Článek
Poslední večeře před zavřením restaurací už byla, dnes byl na řadě poslední obchod. Poté, co vláda vyhlásila nový lockdown s platností od zítřejšího rána, vyrazili Češi narychlo na nákupy. Zajímalo je hlavně oblečení, boty, věci pro děti a služby, jako jsou kadeřníci či manikúra. Vidět to bylo především v mimopražských obchodních centrech.
„Vedoucí našich regionálních center hlásí, že jsou v obležení. Týká se to například Liberce, Plzně, Českých Budějovic či Teplic. Lidé nenakupují potraviny, ale oblečení a boty,“ uvedl pro Seznam Zprávy Byznys Petr Brabec, šéf obchodních center skupiny CPI Property Group (CPI), která patří do realitního impéria Radovana Vítka.
V regionech byla návštěvnost oproti Praze vyšší pravděpodobně proto, že lidé méně využívají nákupů přes internet. Přesto i centra, jako je Nový Smíchov, Letňany nebo Quadrio, měla na covidovou dobu nadprůměrnou návštěvnost. Na druhou stranu si Češi z jarního lockdownu odnesli, že nemusí mít obavy o dostatek potravin či málo příležitostí je nakoupit, takže „potravinová horečka“ už se neopakovala.

Petr Brabec, šéf obchodních center CPI, ve studiu SZ Byznys. Video: Anita Plasová
Od zítřejšího rána musejí být až na výjimky kopírující jarní pravidla běžné obchody zavřené, část se pokusí maximálně přesunout byznys opět na online a zároveň se tak opět vyprázdní obchodní centra. Dalo by se i napsat, že definitivně. Respektive k poklesu návštěvnosti o zhruba 80 procent oproti normálu, což byl podle Petra Brabce stav v nejtužším lockdownu letos na jaře. Odráží v podstatě fakt, že lidé do nich chodili pouze za potravinami, drogerií či léky. A to ještě opatrně.
Návštěvnost v Praze o 70 procent dole
„Situace se opakuje a v posledních 14 dnech chodí lidí stále méně spolu s tím, jak se zostřuje rétorika vlády a jsou další a další opatření. V Praze registrujeme pokles návštěvnosti o 60 až 70 procent, v regionech jsme dole o 30 až 40 procent,“ vysvětluje situaci na trhu manažer CPI. Podle něj teď bude záležet na vládní podpoře, jestli se podaří alespoň trochu zmírnit dopady na maloobchodníky a potažmo také na pronajímatele, kteří jsou pochopitelně pod tlakem na snižování nájemného.
Ministerstvo průmyslu a obchodu už oznámilo další program Covid Nájemné. Ve středu ráno otevřelo příjem žádostí o příspěvek na komerční nájem. Nově mohou dotaci 50 procent na nájem za červenec, srpen a září získat i podnikatelé z odvětví, která budou muset provoz přerušit od čtvrtka. Bude se tedy jednat také o maloobchodníky vyjma potravin, lékáren, drogérií, květinářství a dalších vybraných prodejen, a také podnikatele ve službách. Původně se přitom cílilo hlavně na komerční kulturu, wellness nebo posilovny.
„Zásadní je, kdy druhá vlna skončí a jak moc výrazná bude podpora ze strany státu. Že by došlo na nějaký exodus obchodů, tak to nevypadá. Jsou i segmenty maloobchodu, které jsou na tom výsledkově lépe. Ale bude to teď těžké pro všechny,“ dodá Petr Brabec z CPI. Z Česka se zatím stáhlo minimum značek a spíše to souviselo s jejich dlouhodobými plány než s koronavirovou krizí. Z center se tak stáhly nebo počet obchodů částečně omezily firmy, jako je módní Camaieu, Inditex (Zara), X Bags, Tous či Promod. Dopady krize ale teprve budou vidět a dá se čekat, že nejtěžší to budou mít maloobchodní firmy v prvním čtvrtletí příštího roku.