Hlavní obsah

Lidé prchají od vysokých cen energií. Z DPI odešla nejméně třetina klientů

Foto: Pixabay.com

Od PRE již odešla třetina zákazníků v režimu DPI, od dalších dodavatelů polovina (ilustrační fotografie).

Lidé postupně odcházejí z režimu dodavatele poslední instance. Někteří u těchto společností zůstali, ale přešli na standardní smlouvy, další si našli jiného dodavatele. Důvodem jsou především nižší ceny.

Článek

Minimálně třetina lidí, kteří odebírali energii v rámci systému dodavatele poslední instance (DPI), se z tohoto režimu již odhlásila a přechází na standardní produkty. V důsledku ukončení dodávek společností Bohemia Energy a Kolibřík Energie se u těchto náhradních dodavatelů ocitl téměř milion zákazníků.

Po čtyřech týdnech se pro odchod od režimu DPI u společnosti ČEZ Prodej rozhodlo přibližně 190 tisíc z 374 tisíc odběratelů, tedy více než polovina. Většina z nich u společnosti ČEZ zůstala jako standardní zákazníci, někteří se však rozhodli pro jiného obchodníka.

Každým dnem u nás podepíše několik tisíc klientů v režimu DPI smlouvu na standardní produkty a celkem jich evidujeme již několik desítek tisíc.
Martina Slavíková, mluvčí E.ON Energie

„Tito zákazníci dostanou v blízké době rozpis záloh u standardních produktů od svého nového dodavatele, ať už jím je ČEZ Prodej, nebo někdo jiný,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

Ke společnosti E.ON Energie jako dodavateli poslední instance spadlo zhruba 200 tisíc zákazníků. Také jich postupně ubývá. „Každým dnem u nás podepíše několik tisíc klientů v režimu DPI smlouvu na standardní produkty a celkem jich evidujeme již několik desítek tisíc,“ sdělila mluvčí E.ON Martina Slavíková.

Na území Prahy se pád dodavatelů energií dotkl asi 65 tisíc odběratelů elektřiny a 38 tisíc odběratelů plynu. Dodávky jim v náhradním režimu zajišťovala Pražská energetika (PRE) a Pražská plynárenská, ale i jejich klienti postupně přecházejí do normálního režimu.

„Přibližně jedna třetina lidí již přešla na standardní obchodní smlouvy. Dá se předpokládat, že jde o snahu přejít na výhodnější tarif,“ uvedl mluvčí PRE Petr Holubec.

Pražská plynárenská zatím eviduje odchod více než 16 tisíc odběratelů od DPI, což odpovídá jedné polovině. „Z uvedeného množství si více než 85 procent odběratelů jako svého stálého dodavatele vybralo Pražskou plynárenskou,“ říká mluvčí Pražské plynárenské Miroslav Vránek a dodává, že čísla se každým dnem mění.

Důvodem, proč domácnosti opouštějí režim DPI, je především vysoká cena energií, která se odvíjí od aktuální situace na energetické burze. „Rozdíl mezi cenou v režimu DPI a naším tříletým nabízeným produktem je 1 658 korun na MWh plynu,“ popisuje Vránek.

Společnost innogy jako náhradní dodavatel dodávala plyn 240 tisícům zákazníků a 60 tisíc z nich u innogy uzavřelo kontrakt na dodávky plynu a dalších 60 tisíc na elektřinu.

„Noví zákazníci po předchozí špatné zkušenosti hledají jistotu a stabilitu. Mezi jednoletou a tříletou smlouvou volí z devadesáti procent tříletý produkt Optimal. Ten na rozdíl od jiných nabídek na trhu totiž reflektuje pokles cen v následujících letech,“ říká ředitel innogy pro maloobchod a marketing David Konvalina. Mezi cenou DPI a produktem Optimal je rozdíl téměř tisíc korun za MWh plynu.

Přechodem na některý ze standardních produktů zákazníci ušetří i na měsíčních zálohách, které se v režimu DPI vyšplhaly i na desetitisíce korun. „U běžného produktu jsou zálohy rozložené do celého roku, kdežto v režimu DPI jsou vypočítávány maximálně na šest měsíců, které navíc vycházejí na topnou sezonu, kdy mají lidé větší nároky na spotřebu energií,“ uvádí Slavíková.

Dodavatelé upozorňují, že změna režimu dodávek energie vyžaduje určitý čas. V případě ČEZ jde o tři týdny. Zákazníci podle mluvčího Romana Gazdíka nemusí kvůli změně produktu chodit na pobočky a mohou využít online sjednání smlouvy.

Právě web je v současné době nejpohodlnějším komunikačním kanálem. I ostatní dodavatelé využívají uzavíraní smluv se zákazníky online, čehož lidé kvůli vytíženým infolinkám a pobočkám často využívají.

Doporučované