Článek
Pandemie koronaviru zasáhla výrobní linky od součástek po hotové vozy napříč celou planetou. Ušetřeni nezůstali ani největší giganti mezi značkami a koncerny. Volkswagen a Škodovku nevyjímaje. Prodeje nových vozů podle agentury Bloomberg klesly v celkovém průměru o 20 procent, ale mnohdy i více.
Příležitost k pokoření rekordu
Ve světě automotive ale zůstalo i něco, na co byl covid-19 krátký. Nákaza neublížila cenám a poptávce po prodejích klasických automobilů pro sběratele. A na to teď sází také dražba Concours d'Elegance v kalifornském Pebble Beach, která se dnes bude vůbec poprvé konat online. V nabídce má hned pět vozů, jejichž aukce se vyplatí sledovat, jelikož by mohly pokořit historické milníky na internetovém poli v tomto čtyřkolovém oboru, jak vyplývá z reportáže Bloombergu.
„Byla to sice divoká jízda, ale ušlo to, vlastně to bylo docela dobré,“ vysvětluje pro agenturu David Gooding, podle nějž prodeje aukční síně Gooding & Co.’s na individuální, soukromé bázi zažívaly boom.
„Lidé se mě ptají: ‚Byly vaše prodeje pod tlakem, nebo snad strádaly?‘ A já jim na to musím odpovědět, že ne. Majitelé těchto aut mají hodně peněz. Neviděl jsem u nás ani jeden zhoršený obchod. Trh je silný,“ dodává šéf a prezident dražebního domu.
Jejich každoroční očekávaná srpnová aukce se teď z Pebble Beach v Kalifornii přesouvá na internet. Od dnešních 18:00 hodin se bude konat do pátečních 21:00 hodin středoevropského času. Novince pevně věří a navíc doufají, že trend přiláká i mladší bohaté kupce, pro které chystají prodeje i modernějších sběratelských automobilů.
Třešnička mezi skvosty
Online dražba ale není plnohodnotnou náhradou za Concours d'Elegance. Síň Gooding & Co.’s vyřadila některé z aut, která svým kritickým okem neshledala jako vhodná pro internetový prodej. Přesto se však ve výsledných 54 položkách najdou modely třeba i ze 40. let 20. století a jiné skvosty. Bloomberg vybral pětici vozů, které podle jeho odborníků stojí za pozornost.
Zlatým hřebem nabídky je model Ferrari 275 GTB Longnose, ročník 1966, ze stáje italského hřebce, který má s odhadovanou cenou zhruba od 60,5 do 71,5 milionu korun ukázat, jestli hypotéza o nedotknutenosti sběratelského trhu s automobily skutečně platí.