Hlavní obsah

Liberecký kraj chce zachovat lokálku do Rokytnice, tramvaje tam nemohou

Foto: Seznam Zprávy

„Ilustrační foto.“

Liberecký kraj chce zachovat celoroční provoz vlaků na regionální trati z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad Jizerou. Spolek PříKrM plánoval, že by trať využil pro testování a provoz tramvají, které pořídil v Ostravě.

Článek

Souběžný provoz vlaků a tramvají na jedné trati ale české předpisy nedovolují, spolek si tak zřejmě bude muset najít jinou trať. ČTK to dnes řekl náměstek libereckého hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).

Spolek přivezl před pár dny do Rokytnice čtyři vyřazené tramvaje T3 z ostravského dopravního podniku. „V budoucnu by měla jedna souprava fungovat pro historické turistické jízdy a druhá by měla být zkušebně výzkumná,“ řekl za spolek Karel Jakubů. Cílem je podle něj vyvinout prototyp nového vozidla pro regionální tratě na principu vlakotramvaje. „Tedy podvozkového vozidla s hybridním pohonem na zemní plyn,“ uvedl Jakubů. Doufá, že na první zkušební jízdy by mohla tramvaj vyjet příští rok.

„Smíšený provoz vlaků a tramvají je v zahraničí v běžném provozu na mnoha místech, v České republice však chybí jeho legislativní ukotvení. Změnit zákon trvá mnoho let. Snadnější cestou bude pro testování provozu tramvají vybrat jinou železnici bez plánovaného provozu vlaků,“ řekl Sviták.

Nyní jezdí na krkonošské trati osobní vlaky, které zajišťují typické motoráky řady 810, několikrát týdně po trati jede i nákladní vlak a každoročně také parní vlaky pro turisty. „Spolu s Královéhradeckým krajem jsme sjednali dílčí obnovu vozového parku. Přibližně za rok a půl mají být na lokálce nasazeny známé vozy Regionova Českých drah, které mají vyšší kapacitu, pohodlná sedadla, nízkopodlažní vstup a prostornou toaletu. Lépe tak vyhovují i vozíčkářům,“ řekl hejtmanův náměstek.

Liberecký kraj navíc ve spolupráci s místní samosprávou sdruženou do organizace Krkonoše – svazek měst a obcí už delší dobu plánuje trvalý celoroční provoz nostalgických, většinou parních vlaků mezi Vrchlabím a Rokytnicí nad Jizerou. „To také souvisí s využitím nádraží v Martinicích v Krkonoších, které je kulturní památkou,“ řekl Sviták. Nevyloučil, že by ve vzdálenější budoucnosti mohly na trati jezdit i tramvaje. „Podmínkou by však bylo prodloužení dráhy přes Rokytnici nad Jizerou k lanovkám,“ dodal.

Doporučované