Článek
Pražští radní dnes projednali výsledky diagnostických zkoušek a schválili vypsání veřejné zakázky rekonstrukce Libeňského mostu. Výsledky podrobných statických a dynamických zatěžovacích zkoušek ukázaly, že je most opravitelný.
Veřejnou zakázku vypíše Technická správa komunikací v říjnu, a to formou Design & Build, která rekonstrukci urychlí a umožní zachovat po dobu opravy pěší a cyklistický provoz. Spolu s opravou přibudou také rampy na Rohanský ostrov, kde má vzniknout park.
„Je to neuvěřitelný příběh, k zemi měl jít most, na který se 92 let nesáhlo, a přitom zvládl zkoušky s extrémní zátěží 547 tun. Jasně se tedy ukázalo, že správnou cestou je rekonstrukce, zatěžovací zkoušky nám navíc daly do ruky velmi podrobná data, díky kterým se vyhneme slepým cestám,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Historické označení mostu za nerekonstruovatelný bylo pouze politickým rozhodnutím, aniž by se kdokoliv zajímal o jeho reálnou technickou kondici. Díky rekonstrukci a správné údržbě získáme plně funkční most pro všechny druhy dopravy jako před téměř sto lety při jeho otevření.“
Podívejte se, jak má vypadat opravený Libeňský most:
Praha počítá se zachováním historických obloukových konstrukcí architekta Pavla Janáka, tedy obloukového mostu přes Vltavu a obloukového mostu přes bývalé východní rameno řeky u Palmovky. Zároveň obloukové mosty propojí nové mostní konstrukce. Jejich podoba tvarově naváže na Janákův původní návrh dochovaný ve skicách. Díky novým mostům bude Libeňské soumostí také splňovat náročná protipovodňová kritéria, kdy v úseku přes Rohanský ostrov dovolí v případě povodní vodě protéct dál. Průtok by tak případně snížil hladinu rozlití do Karlína a Holešovic.
Tvůrci dopravně-architektonické studie na nové mosty přes Rohanský ostrov doplnili také nové bezbariérové rampy pro pěší a cyklisty pro zlepšení přístupnosti. Řešení ramp architektonicky i dispozičně odpovídá stávajícím schodištím Libeňského soumostí.
„Projekt rekonstrukce počítá s plánem města na obnovení rekreační funkce Rohanského ostrova. Z Libeňského mostu se na něj pohodlně dostaneme i s kočárkem nebo na kole díky rampám. Ostrov se stane novým krásným parkem vedle nově obnoveného ramene Vltavy,“ doplnil Scheinherr.
Přesná cena zakázky bude známa po vysoutěžení zhotovitele, projektant cenu rekonstrukce samotného soumostí odhaduje na necelé dvě miliardy korun. První stavební práce by měly začít v polovině roku 2022 a most by mohl být uveden do provozu na konci roku 2025.
„Po roce a půl příprav a spolupráce s celou řadou odborníků jsme připravili návrh citlivé rekonstrukce Libeňského mostu. Do konce října vyhlásíme veřejnou zakázku na rekonstrukci celého přibližně dvanáct set metrů dlouhého soumostí metodou Design & Build. Výhodou tohoto postupu pro zadavatele je skutečnost, že odpovědnost za zpracování projektové dokumentace a celkovou kvalitu provedení díla zcela či částečně nese zhotovitel,“ dodal Jozef Sinčák, generální ředitel Technické správy komunikací. „Ten zase díky metodě Design & Build má oproti běžné praxi větší prostor pro uplatnění inovativních postupů a širší pole působnosti pro dosažení nejlepšího řešení požadavků citlivé rekonstrukce. Tento postup nám umožnily výsledky sofistikovaných diagnostik uskutečněných v posledním roce, které potvrdily způsobilost všech obloukových kleneb mostu pro jejich následnou rekonstrukci.“
Zrekonstruovaný Libeňský most zůstane stejně široký, tedy 21 metrů, a bude mít kromě dvou tramvajových kolejí v každém směru jeden pruh pro auta, jeden pro cyklisty a jeden pro chodce. Pěší a cyklistický provoz zůstane zachovaný i v rámci rekonstrukce.
Libeňský most z roku 1928 je v havarijním stavu. Předloni byl kvůli tomu dočasně uzavřen pro auta a MHD.
Praha aktuálně řeší také opravu Hlávkova mostu. Ve špatném stavu je také Palackého most a Praha letos opravuje spodní části Barrandovského mostu.