Článek
Tržby českých e-shopů budou v letošní předvánoční sezoně rekordní. Například Alza.cz během posledního týdne poprvé dosáhla miliardového obratu. Růstu tržeb výrazně pomohly i slevové akce v takzvaný Černý pátek.
Ukazuje se, že Češi nakupují stále více dárků v internetových obchodech. Vliv to má i na zásilkové společnosti.
Nejvíc dárků od Ježíška projde Českou poštou, která letošní advent zaznamenala navýšení počtu balíků zhruba o desetinu. Podle mluvčího Matyáše Vitíka jdou přes poštu čtyři z každých deseti zásilek.
Nejčastěji Češi volí při nákupu na internetu osobní odběr přímo na pobočkách nebo na odběrných místech. „Svoji objednávku si osobně vyzvednou dvě třetiny našich zákazníků. To je dáno jednak širokou sítí našich prodejen, které jsou otevřené i o sobotách a nedělích, ale také pokrytím celé republiky samoobslužnými výdejními místy,“ říká Šárka Jakoubková, PR manažerka Alzy.cz. Podobné údaje potvrzují i další internetové obchody.
V případě, že se zákazníci rozhodnout nákup poslat, nejčastěji volí doručení Českou poštou. „Česká pošta nám aktuálně pokrývá zhruba 25 až 30 procent přepravy s 50procentním poměrem doručením balíku do ruky a balíkem na poštu,“ říká Jan Řezáč z Mall.cz.
Více jak třetina všech zaslaných balíků poslaných přes Českou poštu doputuje na přepravní uzel v pražských Malešicích. Zatímco v průběhu roku zde zpracují 85 tisíc zásilek, v předvánočním shonu jich je v průměru 160 tisíc. S blížícími se svátky se počet zásilek zvyšuje. Jak to vypadá pár dní před Vánoci v malešickém přepravním uzlu, se můžete podívat na videu.
Podobné údaje hlásí i další zásilkové společnosti. Například firma GLS letos v prosinci přepraví téměř trojnásobné množství zásilek než v létě.