Článek
Závod na výrobu kuchyňských a loveckých nožů Dellinger, který má vzniknout v Česku, počítá s pracovními místy pro zhruba 50 lidí. Přesun výroby z Asie pražskou firmu z Horních Počernic přijde zhruba na sto milionů korun. „Je v tom nákup nemovitosti, technologií, strojů a materiálu na sklad. Také mzdové náklady, než vygenerujeme zisk,“ vypočítává jeden ze zakladatelů firmy a hlavní designér jejích výrobků Marek Šmíd.
Dnes se nože vyrábějí v Číně, Japonsku a Pákistánu. Mezi důvody, proč Dellinger o přesun usiluje, patří vedle pandemie i společensko-politická situace v Číně či praktické problémy s vývozem loveckých nožů. Momentálně má firma na skladě zhruba 10 tisíc nožů, které by jí měly vystačit na nadcházející čtyři měsíce.
„Celý svět bojuje proti zbraním a nože jsou za zbraň považovány. Máme problém je z Číny dovézt. Z Čech by bylo jednodušší je dostat k zákazníkům,“ vysvětluje Šmíd, co ho k tak zásadnímu byznysovému rozhodnutí, jako je přesun výroby, vede.
Další věc je původ. Když zákazníci v odpovědi na svou otázku, kde se nože vyrábějí, slyší, že v Číně, může to pro ně být synonymem nižší kvality a nakonec nic nekoupí.
Marek Šmíd počítá s tím, že výroba v Česku se prodraží. „Náklady na výrobu budou asi vyšší než v Asii, jsou jiné ekologické normy a vyšší platy,“ říká. I tak do toho chce jít. Jeho plán ale zatím nemá konkrétnější obrysy.
„Chtěl jsem to řešit letos zjara se svým čínským obchodním partnerem. Měl jsem naplánovanou cestu do Číny, ale stornovali mi letenky. Čekám na rozvolnění restrikcí,“ vysvětluje Šmíd. Čínský partner bude výrobu v Česku pomáhat rozjíždět a bude ve firmě společníkem.
Zavřené hranice jsou problém
Mezi podnikateli není sám, kdo uvažuje o přesunutí se z Asie blíž. Motivací pro výměnu asijských obchodních partnerů za evropské mohou být například náklady na dopravu a vysoké clo. Vliv má ale především aktuální pandemie.
„Některé firmy si uvědomily, že mít levnější součástku z Číny se ve chvíli, kdy se zavřou hranice, nevyplatí. Někde už závislost na dodávkách z Asie přehodnocují. Pokud bude dostupná lokální srovnatelná varianta, budou zvažovat změnu dodavatele,“ tvrdí Radek Trachta, šéf oddělení největších firemních klientů Komerční banky.
Na začátku jarní vlny covidu-19 spadly Dellingeru veškeré prodeje na nulu. Brzy se ale vzpamatovaly a od té doby letí vzhůru. A nejen v Česku, poptávka po výrobcích Dellingeru sílí i na západ od našich hranic. Už v polovině října společnost překročila svůj loňský obrat a v očekávání silné vánoční sezony s předpokládanými tržbami okolo pěti milionů měsíčně se její celkový roční obrat oproti loňskému roku zdvojnásobí.
Největší poptávka proudí z domácností. Osmdesát procent objednávek je z Česka, 10 až 15 procent z Německa, zbytek ze Slovenska.
O firmě
Společnost Dellinger vznikla v roce 2016 v Horních Počernicích v Praze.
Jejím spoluzakladatelem a lídrem je Marek Šmíd, původně obchodník s náhradními díly pro nákladní auta, který propadl kouzlu japonských nožů pro profesionální kuchaře.
Při jedné ze svých pravidelných cest do Číny na průmyslový veletrh navázal kontakt s výrobci nožů z města Jang-ťiang a domů přiletěl i s plánem na rozjetí dalšího podnikání. Když pro svůj nápad získal i své obchodní partnery, sám coby nožířský amatér navrhl prvních šest nožů inspirovaných jeho japonskými vzory.
Dnes jich má firma Dellinger v nabídce už přes dvacet a kromě kuchyňských nožů prodává i nože lovecké, obranné či japonské meče katany a nože luxusních zahraničních značek. Design těch z Dellingeru stále z velké části navrhuje Marek Šmíd.
„Kromě pandemické situace, která nám k našemu překvapení nahrála, nám výrazně pomohla i zvýšená poptávka po našich nožích zejména v Německu,“ komentuje aktuální vývoj Marek Šmíd. Většina – zhruba 80 procent – příjmů míří Dellingeru z prodeje přes vlastní e-shop, v zahraničí přes Amazon.
V Německu firma navázala spolupráci se skupinou Metro. Jejím prostřednictvím by ráda uvedla své výrobky i do prodejen Makro, které pod něj spadají. Cílem je dostat se tím blíž k většímu počtu profesionálních kuchařů, které chce Dellinger oslovit i přítomností ve specializovaných gastronomických prodejnách.