Článek
Silničáři mají v kraji na starosti 2065 kilometrů silnic druhé a třetí třídy, z toho jen zhruba 60 kilometrů zůstane v zimě zcela bez údržby.
„Plán zimní údržby schvalujeme každoročně a týká se pouze silnic druhých a třetích tříd. Platí pro období od 1. listopadu 2021 do 31. března 2022. Pokud bude nepříznivé počasí i mimo tuto dobu, budeme se snažit komunikace zprůjezdnit bez zbytečných odkladů. Jsme na to připraveni,“ doplnil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Silničáři už mají připravené zásoby posypové soli i drti, vozy údržby by podle náměstka měly vyjet do 30 minut od zjištění, že komunikace není sjízdná. Na 17 úsecích platí od 1. listopadu povinnost mít na autě zimní pneumatiky.
Liberecký kraj je z velké části horskou a podhorskou oblastí, která je na zimní údržbu náročná. Rok od roku proto přibývá silnic, které silničáři solí. Chemicky se tak udržuje zhruba 40 procent komunikací. „Ne všude je to ale kvůli ochraně přírody a zdrojům pitné vody možné,“ řekl Sviták. Zcela bez údržby zůstávají v kraji většinou jen málo využívané silnice třetí třídy, kde nejezdí veřejná doprava. Jednou z mála výjimek je silnice II/290 kolem přehrady Souš, která se kvůli ochraně zdroje pitné vody s prvním sněhem pro dopravu uzavírá.
V posledních deseti letech stojí zimní údržba v Libereckém kraji v průměru 117 milionů korun ročně. Nejdražší byla zima 2012/2013, kdy údržba přišla krajskou kasu na 153,5 milionu. Loňská zima, kdy kraj za udržení sjízdnosti na svých silnicích zaplatil bezmála 143,6 milionu korun, tak byla druhou nejdražší. K nejlevnějším naopak patřila zima 2019/2020, kdy zimní údržba v kraji stála jen necelých 86,6 milionu korun.