Článek
Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) se stala nejhodnotnější značkou v Evropě. Francouzský koncern tak porazil švýcarskou potravinovou společnost Nestlé.
K únoru 2021 dosáhla tržní kapitalizace společnosti LVMH přibližně 319,4 miliardy dolarů, zatímco hodnota Nestlé se pohybuje na 292 miliardách dolarů. Impérium miliardáře Bernarda Arnaulta je nyní jednadvacátou nejcennějších společností na světě.
LVMH zahrnuje 75 značek, včetně koženého zboží Louis Vuitton a šampaňského a lihovin Moët-Hennessy. Konglomerát působí i na tuzemském trhu, kde provozuje obchody Louis Vuitton, Dior, Loro Piana, Fendi, Rimowa, Celine, Bvulgari a Tiffany & Co.
„Skupině LVMH se v České republice dlouhodobě daří, v Praze provozuje napřímo osm obchodů a ostatní značky ze svého portfolia prodává prostřednictvím partnerů. I navzdory pandemii koronaviru u nás LVMH hledá nové obchodní prostory pro další značky,“ říká Tomáš Soukup, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL pro Českou republiku.
Americké klenotnictví Tiffany & Co získal konglomerát teprve nedávno za 15,8 miliardy dolarů, a šlo tak o nejdražší obchod v historii v oblasti prodeje luxusního zboží. Dále do koncernu patří například značky Givenchy a Marc Jacobs.
Za růstem LVMH stojí především asijský a americký trh. Loňské prodeje ve Spojených státech tvořily 24 procent a v Asii 34 procent celkového prodeje. Na asijském trhu meziročně vzrostly o 21 procent. Skupině se také podařilo zvýšit online prodeje, když byly zavřené kamenné obchody.
V Česku a Evropě naopak tržby klesly. V rámci celého kontinentu šlo o pokles 24 procent. Podílí se na něm hlavně odliv turistů ze zahraničí, kterých do Česka přijelo o 74,4 procenta méně než před rokem, tedy o 8,1 milionu. „Obchod s luxusem v České republice kopíruje situaci v ostatních evropských zemích, které jsou postiženy odlivem zákazníků z Číny, Japonska, Ruska nebo Spojených států, kteří tvoří hlavní část klientely slavných značek,“ vysvětluje Soukup.
Právě kvůli nemožnosti cestovat se asijští zákazníci obraceli na obchody s luxusním zbožím na Východě. Díky tomu vzrostla poptávka v obchodech v asijských zemích. „Vybrané značky, jako například Chanel, Hermes nebo Louis Vuitton, si mohly díky vybudované silné značce dovolit i mírné zvýšení cen,“ říká Soukup.
V první polovině roku 2020 akcie LVMH kvůli pandemii koronaviru výrazně poklesly. V listopadu se však opět odrazily a vzrostly o 24 procent na 617 dolarů. Celkové tržby LVMH se však loni snížily o 16 procent na 53 miliard dolarů.
Analytici předpokládají, že rok 2021 bud pro LVMH příznivý. Podle nich může dojít k 18procentnímu nárůstu tržeb a zvýšení výnosů o 67 procent. Předseda skupiny Arnault je stejně optimistický. „LVMH je ve vynikající pozici, kdy by mohla stavět na oživení, které si svět v roce 2021 přeje, a to i v naději, že očkování nám umožní posílit náš náskok na globálním trhu s luxusem,“ uvedl v prohlášení.