Článek
„Na Dubai Airshow se letoun, jehož sériovou výrobu zahájila firma v roce 2019, představí jako jeden ze 160 strojů od 14. do 18. listopadu. Akce se na dubajském letišti zúčastní přes 1200 vystavovatelů z 60 zemí,“ sdělila vedoucí marketingu společnosti Denisa Zapletalová.
Na palubě letounu L 410 NG nyní podle ní do Dubaje míří dva piloti a technik. „Náročný je ovšem nejen samotný let, ale také příprava cesty do mimoevropské destinace. Posádka během letu proletí vzdušnými prostory devíti zemí a na trase 5200 kilometrů dlouhé letoun spotřebuje 5600 litrů paliva, které bude doplňovat během několika mezipřistání. L 410 NG sice má dolet zhruba 2500 kilometrů, ale v nádržích vždy musí zůstat navigační rezerva,“ uvedla Zapletalová.
Podle generální ředitelky Aircraft Industries Ilony Plškové zůstává prodej letounů parketou osobních jednání a letových ukázek. „Proto do Dubaje vysíláme letadlo a silný obchodní tým, který bude jednat se stávajícími provozovateli i novými zákazníky o možnostech uplatnění nových modifikací letounu L 410 NG, o kterých uvažujeme. Jde o hlídkovou či plovákovou verzi,“ uvedla Plšková.
Sériová výroba turbovrtulového letounu L 410 NG s 19 místy začala předloni, ale plánované obchodní kampaně loni i předloni znemožnila pandemie koronaviru, která silně zasáhla celý letecký průmysl. Výkyvy na trhu se Aircraft Industries snaží vyrovnat obsazením nových segmentů trhu modifikovanými verzemi letounů L 410 i nové generace letounu s označením L 410 NG.
S hlídkovou verzí letounu L 410 firma uspěla u polské pohraniční stráže, pro kterou loni dodala dva stroje. Jsou vybaveny moderním monitorovacím zařízením, které umožňuje hlídkování a sledování pohybu na pevnině, moři i ve vzduchu. „Na Dubai Airshow se setkáme s brazilskými, ázerbájdžánskými, emirátskými i evropskými zákazníky. S hlídkovou verzí se nám již podařilo otevřít jednací dveře na Filipínách, ve Vietnamu i v Evropě a konkrétní obchodní případy budeme řešit v Dubaji,“ uvedl za podnik Tomáš Novák, který se veletrhu zúčastní.
Letoun L 410 NG je novou generací legendárního letounu L 410. Vychází z konstrukce svého předchůdce, ale má výrazně vylepšené provozní vlastnosti. „Letouny L 410 a L 410 NG jsou integračními projekty českého leteckého průmyslu, spojují totiž český dodavatelský řetězec v civilním letectví a dokládají, že Česká republika zůstává v elitním klubu devíti zemí světa, které mají schopnosti vyrobit a vyvinout letadlo vlastními silami,“ uvedla Zapletalová.
Aircraft Industries loni utržil téměř 2,282 miliardy korun, dodal zákazníkům 15 letadel. Předloni podnik vyvezl 13 letadel. Většina letounů směřovala na ruský trh, který je pro firmu stěžejní. Loňský zisk společnosti přesáhl 271 milionů korun. Letos plánovala firma výrobu 13 letadel.