Článek
Kontejnerová loď Ever Given, která letos v březnu šest dní blokovala frekventovaný Suezský průplav, po třech týdnech plavby ve čtvrtek dorazila do přístavu v Rotterdamu. Plavidlo teprve začátkem července dostalo povolení odplout od Sinaje, protože teprve krátce předtím se Správa Suezského průplavu (SCA) domluvila s majitelem lodi na odškodnění. Informovala o tom agentura Reuters.
Jedna z největších kontejnerových lodí světa nyní bude při vykládce kotvit u terminálu ECT Delta, 3. srpna by měla vyplout do anglického přístavu Felixstowe. Loď s 18 300 kontejnery na palubě do cílového přístavu dorazila se zpožděním více než 100 dní.
Přes 400 metrů dlouhá loď o hmotnosti 220 000 tun zablokovala Suezský průplav 23. března. Lodní cesta byla neprůjezdná v obou směrech. Nehoda tak narušila světový obchod.
Účet za blokádu kanálu je obrovský. Denně přes něj projede zhruba 12 procent světového obchodu, přibližně milion barelů ropy a osm procent zkapalněného zemního plynu. V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19 000 lodí.
Předseda SCA Osama Rabie pro BBC uvedl, že každý den blokády způsobilo propad příjmů průplavu o 14 až 15 milionů dolarů. Loď se podařilo vyprostit až po šesti dnech, kdy na proplutí čekalo dalších 400 lodí.
Před pandemií se obchod procházející Suezským průplavem podílel na dvou procentech HDP Egypta.
Deset miliard dolarů týdně
Uvázlá loď Ever Given zdržovala každý den obchod za 9,6 miliardy dolarů. To je 400 milionů dolarů a 3,3 tuny nákladu za hodinu, 6,7 milionu dolarů za minutu.
Podle analýzy německé pojišťovny Allianz zablokování kanálu stálo světový obchod šest až deset miliard dolarů týdně a snížilo roční růst obchodu o 0,2 až 0,4 procentního bodu za rok.
Nešťastný manévr lodi podle deníku Wall Street Journal způsobil také nárůst cen pronájmu některých nákladních plavidel pro cestu z Asie a Blízkého východu. Částky se zvýšily o 47 procent a 2,2 milionu dolarů.
Kvůli blokádě musely být některé lodě přesměrovány, aby se průplavu vyhnuly. Tím se jejich cesta prodloužila přibližně o osm dní. Postižena tak byla i řada podniků, které jsou na včasném dodání zboží závislé.
Zablokování obchodní tepny neovlivnilo pouze světový lodní průmysl nebo egyptskou ekonomiku. Problémy se dotkly také maloobchodníků, supermarketů, výrobců a dalších firem.
Za záchrannou operaci a další ztráty požadovala SCA odškodné přesahující 900 milionů dolarů (19,5 miliardy korun), které později snížila na 550 milionů dolarů.
SCA posléze plavidlo za to, že blokovalo dopravu v průplavu, držela ve Velkém Hořkém jezeru mezi severní a jižní částí průplavu až do 6. července, což vyvolalo spor s pojistiteli lodi a japonským vlastníkem, společností Shoei Kisen.