Článek
Řidiči starších vozů budou muset od pondělí při vjezdu do centra Londýna sáhnout hlouběji do kapsy. Za vjezd do centra města zaplatí poplatek, jehož cílem je přimět řidiče k využívání městské hromadné dopravy.
Nový poplatek se dotkne motorek, které byly vyrobeny před rokem 2007, benzinových aut vyrobených před rokem 2006 a dieselových vozů z let předcházejících roku 2015. Autobusy a nákladní vozy budou muset pocházet maximálně z roku 2015, jinak budou platit v přepočtu téměř 3000 korun za den. Město doufá, že snížením počtu aut v centru dojde ke zlepšení kvality ovzduší.
London’s toxic air is an invisible killer, causing thousands of premature deaths and stunting children’s lungs.
— Sadiq Khan (@SadiqKhan) April 8, 2019
As we launch our Ultra Low Emission Zone, I met with staff @EvelinaLondon & patients who’ll benefit from our action to cut #airpollution.#LetLondonBreathe #CleanAir pic.twitter.com/clqK9Fg2tY
„Každý den kvůli špatné kvalitě vzduchu hospitalizujeme čtyři Londýňany, z nichž jedno je dítě. Dospělí kvůli znečištěnému ovzduší trpí astmatem, srdečními onemocněními, demencí nebo mají dokonce rakovinu. Londýnskou ekonomiku to ročně stojí 3,7 miliardy liber. Tento zákon je tedy součástí opatření, kterými chceme dát londýnský vzduch do pořádku,” řekl starosta Londýna Sadiq Khan.
Za vjezd do centra Londýna se platí poplatek již od roku 2003 a vybírá se od pondělí do pátku. Nový poplatek se bude vybírat i o víkendu a dotkne se majitelů starších vozů, kteří tak za vjezd do centra ve všední den zaplatí v přepočtu celkem 716 korun. Doteď řidiči ve všední dny platili 343 korun.
Podle společnosti Travel for London se opatření denně dotkne zhruba 44 tisíců aut. Firma zároveň doufá, že se v centru díky poplatkům výrazně sníží počet aut a dojde tak ke zlepšení kvality ovzduší.
Výjimku z placení nového poplatku budou mít až do roku 2021 obyvatelé s trvalým bydlištěm v zóně s ultranízkými emisemi, od tohoto roku se zóna rozšíří na většinu území Londýna.
Svaz malých podniků (FSB) vyjádřil obavu o budoucnost řady menších firem, které zatíží dodatečné náklady. Nespokojenost s novým opatřením vyjádřila na sociálních sítích také řada majitelů aut s dieselovým motorem, jejichž nákup podle nich vláda ještě před časem doporučovala. Teď jsou ale tyto vozy novým poplatkem nejvíce zasažené.
Podobné zóny nízkých emisí se chystá v Británii zavést i Birmingham, Leeds či Manchester. V prvních dvou městech by se mohlo za vjezd do vyznačené oblasti začít platit už od příštího roku.