Článek
Prymula odpovídal na otázky ohledně možného rozvolnění pravidel pro některé společenské akce, například svatby či právě festivaly. Organizátoři velkých hudebních akcí už od vypuknutí pandemie koronaviru celou situaci napjatě sledují. Většina z nich už od druhé poloviny loňského roku postupně zveřejňuje nové a nové hvězdy letošního ročníku, některé festivaly už mají základní vstupenky týdny vyprodané.
S příchodem koronavirové pandemie a na ni navázaných rozhodnutí české vlády i ostatních států světa, se však pořadatelé ocitli ve vakuu, kdy nevědí, co vlastně se sezonou bude. Definitivní rozhodnutí všichni stále odkládají.
Už za dva měsíce by měl na letišti v Hradci Králové odstartovat šestadvacátý ročník jednoho z největších a nejúspěšnějšch českých festivalů Rock for People. Jestli se v červnu fanoušci na letišti sejdou, v jakém počtu a za jakých podmínek, zatím jeho pořadatelé nedokážou odpovědět.
„Na takovouhle situaci nemohl být nikdo připravený. Optimismus ale ubývá s každým dnem. Situace je teď dost nejistá a je v ní hodně neznámých,“ říká jeho zakladatel Michal Thomes. Letošní ročník má podle něj jen dva scénáře - přesunutí na nový termín, nebo úplné zrušení. K jaké variantě se přikloní, však zatím nedokáže říct. „Uvidíme, jak se budou naplňovat opatření a případně rozvolňovat omezení. Jsme v kontaktu s kapelami a slíbili jsme si, že rozhodnutí padne do konce dubna,“ dodává.
Definitivní rozhodnutí nepadlo ještě ani u ostatních akcí. „Momentálně mám pocit, že je trochu víc pravděpodobnější verze, že letní festivaly nebudou, ale vývoj je nejasný, a tak prostě chceme a musíme do poslední chvíle věřit,“ říká Tomáš Fiala, zakladatel metalového festivalu Brutal Assault, který je závislý především na otevřených hranicích. Stejně jako u většiny velkých festivalů je téměř většina jeho účinkujících ze zahraničí a Brutal Assault je známý i národnostně pestrým publikem, které se v srpnu do východočeského Josefova sjíždí nejen z Evropy, ale často i z Jižní Ameriky, Austrálie a Asie.
Někteří pořadatelé zkrátka stále věří, že pandemii se podaří do léta dostat pod kontrolu a restrikce se uvolní tak, že bude moct letní festivaly alespoň částečně posunout.
„Já jsem zatím pozitivně naladěn v tom, že by nemoc měla ustoupit a nemuselo by se tak už bránit podnikání, protože to by způsobilo katastrofické škody. Budeme se snažit o zachování stávajícího line-upu a jeho přesunutí na jiný termín,“ věří Jiří Daron, který pořádá festivaly Masters of Rock ve Vizovicích a plzeňský Metal Fest Open Air. Upíná se zejména ke slovům premiéra Andreje Babiše (ANO). „Nedávno uvedl, že koncem května by se situace měla vracet do normálu. To mě naplnilo optimismem. Naopak slova pana Prymuly o festivalech mě moc nepotěšila.“
Byť ostatní pořadatelé se snaží zůstávat také optimisty, někteří už přiznávají, že možnému posunutí o několik týdnů či měsíců příliš nevěří. „Všichni tuší, že tenhle rok nebude, co se letních festivalu týče, regulérní. Možnost posunutí termínu se zdá lákavá, ale na druhý pohled už to takový ideál není, takže myslím, že většina akcí bude mít prostě jeden rok pauzu,“ míní Tomáš Fiala, který má na rozdíl od výše zmíněných festivalů měsíc až dva rezervu, Brutal Assault se koná až v druhé půlce letních prázdnin.
„Varianta úplného zrušení ročníku je pro nás úplně strašná už z toho důvodu, kolika lidem dáváme práci. My sami máme 25 stálých zaměstnanců na zaměstnanecké smlouvy, ale na dohody zaměstnáváme dalších 351 lidí a váže se na nás také obrovský aparát firem, které zajišťují pódia, zvuk, hygienu, ostrahu, občerstvení a podobně. Dotklo by se to i dalších regionálních podnikatelů, kteří jsou na nás navázáni, jako například poskytovatelé ubytování, taxislužeb či restauratéři,“ míní Jiří Daron.
Čtyřiadvacet největších českých festivalů už několik let spolupracuje pod sdružením Festas, které se už minulý týden obrátilo na Ministerstvo kultury s žádostí o pomoc v konkrétních věcech. „Festivaly obecně nemají moc velké finanční polštáře a nestojí za nimi velké kapitály. Myšlenka Ministerstva kultury na podporu kultury je asi dobrá, ale neznáme tu realitu. Mezi konkrétními body, které jsme ministerstvu navrhli, bylo třeba snížení DPH na vstupenky nebo pozastavení EET, které mělo na festivaly dopadnout už letos. V závislosti na velikosti akce by to pro nás byly další náklady ve výši stovek tisíc až milionů korun,“ říká Michal Thomes, který sdružení festivalů předsedá.
Ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD) v minulém týdnu oznámil, že připravuje balíček na záchranu české kultury. Jestli se v něm najdou prostředky i pro hudební festivaly, ale ještě není jasné. „Ministerstvo festivaly nikdy nepodporovalo, protože ony jsou dost soběstačný sektor, který se dokáže postarat sám o sebe a naopak dělá hodně pro stát co do příjmů a propagace republiky. Jsou to stovky milionů korun, které z festivalů jdou do státního rozpočtu. Kdyby ministerstvo nechalo festivaly padnout, přišlo by o nezastupitelný sektor,“ dodává Thomes.
Sdružení Festas si v loňském roce nechalo zpracovat ekonomickou studii, která posuzovala přínos osmi největších hudebních festivalů pro českou ekonomiku. Pracovala s daty z roku 2017 a podle ní jen návštěvníci těchto osmi festivalů v tom roce v Česku utratili přes 630 milionů korun, průměrná útrata na osobu se blížila pěti tisícům. „Výdaje pořadatelů i návštěvníků festivalů měly dopad na celkové zvýšení obratu české ekonomiky přibližně o 1,1 miliardy korun. To zahrnuje obraty pořadatelů a jejich dodavatelů i obraty stánkařů, hotelů, restaurací, dopravců a jejich dodavatelů,“ vysvětluje studie, kterou zpracovala společnost Economic Impact. Skoro polovinu tvořily výdaje zahraničních návštěvníků, které jsou podle výsledků studie čistým přínosem pro českou ekonomiku zvenčí.
Ekonomické dopady letních hudebních festivalů
Festivalová asociace Festas si v loňském roce nechala zpracovat studii ekonomických dopadů letních festivalů na domácí ekonomiku. Společnost Economic Impact pracovala s daty osmi hudebních festivalů (Beats for Love, Brutal Assault, Let it Roll, Mighty Sounds, Přeštěnice, Rock for People, Sázavafest a Vysmáté léto) ze sezony 2017.
- Jejich celková návštěvnost byla v roce 2017 přes 130 000 návštěvníků z více než 60 zemí celého světa.
- Dohromady tito návštěvníci utratili v Česku přes 630 milionů korun. Z toho 37 % vydali na vstupné a další služby festivalů a 63 % byly vedlejší výdaje za stravu, ubytování, dopravu, nákupy apod.
- Průměrná útrata dosahovala cca 4 834 Kč na osobu.
- Čistá produkce tuzemských podniků se zvýšila o 979 milionů korun.
- Výdaje pořadatelů i návštěvníků festivalů měly dopad na celkové zvýšení obratu české ekonomiky přibližně o 1,1 miliardy korun.
- Pro realizaci festivalů a uspokojení poptávky návštěvníků bylo potřeba zaměstnat tisíce pracovníků, kteří odvedli práci odpovídající cca 517 celoročním plným úvazkům.
- Státu bylo odvedeno cca 118 milionů korun na DPH a spotřebních daních. Spolu s dalšími odvody získaly veřejné rozpočty více než 201 milionů korun.
Zdroj: Festas, Economic Impact
„Určitě by bylo potřebné, aby stát kompenzoval náklady, které v souvislosti s festivalem vznikly. Přemýšlet o ušlém zisku mi v dnešní době nepřijde úplně solidární a ve finále ani realistické, protože stát na to prostředky mít nebude. Zároveň i stát by měl přemýšlet o festivalech jako o svém kulturním dědictví a v těchto špatných časech by měl pomoci, stejně jako festivaly pomáhají státu v odvodu na daních a plnění státního rozpočtu,“ dodává Tomáš Fiala z Brutal Assault.
Jakým způsobem se ministerstvo pokusí tento segment kultury zachránit, ještě neřeklo. „V tuto chvíli mapujeme právě tu výdělečnou část kulturního segmentu a v závislosti na délce trvání koronavirové krize pak můžeme zvažovat další kroky,“ říká mluvčí ministerstva Michaela Lagronová, podle níž ministr záchranný balíček vládě konkrétně představí ve chvíli, kdy bude mít jistotu, že ho vláda schválí.
I když to pro české festivaly v letošní sezoně nevypadá dobře, pořadatelé i přesto věří, že příští léta už budou jako dřív. „Myslím, že určitý otřes to může přinést, ale v rámci pětiletky se věci vrátí do zaběhlých pořádků. Opravdu se může festivalové pole částečně pročistit, ale třeba už ve dvouletém výhledu doufám ve festivalovou pohodu tak, jak jsme na ni byli zvyklí,“ dodává Fiala.