Článek
Největší privatizační vlna za poslední dekádu možná čeká francouzská letiště Charlese de Gaulla a Orly. Rozprodáním státních akcií by se mohla stát vůbec největší privatizací ve francouzské historii.
Opoziční politici, napříč pravolevým spektrem, se snaží spojit síly a vyvolat o privatizaci referendum. Výzvu už podepsalo 248 poslanců a senátorů.
„Neprodáváme rodinné stříbro, financujeme naši budoucí silnou měnu,” řekl pro deník Le Parisien Bruno Le Maire, ministr financí.
Privatizace pařížských letišť je jedním z hlavních pilířů Macronova plánu na modernizaci francouzské ekonomiky. Podle britského Guardianu prozradil zdroj blízký prezidentské kanceláři, že stát není kvalifikován k tomu vést letiště. To dokazuje i nízké hodnocení ze strany cestujících, nejhůř je na tom letiště Charlese de Gaulla.
Macronovi oponenti i britský deník Guardian přirovnává situaci k Velké Británii a Heathrow v 80. letech. Premiérka Thatcherová tehdy privatizovala největší londýnské letiště.
Dnes se politici nemohou dohodnout, zda to byla dobrá cesta. Na jedné straně privatizace může znamenat zlepšení spokojenosti a komfortu cestujících, na straně druhé bude po privatizaci letiště spravováno jen na základě byznysových zájmů. To může ve výsledku znamenat obtíže se špatnou regulací znečištění ovzduší anebo jiné problémy spojené s klimatickými změnami.
Jasné je, že téma spojuje dosud rozdělenou francouzskou opozici. Shodnou se na něm totiž i komunisté s republikány, tedy opačné strany politického spektra.