Článek
„To je nejvyšší počet od roku 1965, kdy bylo zařízení uvedeno do provozu,“ informoval mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán. Výtah na Orlíku byl letos díky příznivým hydrologickým podmínkám v provozu celou plavební sezonu, tedy od 1. května do konce září.
Přes vodní dílo Slapy bylo letos převezeno 874 plavidel, o něco méně než v minulých letech. Podle Povodí Vltavy jsou za poklesem opatření proti šíření koronaviru, jež měla ochránit zdraví obsluhy zajišťující transport i posádek převážených lodí.
„Ze stručné statistiky převážení plavidel na těchto dvou nejvýznamnějších nádržích Vltavské kaskády je zřejmé, že zájem o vodní turistiku narůstá, a to nejen v letošním roce, který byl paradoxně částečně pozitivně ovlivněn pandemickou situací, kdy velká část obyvatel České republiky trávila svoji dovolenou v tuzemsku,“ uvedl ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala.
Státní podnik jde podle něj trendu vstříc a podporuje snahy Jihočeského a Středočeského kraje o posílení plavby a vytváření podmínek pro navazující aktivity, které mají do obou regionů přivést díky zájmu o rekreační plavbu nové turisty.
Orlická přehrada je největším vodním dílem v ČR. Stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla přehrada mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly povodně v letech 2002 a 2006. Vodní dílo Slapy bylo ve své době špičkovým technickým dílem. Včetně vodní elektrárny bylo uváděno do provozu v letech 1954 až 1955.