Článek
Lidé, kteří loni dostali od cestovních kanceláří za zrušené zájezdy kvůli pandemii koronaviru poukazy podle zákona takzvaného lex voucher, mají k poslednímu dni měsíce srpna poslední možnost na jejich uplatnění.
Pokud je nevyužijí na pořízení jiné dovolené i s pozdějším datem zahájení než je 31. srpna, případně se s cestovkou nedomluví na prodloužení platnosti poukazu, mají do 14 dnů nárok na vrácení peněz.
Ministerstvo pro místní rozvoj evidovalo k 19. srpnu neuplatněné poukazy v hodnotě zhruba šest set milionů korun.
Cestovky kromě poukazů vydávaných podle nové legislativy nabízely i vlastní vouchery. Na ty se vztahují jiné podmínky. Objem vydaných poukazů za zrušené zájezdy, podle lex voucher i pravidel CK, činí podle ředitele obchodu a marketingu ERV Evropské pojišťovny Štěpána Landíka asi 2,4 miliardy korun.
Některé velké kanceláře avizovaly, že peníze za zrušené cesty chtějí klientům vrátit před zákonným termínem, který připadá na 15. září.
Za vlastní poukaz CK nemusí vrátit peníze
CK Blue Style 18. srpna informovala, že všechny zákazníky s poukazy lex voucher uspokojila. Cestovka jich vydala tisíce, více než třetinu lidé uplatnili na nový zájezd. Blue Style kromě těchto poukazů nabízela i své vlastní pod názvem TravelSafe. Ty si podle dřívějšího vyjádření obchodní ředitelky kanceláře Lenky Pátek za nerealizovaný pobyt vybralo téměř 80 procent ze 130 000 klientů. Zbývajícím klientům pak cestovka prodloužila platnost do října 2022.
Největší a nejdůležitější rozdíl od státem vydaného voucheru a poukazu přímo z rukou kanceláře je, že cestovka ho nemusí proplatit.
„TravelSafe je neproplatitelný. Třeba jako poukaz na masáž. Spotřebitel si musí zájezd v rámci platnosti poukazu objednat. Poukazy můžou prodlužovat do nekonečna,“ upozorňuje právnička Sdružení obrany spotřebitelů Alena Máčová.
Cestovky patřící do skupiny DER Touristik Eastern Europe, pod kterou na českém trhu spadají Fischer, Exim Tours, Nev-Dama nebo portál e-Travel, dříve ohlásily, že peníze za lex vouchery vrátí do konce srpna.
„Již jsme celkově vydali vouchery za vyšší stovky milionů korun. Zhruba 60 procent z nich klienti uplatnili při nákupu nového zájezdu. Držitele zbývajících voucherů jsme začali v červnu aktivně kontaktovat a těm, kteří dali přednost vyplacení, jsme začali posílat peníze,“ sdělil pro SZ Byznys Petr Kostka, tiskový mluvčí Exim Tours.
Od konce června skupina klientům poslala částku převyšující 400 milionů korun.
„Všem klientům, kteří nám potvrdili, že chtějí vyplatit hotovost, jsme už poslali peníze. V září tedy nebude žádný z našich klientů držet v ruce jakýkoliv typ voucheru,“ dodal za CK Fischer Jan Bezděk.
Klienti CK Čedok využili k nákupu nové dovolené také 60 procent vydaných poukazů, uvedla mluvčí CK Eva Němečková. Čedok za nevyužité poukazy předpokládá vyplatit asi 80 milionů korun, k 25. srpnu měl vyúčtovaných 40 procent voucherů.
Klienty musíme dostat z nejistoty, říkají CK
S ukončením platnosti lex voucherů se tak cestovním kancelářím uzavírá pandemická kapitola i přes to, že následky si většina z nich ponese i do dalších sezón. Ale byznys musí jít dál a tak cestovky už dnes myslí na zimní sezonu.
„Vnímáme, že zájem o cestování je momentálně značný, je ale potřeba dát klientům potřebnou jistotu, že se nemusí bát zarezervovat si zájezd dopředu. Klientům proto garantujeme, že v případě problémů jim budeme vracet už pouze peníze, žádné vouchery nebo poukázky,“ informoval Petr Kostka za CK, které patří do skupiny DER Touristik Eastern Europe.
Zákon neřeší, co se stane, když CK nezaplatí
I přesto, že se zdá, že cestovní kanceláře většinou zvládnou své závazky vyplatit. Pro některé může být dlužná suma doslova likvidační. V jaké šíři se dopady v tuzemsku projeví, ukážou příští dva týdny.
„Je to obrovská zátěž pro CK. Uvidíme, jak se situace během 14 dnů projeví,“ sdělil Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR.
V případě toho nejhoršího scénáře mohou zasažené cestovky mířit přímo do insolvence. Technicky vzato ale zákon výplatu dlužné částky klientům neřeší.
„Zákon ve své podstatě neřeší, co se stane, když CK nezaplatí. Dál se může člověk obrátit na soud a řešit problém ve vztahu k občanskému zákonu,“ vysvětlil pro SZ Byznys Jan Papež.
„Pokud CK nevyplatí peníze, stávají se z klientů věřitelé a mohou požádat soud, aby cestovní kancelář vstoupila do insolvence. Poté přichází na řadu pojišťovna, která vyplácí dlužné peníze. Situace má ale mnoho variant, nelze tedy vysvětlit jednoznačný postup,“ dodal místopředseda asociace.
Zákon zvaný lex voucher od Ministerstva pro místní rozvoj umožnil cestovkám místo hotovosti za zaplacené zálohy na zrušené zájezdy s plánovaným odjezdem od 20. února do 31. srpna loňského roku vydávat klientům poukazy.
Odmítnout voucher mohli lidé ve věku nad 65 let, zdravotně postižení, nezaměstnaní, rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené, samoživitelky a samoživitelé či lidé, kteří nemohli kvůli pandemii pracovat. Peníze mohly rovnou požadovat také školy v případě školních zájezdů.