Článek
Řada obchodníků provozujících e-shopy se na sezónu už začala připravovat a zaměřuje se na skladové zásoby, vylepšení procesů spojených s logistikou a expedicí objednávek i na to, aby se reklama na jejich produkty zobrazovala správnému publiku. Shodují se na tom zástupci e-shopů firem Favi.cz, Lidl nebo Rohlik.cz. Více než kdy jindy bude letos pro e-shopy důležité být vidět na srovnávačích a nákupních rádcích, jako je například Zboží.cz.
Letošní sezóna bude pro e-shopy jednou z nejvýdělečnějších, protože se velká část nákupů přesune do online světa. „Celkový letošní obrat e-commerce byl se měl blížit k více jak 200 miliardám Kč. Pro některé e-shopy začala vánoční sezóna už v průběhu října. Optimalizují své kampaně na internetu a zejména pak na srovnávačích a nákupních rádcích. I dopravci se už delší dobu připravují na zásadní navýšení kapacit a optimalizaci procesů, aby zvládli nápor objednávek přes internet,“ říká Jan Kriegel, manažer nákupního rádce Zboží.cz.
Podle něj je pro e-shopy letos naprosto zásadní, aby měly na srovnávačích a nákupních rádcích správně optimalizované kampaně, spárované produkty a aktuální informace o dopravě a výdejních místech. Na tyto informace zákazníci při výběru zboží nejvíc dají. Kromě samotné ceny je nejdůležitější právě informace o dostupnosti produktu a výdejních místech, další velmi důležitý ukazatel při výběru jsou recenze, zkušenosti ostatních nakupujících s daným produktem či e-shopem.
Na trhu se zvýšil počet e-shopů
Mnoho prodejců na nárůsty online prodeje už začalo masivně reagovat a ti, kdo e-shop doposud neprovozovali, si ho narychlo zařídili. „Od začátku roku evidujeme na Zboží.cz přes čtyři tisíce nových e-shopů. Vidíme výrazné nárůsty i v kategoriích, jako je kosmetika a drogerie, oblečení a móda nebo zdraví,“ říká Kriegel.
Nakupovat se bude elektronika i vitaminy
Prodeje podle Kriegela potáhne elektronika – mobilní telefony, televize, chytré hodinky, náramky, drony, kávovary, dětské plastové pistole a zbraně, bezdrátová sluchátka, herní konzole, ale i knihy a hračky. Obecně půjde o zboží, které si lidé mohou užívat i v pohodlí a bezpečí domova. „V souvislosti se současnou situací vidíme také rostoucí zájem o produkty podporující imunitu a zdraví. Tedy o různé vitaminy, doplňky zdraví i ochranné pomůcky. I ty se mohou stát součástí vánočních dárků,“ doplňuje Kriegel.
Trendem boxy pro bezdotykové vyzvednutí zboží
Podle Kriegela je letošní velkou novinkou na českém trhu využívání bezdotykových výdejních míst. S těmi už delší dobu pracuje například Alza.cz. AlzaBoxy jsou schránky rozmístěné po celé ČR, které slouží k vyzvednutí zboží. S podobným principem nyní přichází i Zásilkovna. „Spustili jsme instalaci nových unikátních bezdotykových soběstačných výdejních míst – Z-BOXů. Napájeny jsou solárním panelem a ovládají se přes mobilní aplikaci. Z-BOXy fungují pro zákazníky 24 hodin denně, 7 dní v týdnu,“ uvádí za Zásilkovnu Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta, do které Zásilkovna patří. Letos má Zásilkovna podle něj v plánu také pomoci lidem se zasíláním zásilek mezi sebou. To může sloužit jako alternativa pro předávání dárků, pokud by před Vánoci trvala přísná bezpečnostní a hygienická omezení. Bezdotyková výdejní místa má i Rohlik.cz. „Zákazníci mohou využívat už přes třicet indoorových Rohlik Pointů a právě finalizujeme první čtyři outdoorové,“ říká Zdeňka Svoboda Kuhnová, mluvčí Rohlik.cz.