Článek
„Je to můj sen a něco, co jsem v minulosti zanedbal.Teď se proto snažím jednotlivým závodům nabídnout spoluúčast a už dostávám i vstřícné signály,“ říká v rozhovoru pro Seznam Milan Teplý. Prvním závodem, do kterého Madeta vstoupí, bude ZD Krásná Hora nad Vltavou.
„Tam je pan Jiří Zelenka, jeden z největších sedláků v republice, který dovedl produkci mléka na absolutní vrchol. Vyzval nás, abychom se stali jejich strategickým partnerem,“ říká Teplý. Byl by rád, kdyby podíl Madety v družstvu dosáhl těsně nad jednu čtvrtinu. Cena za podíl se v tuto chvíli dojednává – bude ale v řádech desítek milionů korun.
Účelem je zajistit dodávky
Zemědělské družstvo Krásná Hora nad Vltavou chová 4200 kusů skotu a z toho je 1530 dojných krav. „Není účelem ovládnout zemědělský podnik, účelem je vědět, že budou dodávat k nám,“ říká Teplý. Jak dodal, v případě Krásné Hory bude mít podnik 50 tisíc litrů mléka denně z jediného místa.
Denně přitom všechny závody Madety dohromady spotřebují zhruba 900 tisíc litrů mléka a toto číslo se ještě zvýší s rozjezdem nové sýrárny v Plané nad Lužnicí.
Madeta
Historie firmy sahá do roku 1902, kdy bylo v Táboře založeno Mlékařské družstvo táborské.
V roce 1951 došlo ke znárodnění firmy, v roce 1960 byla začleněna do národního podniku Jihočeské mlékárny.
V roce 1992 došlo k restrukturalizaci výroby, o deset let později firma přijala staronový název Madeta.
Majitelem a generálním ředitelem společnosti je Milan Teplý.
Má čtyři výrobní závody – v Plané nad Lužnicí, Českém Krumlově, Jindřichově Hradci a Pelhřimově.
V roce 2018 měla Madeta konsolidované tržby 5,56 miliardy Kč a konsolidovaný zisk po zdanění 179,8 milionu.
Zdroj: Madeta.cz
Milan Teplý se takto snaží předejít situaci z loňského roku, kdy Madeta přišla o dvě stě tisíc litrů mléka denně, když se nedohodla na ceně s Mlékárenským a hospodářským družstvem JIH. To začalo mléko jihočeských zemědělců prodávat do Německa. „Dneska by tu situaci už hodnotili jinak. Jednak tam mají nižší cenu než u nás, nemají tam žádné benefity v podobě akcií a podobně a je tam jiná komunikace. Přece jen Češi se dohodnou lépe,“ říká Teplý.
Červený hadr na býka
O podobné spolupráci, jakou v těchto dnech uzavírá se zemědělským družstvem Krásná Hora, Madeta jedná i v dalších čtyřech závodech. „Přání je otcem myšlenky, jsou ale i podniky, které když slyší moje jméno, je to jako ukázat býkovi červený hadr,“ dodává Teplý.
Kromě strategického partnerství se zemědělskými podniky teď Madeta výrazně investuje také do vlastních závodů. Nová sýrárna v Plané nad Lužnicí, která bude otevřena na konci října, vyšla téměř na 800 milionů. Necelých 300 milionů firma nachystala také pro závody v Českém Krumlově a Pelhřimově.