Článek
Podle premiéra Andreje Babiše jsou obchodní řetězce zásobovány na 95 procent, takže nehrozí nedostatek potravin. S uklidněním přispěchalo i Ministerstvo zemědělství. Podle něj mají tuzemští zpracovatelé připraveny krizové plány, a bude tak zajištěno plynulé zásobování.
„Chci všechny naše občany uklidnit, že v žádném případě nehrozí nedostatek potravin v obchodech i v mimořádné situaci, jaká je nyní kvůli epidemii koronaviru. Například větší pekárny důsledně oddělily provozy tak, aby byly na sobě nezávislé a mohly vyrábět i v případě, že by se v některém provozu objevil problém,“ řekl ministr zemědělství Miroslav Toman.
Každý obchod má krizový plán
Podobně situaci hodnotí i prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. „Každý obchod má své krizové plány, řešíme, jak přeskládat jízdy kamionů, které navážejí do obchodů potraviny. Narážíme samozřejmě na to, že je málo řidičů, málo kamionů, ale hlídáme si to, aby se přes noc co nejvíce zboží zavezlo.“
Důležité podle něj je, že výrobci stále vyrábí, pokud nějaké zboží v obchodech chybí, pro zákazníky to znamená maximálně to omezení, že nákup musí o pár hodin odložit.
Podle většiny obchodních řetězců vlnu zásobování trvanlivými potravinami vystřídala další vlna nákupů, tentokrát čerstvých potravin. Například v obchodech Albert lidé nakupují především mléčné výrobky, maso, pečivo se zvýšeným zájmem o balené s trvanlivostí několik dní, ale také ovoce a zeleninu. Zájem vzrostl o desítky, v některých kategoriích i o stovky procent.
Ovoce a zelenina jedou
„Poptávku jsme schopni pokrýt a není zapotřebí panikařit. Rychle jsme přizpůsobili logistiku a zboží je v obchodech v tuto chvíli dostatek, zvýšenými závozy z distribučních center dokážeme uspokojit poptávku. Ve všech našich obchodech zákazníci pohodlně nakoupí celý sortiment,“ popsal Jiří Mareček, ředitel komunikace společnosti Albert.
Prudký nárůst zákazníků i velikosti jejich nákupů hlásí i řetězec Lidl, který je v neustálém kontaktu s dodavateli, aby zajistil bezproblémové doplňování zásob. „Naše prodejny jsou zásobované standardním způsobem z centrálních logistických center. S našimi dodavateli jsme v kontaktu, abychom zabezpečili pokrytí této extrémně zvýšené poptávky,“ uvedla tisková mluvčí Lidlu Zuzana Holá.
Po čtvrtečním vyhlášení vlády o nouzového stavu vzrostl zájem zákazníků o čerstvé produkty i v obchodech společnosti Kaufland. „V současné situaci je velmi obtížné předvídat nákupní chování zákazníků. Od včerejšího odpoledne zaznamenáváme zvýšený zájem zákazníků o čerstvé produkty (ovoce, zelenina, maso) a trvanlivé potraviny (těstoviny, rýže, mouka apod.). Všechny naše prodejny jsou pravidelně z našich centrálních skladů zásobovány. Zvýšenou poptávku zákazníků jsme schopni pokrýt,“ řekla Renata Maierl ze společnosti Kaufland.
Online nákup je téměř nemožný
Obřímu náporu zákazníků čelí i online dovozci potravin, které znamenají pro lidi v karanténě mnohokrát jedinou možnost zásobování. Uskutečnit nákup online je často ale téměř nemožné. A nejbližší termíny doručení bývají až za dva dny.
Online prodejci navíc přijali přísnější hygienická opatření, Košík.cz i Rohlik.cz na svých stránkách informují o nutnosti platit za nákup předem, nikoliv na místě. Na hygienu si dává pozor i společnost Albert, která například zákazníkům nabízí u vstupu do prodejen jednorázové rukavice a doplňuje i dezinfekční prostředky včetně antibakteriálních gelů k prodeji.
Přísnější hygienická opatření
„Do prodejen zavážíme další várky antibakteriálních mýdel, gelů a dalších dezinfekčních roztoků a také pokyny ke správnému mytí rukou. Zákazníky žádáme o dodržování hygienických pravidel včetně doporučeného jedenapůlmetrového dostupu u pokladen či deli pultů. Ve zvýšené míře dezinfikujeme madla košíků a vozíků, ale také pokladní pásy. Na distribučních centrech jsme také přijali mimořádná preventivní opatření při příjmu zboží pro dodavatele,“ uvedl Jiří Mareček, ředitel komunikace společnosti Albert.
Brigádníci často nemohou pomoci
Současná situace je ale velmi náročná pro pracovníky, některé prodavačky musejí zůstávat doma s dětmi, odjela i pomocná síla z Ukrajiny.
„Samozřejmě jsme navýšili počet lidí, kteří chodí do práce. Proti tomu řešíme, že samozřejmě řada prodavaček musí zůstat doma s dětmi, odjela řada ukrajinských pracovníků, protože i Ukrajina zavřela školy. Vnímáme pokles pracovníků, ti, co ještě pracují, pracují na dvojnásobný počet směn. My jsme jim i navýšili mimořádné odměny, protože je to pro ně brutální zátah,“ komentuje situaci Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Zároveň nabízejí svou pomoc v náročné situaci i studenti, kteří ale často narážejí na stejnou překážku.
„Pomáhají nám studenti, kteří se hlásí na brigády do obchodů, hledáme cesty, jak posílit počty zaměstnanců, důležité teď je, aby stát nečinil zbytečné byrokratické překážky, protože řadu brigádníků nemůžeme použít, protože nemají vyřízený zdravotnický průkaz a lékaři, kteří by ho měli vyřizovat, mají samozřejmě jinou prioritu,“ dodává Tomáš Prouza.