podpora motoru ovšem funguje klasicky do cca 25 km/hod.

Cena základního Turbo Levo SL Comp je 167 tisíc korun (vrcholný model pak stojí 395 tisíc).

Enigma Etape 4200 Lb (silnička)

Příběh anglické Enigmy začal před 13 lety. Od skromných začátků v přestavěné kůlně v Sussexu se rodinná firma dopracovala k menší, ale respektované značce, která se proslavila hlavně ušlechtilými titanovými rámy. Enigma – to je krása poctivého řemesla.

Foto: Archiv, Seznam Zprávy

Enigma Etape 4200 Lb.

My jsme vybrali jejich nejlevnější titanový Evade – klasický model s ráfkovými brzdami a na 28 mm širokých pláštích za cca 95 tisíc. Je vhodný pro většinu stylů celoročního silničního ježdění.

Rychlé, výborně ovladatelné, všestranné, vhodné pro širokou škálu jízdních podmínek. Cílem bylo vytvořit kolo maximálně pohodlné, schopné efektivně zdolávat dlouhé vzdálenosti, ale i zábavné pro kratší vyjížďky. Geometrie umožňuje svižnou ovladatelnost, ale i dostatek stability.

Scott Spark RC World Cup EVO AXS (mtb)

Švýcarský Scott patří k absolutní špičce evropských, ale i světových cyklovýrobců. Už roky vybavuje elitními koly nejen týmy silničního pro pelotonu, ale také mistra světa a olympijského vítěze v cross country Nina Schurtera. Propojení s menší značkou Bold nyní umožnilo další posun ve vývoji systému odpružení.

Foto: Archiv, Seznam Zprávy

Scott Spark RC World Cup EVO AXS

Zbrusu nový Spark RC World Cup EVO AXS s tlumičem integrovaným do rámu je kombinací karbonového inženýrství s nejmodernějším přepákováním a odpružením. Výrobci zohlednili podněty Nina Schurtera a dalších světových hvězd a kolu dali vyšší zdvih (větší odpružení tlumičů) i dokonalejší geometrii.

Festka Scout (gravel)

Český výrobce Festka musí už několik let dělat velkou radost zdejším cyklonadšencům. Vysloužil si respekt v zahraničí, hraje si se špičkovými technologiemi, vinutím uhlíkových vláken i s nejmenšími detaily.

Seznam Zprávy vybraly novinku Scout, která byla, jak už název napovídá, stvořena pro drsnější terény a náročné bikepackingové aktivity, při kterých se jezdí cyklotúry se spacákem a dalšími potřebami. Geometrie nového modelu vychází z prodlouženého rozvoru kol, jehož rozsah lze doladit pomocí nastavitelné vidlice Columbus Futura Cross.

Foto: Archiv, Seznam Zprávy

Festka Scout.

Rám je z robustnějších trubek, jež jsou zkonstruovány tak, aby poskytovaly rovnováhu mezi tuhostí i odolností proti mechanickému poškození. Scout působí velmi solidním dojmem, přesto je lehký a hbitý na ovládání.

Primárním cílem při konstrukci nebyla ani tak rychlost, jako efektivní přenos síly jezdce na rám, tím i menší vynaložená námaha a nakonec menší únava jezdce. Ceny Scouta začínají na 177 890 Kč.

Yeti 160 E (e-mtb)

Další revoluční e-bike v našem výběru. Americký Yeti patří k technologickým lídrům ve světě horských kol. Když po pěti letech vývoje přišel letos s prvním elektrickým strojem, byla to samozřejmě událost. I díky spolupráci továrního týmu vzniklo rychlé enduro (tedy kolo do těžkého terénu) s motorem a výbornými jízdními vlastnostmi.

Foto: Archiv, Seznam Zprávy

Yeti 160 E.

Elektrický Yeti má zbrusu nový systém odpružení a nejnovější pohon Shimano EP8 s nominálním výkonem 250 W, maximální rychlostí 25 km/hod a kapacitou baterie 630 Wh. Maximální točivý moment je pak úctyhodných 85 Nm. Kolo má trochu přepracovaný chod odpružení, aby více vyhovovalo potřebám elektrického pohonu.

A konečně – nový Yeti má i výše položený střed a kratší kliky, aby jezdci mohli snadněji šlapat i v těžkém terénu a neškrtali o kořeny a větší kameny.

Colnago V3Rs (silnička)

Nemohli jsme si pomoci a přidali do naší sestavy i kolo vítěze Tour de France Tadeje Pogačara. Italské Colnago je tradiční značka, která už proslula nesčetnými úspěchy ve světovém pelotonu.

Foto: Archiv, Seznam Zprávy

Colnago V3Rs.

Model V3Rs není novinkou, ale osvědčeným všestranným závodním kolem, které jeho konstruktér Davide Fumagalli příznačně nazval „můj malý švýcarský nůž“. Rám vyniká přesným vedením a obratností ve sjezdech, stejně jako pevností a lehkostí v pořádných kopcích. Při velikosti 50 cm váží 790 g.

O naprosté univerzálnosti svědčí i fakt, že vůli pro šířku plášťů má V3Rs až 32 mm, i když sám Pogačar používá hlavně rozměr 25 mm. Cena základního modelu v Česku je cca 163 tisíc korun.

Ginat Revolt (gravel)

Giant je největším výrobcem kvalitních kol na světě a zároveň stál u zrodu kol kategorie gravel. Už v roce 2013 v době „gravel pravěku“ přišel s poměrně divoce vypadajícím kolem Revolt. Mělo výrazný sloping (snížení horní rámové trubky), hodně nízko položené sedlové vzpěry, kotoučové brzdy a tenkou karbonovou sedlovku umožňující mírné pružení, a tedy vyšší komfort. Byl to tehdy progresivní počin.

Dnes i díky zkušenostem profesionálů z World Tour přichází Giant se zcela novou generací Revoltu, a to jak v karbonovém, tak i cenově dostupnějším hliníkovém provedení. Výsledkem je všestranné gravel kolo určené na závody i běžné ježdění.

Foto: Archiv, Seznam Zprávy

Giant Revolt.

Nový Revolt má nízkou hmotnost a také možnost přizpůsobit se různým podmínkám či osobním preferencím. Důležitým prvkem jsou totiž tzv. flip chip zadní patky, které umožňují měnit rozvor kola o 10 mm. Kratší rozvor přináší vyšší hbitost kola, zatímco nastavení na delší rozvor zlepšuje stabilitu ve vyšších rychlostech nebo při jízdě v hrubším terénu. Při delším rozvoru se také zvětšuje prostor pro zadní plášť až na šířku 53 mm.

Nový rám umožňuje díky speciálnímu adaptéru i volbu sedlovky – dá se použít buď mírně pružná Giant D-Fuse, nebo standardní kulatá, tudíž i teleskopická. Pro hodně dlouhé vyjížďky nebo vícedenní bikepacking je Revolt vybaven montážními body pro košíky na lahev i na brašny. Nejnižší hliníkový Revolt 2 začíná na 32 500, karbonový Advanced 3 na 58 tisíci korunách.

Cannondale Scalpel HT (mtb)

Kdo zažil extázi rychlosti a tempa na megalehkém HT (horském kole s pevným rámem), ví, o čem je tady řeč. Nový Scalpel HT je pro fanatiky, kteří volí raději minimální váhu na úkor většího odpružení. Ale také pro všechny nadšence horských kol – a že jich je –, kteří se pohybují převážně v lehčím terénu.

Foto: Archiv, Seznam Zprávy

Cannondale Scalpel HT.

Představuje spojení lehkosti, stabilní geometrie, jistoty řízení a u pevného rámu výborné poddajnosti. Mechanické schopnosti žehlit nerovnosti umožnilo zploštění zadních vzpěr, snížení horních vzpěr a osazení dvou nejvyšších modelů výbornou vidlicí Lefty Ocho.

Rám Scalpel HT má hmotnost pouhých 895 g a ceny modelů jsou lákavé – od 68 000 do 190 000 korun.

Kde jsou na kole zdvihy

Každé horské kolo se vyznačuje tím, že má buď jen odpruženou vidlici (kolo nazýváme HT neboli hard tail), nebo i odpruženou zadní stavbu (full neboli celopéro). Rozsahu odpružení u vidlice i u zadního tlumiče říkáme zdvih. Trekové kolo na asfaltové cesty většinou žádné pružení nemá nebo jen minimální u vidlice. Pak má zdvih cca 80 mm, to znamená, že pruží v rozsahu 80 mm, aby spolykalo drobné nerovnosti na cestě.

Horské kolo na závody (jaké jezdí Ondra Cink nebo Jitka Čábelická včetně olympijského cross country) má zdvihy vpředu i vzadu kolem 100 mm. Oba tlumiče tedy pracují v rozsahu 100 mm. Takové kolo je pořád ještě rychlé po rovině (kde se oba tlumiče dají „zamknout“) a ve sjezdu zvládne i kořeny, kameny a skoky.

Kolo se zdvihy okolo 150 mm je už do pořádného terénu – říká se tomu enduro/allmountain. Díky velkému odpružení dobře zvládá i technicky těžké sjezdy s překážkami. O poznání pomaleji ale jede po rovině a do kopce.

Speciály na disciplínu sjezd neboli DH pak mají zdvihy ještě větší, protože tam už je to jen o jízdě dolů většinou naprosto šíleným terénem.

Související témata:

Doporučované