Článek
Najít vhodné zaměstnance je pro mnoho firem jedním z nejtěžších úkolů současnosti. Lidé chybí všude a nutí k sebeprezentaci i vysoce prestižní organizace a společnosti, které by se o své zatraktivňování dříve snažit nemusely.
Ukázal to minulý týden desátý ročník veletrhu Profesia days, kde se v hale výstaviště PVA Expo Praha o své zviditelnění na trhu práce snažily vedle logistických, výrobních, finančních, zdravotních, potravinářských firem a služeb také třeba Úřad pro zahraniční styky a informace (ÚZSI), Česká národní banka či Velvyslanectví USA.
„Máme výhodu, že jsme jedinečná instituce a zájem lidí pracovat u nás je velký, avšak obsadit odborné pozice je těžké. Hledáme experty, jako jsou ekonomové a odborníci z IT, ale i pracovníky na administrativní pozice například v oblasti peněžního oběhu. Šanci najít práci v ČNB tak mají jak vysokoškoláci a středoškoláci, tak lidé s výučním listem na podpůrné pozice,“ říká Luděk Najman z personálního oddělení centrální banky, která zaměstnává v Praze a regionálních pobočkách zhruba 1 400 lidí.
Anketa
Že lidi nutně hledat nemusí, avšak chce ukázat, že je atraktivní institucí, potvrzuje i stánek Úřadu pro zahraniční styky a informace (ÚZSI) vyvedený v jednoduchém, ale elegantním stylu zdůrazňujícím státní symboly a vypichujícím podprahově silného lva.
„Problém se získáváním lidí nemáme, ale chtěli jsme ukázat, že existujeme. Prezentovat se. Některé uvolněné pozice máme – ekonomy, právníky, personalisty, ale necítíme, že by bylo po covidu těžší je sehnat,“ říká muž, který pro rozvědku příznačně nechce říci své jméno.
Vůbec prvně se na veletrhu práce, který letos slavil 10. ročník, objevil stánek Velvyslanectví USA, a to právě proto, aby šlo blíž lidem a ukázalo, že i takový úřad potřebuje správné lidi pro svůj chod.
„Přístup lidí k hledání práce se změnil. Na trhu je přetlak nabídek a lidé se na inzertních portálech podívají na jednu dvě stránky a dále ne. I my však potřebujeme například lidi do ostrahy, ale jedno místo je i v managementu,“ vysvětluje Bohuslav Kopec.
Velvyslanectví se podle něj potýká při hledání pracovníků s jednou nutnou nevýhodou, a tou je důkladně prověření uchazečů o práci, kteří musejí mít minimálně maturitu, praxi a musejí procházet bezpečnostní prověrkou, což je zdlouhavé a vybraní kandidáti mezitím třeba kývnou na nabídku jiného zaměstnavatele.
Náborové řízení se tak notně protahuje. „Když si to kandidát v průběhu rozmyslí, musí se začít od začátku. Jedna pozice byla z tohoto důvodu otevřená rok,“ dodává Kopec.
Obecně mají však největší problém najít vhodné pracovníky firmy, které hledají vývojáře, strojaře či elektromechaniky. Po těch byla sháňka už před covidem, nyní se boj o ně ještě zostřil.
Když jsme dali dříve inzerát, zareagovalo osm lidí a tři z nich byli super. Dnes se na inzerát neozve nikdo.
„Hledáme vývojáře softwaru, programátory, technology na vývoj podvolantového modulu a je to velmi těžké. Když jsme dali dříve inzerát, zareagovalo osm lidí a tři z nich byli super. Dnes se na inzerát neozve nikdo. Obsazování i nižších pozic se dnes podobá spíš headhuntingu,“ říká Lenka Tothová ze společnosti Kostal, která vyrábí komponenty pro automobilový průmysl.
„Zkušené ajťáky chce každý, ale ti nejsou. My proto jdeme cestou, že si člověka odučíme. Nejdůležitější pro nás je, když má o práci zájem a prokáže to třeba tím, že si sám dělá odborné kurzy,“ říká Petra Kasarda, šéfka personálního oddělení technologické firmy S&T CZ, která poskytuje služby dalším technologickým firmám, jako je třeba Microsoft.
Ideálním kandidátem na nového zaměstnance tak pro ni mohla být například Kateřina Slehová, která sice pracuje na právním oddělení holdingu kousek od Olomouce, ale už čtyři roky si dělá kurzy z informačních technologií, aby byla připravená na změnu místa, pokud by snad o svou práci přišla.
„Svou práci mám ráda, ale kdybych o ni nedej Bože přišla, chci být připravena. Informační technologie mě baví, a navíc je to pro mě cesta, jak udržet krok se svým synem, který je ajťákem už od narození,“ směje se maminka osmiletého kluka, která se na veletrh vydala zjistit, jaké šance by měla najít případně novou práci.
Technologické firmy si uvědomují, že ajťáci jsou často specifičtí tím, že nechtějí příliš komunikovat s ostatními, anebo že maminky potřebují neztrácet čas dojížděním do práce, a tak se jim snaží maximálně přizpůsobit.
Podíleli jsme se také na spuštění Železniční akademie.
„Nabízíme asi 160 pozic, hlavně technické obory, elektrotechniky, výpravčí, signalisty, ale i projektové manažery, kteří se budou podílet na projektování vysokorychlostních tratí a také například na tratě na letiště. Cílíme na studenty na středních a vysokých dopravních školách, snažíme se je podchytit a opečovávat. A podíleli jsme se také na spuštění Železniční akademie,“ vyjmenovává kroky na přilákání mladých talentů Iveta Müllerová z odboru komunikace Správy železnic.
Společnost si na přilákání uchazečů připravila malý dotazník, který má kolemjdoucím ukázat, co státní organizace pečující o koleje dělá a že má například i vlastní hasiče. Hravá forma oslovení a malé firemní suvenýry u stánků mají u návštěvníků úspěch.
Já bych chtěl být hasičem. Jsou namakaný a vypadají hustě.
„Já bych chtěl být hasičem. Jsou namakaný a vypadají hustě a já sám sportuji a líbilo by se mi to. Ale bavilo by mě i být ajťákem nebo fotbalistou,“ říká student 3. ročníku SOŠ Český Brod, na které se vzdělává v oboru informační technologie. „Já bych se chtěl orientovat na IT. Obecně se mi tu ale líbí a vedle IT oboru mě zaujala i Policie ČR,“ říká jeho spolužák, sedmnáctiletý Tomáš Řehák.
Práce u policie zaujala však i ženy. „Chtěly jsme zjistit, jaké máme další možnosti v kariéře či při změně práce. Jsme nadšené, hlavně policí ČR a hasiči – skvěle zde o své práci informují,“ říká Michaela Plecitá, která se na veletrh vydala se svou kamarádkou Petrou.
To, jak jednotlivé stánky prezentují svou práci, má na rozhodování lidí o novém zaměstnavateli nepochybně vliv. Když se po opěvování policejních stánků z řad návštěvníků veletrhu u něj zastavím, chápu, proč ženy zaujal.
U výstavního pultíku mě přivítá policistka, která nastoupila ke svému zaměstnavateli v 18 letech a dělá pro něj už 26 let.
„Pro holky je to výborná práce, protože mají jistotu zaměstnání ve státní správě. Po povinné několikaměsíční praxi na ulici si mohou vybrat, kde jim to je blízké a mohou střídat různé specializace. Výhodou je i to, že se předem plánují služby, a po mateřské tak jde dobře skloubit práci s rodinou a lze dělat i na zkrácený úvazek,“ vychvaluje kapitánka Michaela Reichertová, která si vyzkoušela práci u dopravní i cizinecké policie, nyní pracuje na personálním oddělení.
Její srdečnost a nadšení jsou podle návštěvnic nakažlivé a k okouzlení možná pomáhá i policejní uniforma, silná motorka, zbraně vystavené v předsálí veletrhu a nepochybně i náborový příspěvek pro nové policisty ve výši až 150 tisíc korun.
Podle Michaela Nováka z pracovního portálu Profesia.cz, který veletrh organizoval, je právě prezentace firmy jakožto dobrého zaměstnavatele nabízejícího smysluplnou práci tím, co je v dnešní době rozhodujícím faktorem.
„Pro většinu lidí jsou na prvním místě nejdůležitějším faktorem peníze, ale hned potom řeší, jak dobře se ve firmě cítí a zda jim firma umožní skloubit práci s rodinou. Zvlášť dnes, kdy se lidé stále bojí měnit místo kvůli obavám z dalšího epidemiologického vývoje, se musí firmy hodně snažit, aby si budovaly dobrou značku a pečovaly dobře i o stávající zaměstnance,“ shrnuje rady pro zaměstnavatele Michal Novák z Profesia.cz.