Článek
„Někdy se stalo, že do redakce přišel editor s telefonem na uchu a nadiktoval nám celou zprávu, slovo po slově. Aniž bychom věděli, kdo je na druhé straně telefonu,“ uvedl jeden z maďarských novinářů pracující pro mediální síť MTVA.
Ta z pozice vládního fondu (živeného z daní) financuje čtyři média veřejné služby – dvě televizní organizace, jednu rozhlasovou a také maďarskou státní informační agenturu MTI. Patří tak k největším mediálním organizacím v Maďarsku.
Podle novinářů britského deníku The Guardian několik reportérů z MTVA potvrdilo, že vláda obsah zmíněných médií silně ovlivňuje. Redakce se musí zaměřovat na negativní zprávy spojené s uprchlíky či imigranty a propojovat je s kriminalitou a terorismem.
Právě antiimigrantská atmosféra plná strachu je to, s čím Viktor Orbán pracoval ve své volební kampani. Před parlamentními volbami, v kterých na začátku dubna zvítězil, použil na billboardech fotografii s davem běženců, již překračují chorvatsko-slovinskou hranici. Šlo o tentýž snímek, který před dvěma lety v kampani k referendu o setrvání Británie v Evropské unii použil i tehdejší předseda protievropské strany Nigel Farage.
Někteří z maďarských novinářů zmínili, že ještě v předvečer voleb jeden z televizních kanálů sítě MTVA lživě informoval o tom, že k útoku v německém Münsteru, kde psychicky narušený muž najel do skupiny lidí, se přihlásila islámská teroristická organizace.
Viktora Orbána čekají po jasném vítězství v parlamentních volbách další čtyři roky vlády. Mnozí se obávají, že svou pozornost mimo jiné namíří proti posledním ostrovům opozičních médií. Svůj konec už ohlásil například opoziční deník Magyar Nemzet. Ten patřil Lájosi Simicskovi, mediálnímu magnátovi, který byl před volbami jedním z nejrozhodnějších Orbánových kritiků.