Článek
Kolik by Praha za zelené koloběžky dostávala, firma neuvedla. V tiskové zprávě ale napsala, že poplatek by se podle ní měl týkat všech provozovatelů sdílené dopravy ve městě a platit by se mělo za každou uskutečněnou jízdu.
Návrh na platby přichází ve chvíli, kdy má firma s magistrátem i městskými částmi napjaté vztahy. Vedení magistrátu loni s firmou vypovědělo memorandum o spolupráci. Praha 2 zakázala provoz koloběžek na celém svém území, firma to ale podle radnice nedodržuje. Praha 1 chce koloběžky vykázat alespoň z pěších zón.
Lidé si stěžují především na to, že zaparkované koloběžky překážejí na chodnících a že na nich lidé jezdí nebezpečně a ohrožují chodce.
Město prý žádnou oficiální nabídku neobdrželo, a navíc s firmou nebude jednat do té doby, než splní podmínky, které od magistrátu dostala. „Důležité je, že společnost musí prvně splnit podmínky bezpečného a ohleduplného fungování vůči chodcům a veřejnému prostoru, které od města obdržela. Pak můžeme dále jednat,“ komentoval to náměstek Adam Scheinherr.
Firma uvedla, že jelikož působí ve veřejném prostoru, cítí se zavázána k tomu, aby jeho využívání městu a i obyvatelům nějakým způsobem kompenzovala. „Zároveň bychom velmi chtěli přispět k postupnému budování lepší infrastruktury pro cyklisty a uživatele ostatních lehkých dopravních prostředků,“ uvedl provozní manažer firmy Ondřej Široký.
Poplatek by podle Širokého měly dobrovolně platit všechny společnosti, které nabízejí sdílené dopravní prostředky. Kromě Lime by se to týkalo například firmy Rekola, která nabízí sdílená kola, nebo elektrokol společnosti Homeport. Nejspravedlivější by podle manažera byla fixní platba za každou uskutečněnou jízdu.
„Takový systém spravedlivě rozloží platby mezi všechny poskytovatele sdílené mikromobility a zajistí, že velcí poskytovatelé zaplatí největší díl, zatímco ti malí nebo začínající budou mít dostatek prostoru pro další rozvoj,“ uvedl.
Firma Lime v Praze podle dřívějších informací provozuje 1 500 koloběžek. Společnost uvádí, že působí ve více než 120 městech. Poprvé se elektrokoloběžky objevily v kalifornské Santa Monice, následovalo San Francisco a poté se firma rozšířila po celém světě. Společnost se často potýká s odporem městských samospráv kvůli stejným důvodům, které uvádějí politici v Praze.