Článek
Covid přistřihl Kiwi křídla ve velké výšce. Měl za sebou poměrně čerstvě silného amerického investora General Atlantic, který si koupil lehce nadpoloviční podíl. Ještě loni v únoru prodával server 40 000 letenek každý den. V březnu prodeje spadly ze dne na den o 95 %. Teď už jsou opět na zhruba 25 až 28 tisících prodaných letech za den.
„Několik posledních týdnů je hodně optimistických. Jak se blíží covid pas, lidé získávají důvěru v cestování,“ říká šéf Kiwi ve videorozhovoru, který najdete nahoře v článku. Rozlétává se ovšem jen Evropa. Asie a Latinská Amerika se budou na úroveň před covidem vracet léta. Do USA se smí z většiny světa stále cestovat jen za byznysem.
Letos budeme na nule
Zatímco v roce 2019 měli v Kiwi obrat 33 miliard korun, letos bude zisk nula úspěchem, tvrdí zakladatel prodejce letenek Dlouhý: „Za loňský rok jsme utrpěli ztrátu stovky milionů korun, za celou pandemii miliardu. Letos očekáváme, že budeme na černé nule.“
O takovém výsledku si většina leteckých dopravců může nechat jen zdát. Na rozdíl od aerolinek nenese totiž Kiwi přímé náklady za zrušené lety. „Nemůžeme ručit naším kapitálem za pohledávky našich partnerů nebo dodavatelů. Kdybychom to lepili z vlastní kapsy, tak bychom nebyli schopní to naším kapitálem pokrýt. Smlouva je mezi zákazníkem a aerolinkou. My můžeme dělat jediné, snažit se z aerolinek ty peníze vydobýt,“ tvrdí Oliver Dlouhý.
To potvrzuje i advokát Jakub Keresteši z projektu Zkažená dovolená: „Kiwi je jen zprostředkovatel pro klienta. Ten mu dává plnou moc, aby mu našel let a ten mu objednal. Neodpovídá za zrušený let, není povinen vrátit peníze. Až peníze dostane, měl by je obratem přeposlat klientovi.“
Řada klientů si ovšem stěžuje na komunikaci s Kiwi. Po úvodním informačním e-mailu už prodejce letenek nekomunikuje. Na hotline není možné se dovolat. Zákaznické podpory se nedomohou, prý na ni kvůli nízkonákladovému letu nemají nárok, popsal pro SZ Byznys své zkušenosti Frank Spekhorst.
„V tomto případě byly rezervovány letenky od dvou různých aerolinií. Možnosti refundace náš tým prověřil s oběma přepravci a ani u jednoho bohužel nebyla možnost zvolit peněžní refund. Od jedné aerolinie jsme obdrželi vouchery a tyto jsme zákazníkovi přeposlali. Od druhé aerolinie jsme bohužel zatím vouchery nezískali, ale vzhledem k celkově dlouhé čekací době jsme se rozhodli udělat výjimku a zákazníka refundovat z naší kapsy již nyní,“ uvedlo Kiwi.com.
Do konce letoška mají klienti peníze zpátky, Ryanair už „solí"
Dlouhý věří, že zadržované peníze se jejich klientům vrátí do konce roku: „Předpokládáme, že velkou většinu peněz pro klienty se podaří vydobýt. Myslím, že to bude do konce letošního roku. Velmi v to věřím.“ To ovšem šéf Kiwi říkal už loni na jaře. A spletl se.
Refundována je nyní nadpoloviční většina letů, na desítky milionů eur zákazníci dál čekají: „U nás jsou refundované vyšší desítky procent bookingů. Už jsme refundovali desítky milionů eur, další desítky milionů ještě zbývají,“ říká Dlouhý.
Teď by se ale situace mohla dát do pohybu. „Aerolinky byly chráněné, jednotlivé státy nad nimi přivíraly oči. I když měly právní povinnost ty peníze vrátit, státy to neřešily. Ve chvíli, až se to malinko rozlétá, tak hájení od států a vlád skončí a budou jejich jurisdikcemi donuceny peníze vracet,“ míní Dlouhý.
Příkladem je podle Dlouhého irský nízkonákladový dopravce Ryanair: „Ryanair dostal v Itálii pokutu 4 miliony eur za to, že peníze nevrací. Peníze, které měli dávno vrátit, už začnou posílat. I směrem k nám. Nějaká část už se projevila i u našich klientů.“