Hlavní obsah

Maersk plánuje provoz uhlíkově neutrální lodi

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Přepravní společnost Maersk oznámila, že v roce 2023 uvede do provozu údajně první loď poháněnou uhlíkově neutrálním palivem. S výrobou e-methanolu pomohou dánské společnosti.

Článek

Nákladní lodě zřejmě brzy zezelenají. Společnost Maersk, jež je největší světovou společností zabývající se přepravou kontejnerů, oznámila, že dánská firma European Energy a její dceřiná společnost Reintegrate sestaví zařízení na výrobu e-methanolu.

Ten bude pohánět první kontejnerové lodi, které budou díky e-palivu uhlíkově neutrální.

Maersk vyhlíží rok 2023

Továrna by měla ročně vyrobit přibližně 10 tisíc tun e-methanolu, který by loď Maersku použila. Energii pro výrobu paliva dodají obnovitelné zdroje a surovinou se stane biogenní oxid uhličitý, produkce paliva pro Maersk se má rozběhnout v roce 2023. Americká agentura pro ochranu životního prostředí popisuje zdroje biogenních emisí jako „emise pocházející z přírodních zdrojů“.

Henriette Hallberg Thygesen, která vede flotilu a strategii společnosti Maersk, uvedla, že dohoda s European Energy and Reintegrate staví její společnost „na správnou cestu, aby splnila ambice mít první kontejnerovou loď na světě provozovanou na uhlíkově neutrálním metanolu na vodě 2023“. Informoval o tom server CNBC.

Uhlíkově neutrální v tomto případě znamená, že jsou emise oxidu uhličitého kompenzovány stejným množstvím odstraněných emisí tohoto plynu. Pokud je něco uhlíkově negativní, znamená to, že je z atmosféry odstraněno více oxidu uhličitého, než kolik ho bylo emitováno.

Lodní přepravy se snižování emisí zatím netýká

Ekologická stopa lodní dopravy je významná. Podle Mezinárodní energetické agentury zodpovídala v roce 2019 mezinárodní doprava, jež je klíčová pro světovou ekonomiku, přibližně za dvě procenta globálních energetických emisí oxidu uhličitého.

Je jasné, že opatření k tomu, aby lodní společnosti zaplatily za své znečištění, jsou už delší dobu namístě.
Evropská federace pro dopravu a životní prostředí

Vzhledem k tomu, že se hlavní ekonomiky na celém světě pokoušejí omezit emise, aby splnily cíle nulové hodnoty, bude muset odvětví lodní dopravy najít nové způsoby, jak snížit ekologickou stopu svých provozů.

V dubnu zveřejnila Evropská federace pro dopravu a životní prostředí (T&E), která sídlí v Bruselu, rozsáhlou zprávu o dekarbonizaci lodní dopravy. Mimo jiné zdůraznila důležitost udržitelných paliv do budoucna. „Dosažení úplné dekarbonizace odvětví dopravy vyžaduje nový zdroj udržitelného a obnovitelného paliva,“ uvádí zpráva.

Námořní doprava je jediným odvětvím v Evropě, na které se doposud nevztahují opatření ke snížení emisí. „Když to spojíme se závažným dopadem na klima, 3,5 procenta celkových emisí EU, je jasné, že opatření k tomu, aby lodní společnosti zaplatily za své znečištění, jsou už delší dobu namístě,“ uvádí nejnovější zpráva T&E, zabývající se emisemi způsobenými lodní přepravou.

Doporučované