Článek
Stejně jako všichni prodejci i firma ALO si prošla tříměsíčním výpadkem tržeb způsobeným zavřenými obchody. Po jejich otevření ale Češi za diamanty utrácet nepřestali. „Všechny obchody máme otevřené. Čísla máme stejná jako minulý rok, někde jsou i trochu lepší. Může to být tím, že lidé už měli šperky předvybrané, předdomluvené,“ říká Alojz Ryšavý. V loňském roce se tržby firmy, která pod sebe získala i zlatnictví Halada, blížily miliardě korun.
Šperky pro krizi
Jaký šperk neztratí svou hodnotu a případně ji ještě zvýší? „Musí to být větší věc. Nesmí to být jen o zlatě, v jeho hodnotě musí převládat kámen,“ vysvětluje majitel firmy ALO diamonds. Cena v takovém případě začíná na nižších desítkách tisíc korun.
Nejsnáze se v případě potřeby prodají bílé kulaté diamanty. „Ty jsou nejkomerčnější – prodává se jich nejvíc po celém světě, jejich hodnota roste a jsou žádané. Když ho člověk potřebuje prodat, prodá se lépe než netradiční tvar,“ dodává Ryšavý.
Ceny v Česku teď ovlivnil i pád koruny – cena diamantu se počítá v dolarech. „Na diamanty se ale musí nahlížet z dlouhodobého hlediska. V posledních šedesáti letech cena jen rostla,“ upozorňuje Ryšavý. U barevných diamantů za posledních deset let vyrostla o celých 500 procent.
Střední desítky milionů
Nejdražší šperk, který firma v Česku prodala, byl diamantový náhrdelník za „střední“ desítky milionů. Koupil si ho Čechoslovák, jak říká Ryšavý. „Většinou jsou to podnikatelé, živnostníci nebo rodiny, které se rozhodnou do toho uložit větší část peněz,“ dodává.
ALO diamonds diamanty nakupuje po celém světě. „Diamantovou burzu si lze představit jako obrovský mrakodrap, kde je 2000 různých kanceláří. Každá je na něco specializovaná. Na kulaté, čtvercové, kapkovité. A já chodím a kupuji to, co potřebuji. Pak jsou speciální dopravci, kteří to dovezou přímo k nám do firmy,“ dodává Ryšavý.
V současnosti největší český prodejce šperků a drahých kamenů chystá zahraniční expanzi. V příštím roce chce rozjet online prodej v USA, Skandinávii, Maďarsku a jedné z germánských zemí. Marketingovou kampaň v daných zemích chce podpořit desítkami milionů korun. Na e-shopu chce firma prodávat šperky v levnější cenové hladině - tedy celý sortiment značky ALove a levnější kousky značky ALO. „Pořád si myslím, že šperk je natolik osobní věc, že dotyčný, který si ho kupuje, ho chce i vyzkoušet,“ dodává Ryšavý.