Článek
Největší český internetový obchod Alza.cz spustil před několika dny své další Black Friday akce a zahájil hlavní prodejní sezonu. V kombinaci s blížícími se Vánocemi a omezením kvůli koronaviru je to vražedná kombinace.
„Delší fronty zákazníků se před vytíženými pobočkami bohužel mohou za současných vládních omezení tvořit, a to zejména v odpoledních hodinách, kdy objednávky vyzvedává více zákazníků,“ říká tisková mluvčí Daniela Chovancová obchodu Alza.
Internetový obchod podle něj oproti loňskému roku rostl o celý dvojnásobek, vánoční obrat každoročně stoupá a přináší nové rekordy a letošek nebude výjimkou. „Naznačuje to i právě probíhající akce, kterou jsme spustili 11. listopadu. Letos se nám do ní podařilo zařadit rekordních 10 000 položek, což představuje 1,3 milionu kusů zboží v hodnotě přes 60 milionů eur,“ říká Chovancová.
Podle aktuálních dat firma za první den akce dosáhla obratu více než 200 milionů korun a počet objednávek vyšplhal na téměř sto tisíc. To představuje nejméně jednu objednávku za sekundu po celý den a až deset objednávek za sekundu ve špičce.
Kromě toho, že teď jede výprodejová akce na Alza.cz na plné obrátky, už se začíná projevovat také zájem o vánoční nákupy. „Letos se prolnul se zavedením přísnějších vládních opatření, a sezona tak začala o několik týdnů dříve,“ popisuje Alza.cz.
I přesto, že se internetový prodejce na sezonu připravoval už od léta po technické i personální stránce, pohled na fronty před výdejnami internetového obchodu svědčí o tom, že vládní opatření plán pozměnila.
Na nejvytíženějších pobočkách tak firma začala nově otevírat už o hodinu dříve než obvykle, aby zákazníkům poskytla pro vyzvednutí co nejdelší časové okno.
„Tradičně je největší nápor poslední předvánoční týden, letos však více než kdy jindy apelujeme na zákazníky, aby nákupy dárků nenechávali na poslední chvíli a nakoupili včas,“ dodává tisková mluvčí za Alza.cz.
A problémy s kapacitou nejsou jen u samotných výdejen. Přetížené jsou totiž i některé tzv. AlzaBoxy, do kterých dopravci ukládají balíky a kde si je pomocí kódu mohou zákazníci sami vyzvednout.
„Některé nejvíce frekventované AlzaBoxy mohou být ve špičkách zaplněné na hranici své kapacity, i proto zákazníky ve zprávách, které je informují o zavezení jejich zakázky, prosíme o rychlé vyzvedávání,“ vysvětluje tisková mluvčí Daniela Chovancová. Jako důvod pak firma uvádí současný nouzový stav.
Jednou z priorit společnosti je tak od léta intenzivní navyšování počtu AlzaBoxů – aktuálně v Česku Alza.cz provozuje více než 350 těchto schránek a každý týden přidává další.
Alza.cz ale s předvánočním provozem během nouzového stavu a zvýšeným zájmem o internetové nákupy nebojuje sama. Pro Seznam Zprávy se také vyjádřila tisková mluvčí skupiny Mall Pavla Hobíková.
Podle ní zatím společnost hektickou situaci zvládá a zásilky expeduje včas. Mluvčí však připomíná, že vzhledem k velkému zájmu se může stát, že jak samotný sklad Mallu, tak logističtí partneři mohou dosáhnout svých limitů, jaké jsou schopni nabídnout, ať už jde o řidiče, nebo počty vozů.
„Pokud tedy zákazník zvolí jako způsob dodání doručení domů na adresu, záleží často na konkrétní situaci u přepravce. V případě, že chce mít zákazník jistotu dodání ve stejný den nebo nejpozději následující den, doporučujeme raději využít výdejny MALL Shop,“ radí Hobíková.
Dalším obrovským zádrhelem pro funkční provoz je pak poměrně čerstvé opatření, které direktivně povoluje ve výdejně zboží maximálně jednoho zákazníka na plochu 15 m2. To je kromě hektického provozu hlavním důvodem rostoucích front.
„S tímto omezením můžeme do výdejen vpustit skutečně jen minimum zákazníků a ostatní musí čekat před výdejnou. Zákazníci, kteří platili předem, jsou i odbavováni výrazně rychleji, proto doporučujeme zboží hradit již při objednávce,“ popisuje další překážku v provozu tisková mluvčí Mall Group.
Stejně jako e-shopy mají i přepravní společnosti napilno a musí nabírat brigádníky. O Vánocích očekávají rekordní tržby.
S častějším nákupem na internetu se pojí také nápor na přepravní společnosti. Firma PPL očekává, že letos doručí v porovnání s loňským rokem o 45 procent více zásilek putujících z e-shopů soukromým příjemcům.
„Objemy postupně narůstají a ještě se podle našich predikcí zvýší. Předpokládáme, že ve vánoční sezoně doručíme 250 000 zásilek denně. Měli bychom být schopni po celou dobu zajistit dobrou kvalitu služeb. Přinejhorším budeme menší část zásilek doručovat s jednodenním zpožděním. Většinu však doručíme do druhého dne,“ sdělil generální ředitel Petr Horák.