Článek
Akcionáři aerolinie Lufthansa si ve čtvrtek odsouhlasili finanční pomoc od německého státu ve výši zhruba 9 miliard eur (v přepočtu přibližně 241 miliard korun). Téměř jednohlasné schválení přišlo po napjatém týdnu, kdy nebylo jasné, jak bude hlasovat akcionář s největším podílem.
Miliardář Heinz Hermann Thiele této finanční injekci od státu zpočátku oponoval, protože by Berlínu ve společnosti zajistila 20procentní podíl. Samotný Thiele totiž vlastní lehce nad 15 procent a jeho vliv ve společnosti by se razantně zmenšil. Po několikahodinovém jednání ale nakonec ustoupil.
První zisky na burze
Lufthansa díky tomu stoupla v očích investorů a zakončila na frankfurtské burze se 7procentním ziskem. I přes nynější zisky jsou ale akcie společnosti v letošním roce na 60 procentech.
O souhlas s pomocí vyzval skrze virtuální setkání akcionářů i generální ředitel aerolinek Carsten Spohr. „Nežádáme vás o nic menšího než o souhlas k záchraně Deutsche Lufthansa,“ řekl akcionářům. Nejistota ohledně Thieleho hlasování ale dotlačila aerolinie i k dalším neobvyklým krokům. Například svým zaměstnancům poskytla tento měsíc výplatu o tři dny dříve, aby kvůli nejistému hlasování mohla jejich zaplacení garantovat, jak napsal Spohr v dopise svým podřízeným.
I kancléřce Angele Merkelové se ulevilo, protože Lufthanse utíkal čas a především peníze. Hrozilo, že se zopakuje scénář finanční společnosti Wirecard, jejíž akcie se propadly o závratných 97 procent. Další kolaps takto důležité firmy si kancléřka nemohla dovolit.
Jeden milion za jednu hodinu
V prvním čtvrtletí Lufthansa ztratila 1,2 miliardy eur a minulý měsíc dokonce uvedla, že každou hodinu přichází o jeden milion eur. Podle údajů z počátku května měla společnost 4,5 miliardy eur v hotovosti. „Už prostě nemáme hotovost,“ řekl akcionářům předseda aerolinií Karl-Ludwig Kley. „Bez podpory nám v následujících dnech hrozí insolvence,“ pokračoval. „Za daných okolností je podpora racionální rozhodnutí,“ řekl pro CNN investiční analytik Per-Ola Hellgren. Potvrdil také slova Karla Kleye o hrozbě insolvence v případě nepřijetí finanční pomoci.
Komerční letectví se ze současné koronavirové pandemie bude vzpamatovávat i několik let a Lufthansa, která vlastní aerolinie v Německu, Belgii, Švýcarsku a Rakousku, není žádnou výjimkou. Její restrukturalizační plán počítá s 13procentním zmenšením flotily letadel, i v dnešních dnech je uzemněno na 80 procent všech letadel, jak potvrdil Kley. Případně by se mohlo rozdat až 22 tisíc výpovědí. V současnosti Lufthansa zaměstnává přibližně 138 tisíc lidí.
O nutnosti restrukturalizace mluvil i generální ředitel Spohr. Díky pomoci si však německá vláda zajistí dvě místa v dozorčí radě společnosti, což by snahu o restrukturalizaci mohlo velmi zkomplikovat. „Pokud k přestavbě společnosti nedojde, mohla by to ohrozit její konkurenceschopnost i její schopnost přitáhnout investice,“ varoval pro CNN Neil Glynn, vedoucí výzkumu evropského kapitálu v Credit Suisse.
Spolupráce s odbory
Šéf aerolinek Carsten Spohr hovořil také o spolupráci s odborovými organizacemi. Aby se předešlo vyhazovům z práce, bude nutné zkrátit pracovní dobu a snížit plat všem zaměstnancům, řekl redaktorům Bildu. Jak pracovní doba, tak i výplaty by mohly být sníženy přibližně o pětinu.
Lufthansa se již dohodla s odborovou organizací UFO, která zastupuje kabinové posádky. Za ušetření 500 milionů eur na výplatách, zmrazení mezd, zkrácení pracovní doby, předčasné odchody do důchodu či dočasné snížení příspěvků na důchod si unie vydobyla čtyřletou garanci nulových nucených propouštění. Další dohody s odborovými organizacemi ještě čekají na schválení. Na dobré cestě je prý domluva s piloty, v nedohlednu je ale prozatím dohoda s organizací Verdi.