Článek
Letiště Václava Havla čeká zásadní proměna, v níž se počítá s novým terminálem, ale i rychlodráhou. V pondělí udělala společnost Letiště Praha první krok k jejímu naplnění, když vyhlásila architektonickou soutěž o parkovací domy a veřejný prostor před Terminálem 2.
Zlepšit by se mělo parkování, vzniknout by měl také nový pojící prvek celého letišního komplexu. Projekt vzniká v úzké návaznosti na „rychlodráhu”, vyvrcholit by pak měl napojením na ni. Na tu čekají návštěvníci letiště více než 20 let.
Součástí architektonické soutěže jsou dva parkovací domy, veřejný prostor před Terminálem 2 a také tzv. skywalk. „Skywalk je takový propojující prvek v ose letiště, na který jsou navázány další funkce jako obchody,” uvedl architekt Tomáš Veselý, který se podílel na přípravě architektonické soutěže.
Oba dva parkovací domy by v sobě měly obsahovat dohromady minimálně 2000 parkovacích míst. V každém z nich by pak měl být také terminál pro autobusovou dopravu. V jednom z nich pro MHD, v tom druhém pro charterové linky.
Proměnit by se mělo celé letiště
To, aby veřejný prostor a zmíněné budovy vznikly, má zajistit právě architektonická soutěž. „Architektonická soutěž bude probíhat jako užší. Jednotlivé společnosti zde připraví své portfolio, podle kterého porota vybere šest architektonických týmů. Ty pak společně návrh připraví,” dodává Veselý.
Kvalitu zpracování by měla podle Veselého zajistit porota. V té by měly kromě dvou zástupců Letiště Praha zasednout také tři architekti: Jan Schindler, Ondřej Beneš a Osamu Okamura. Projekt by se měl začít realizovat v roce 2021 výstavbou parkovacího domů, vyvrcholit by pak měl napojením na „rychlodráhu” z Prahy.
Objekty, na které je vyhlášena architektonická soutěž, jsou pouze části vize budoucnosti pražského letiště. Ta vznikla na základě architektonické soutěže z roku 2015. Její tři výherci se spojili do sdružení Aeropolis, které letos představilo plány toho, jak by se mělo letiště v příštích 20 až 30 letech proměnit.
V rámci toho se počítá s postavením nové ranveje, nového terminálu i významnou proměnou letiště a jeho okolí. Vize rozvoje počítají s investicemi ve výši 27 miliard korun a zdvojnásobením počtu cestujících.
Modernizace do roku 2028
Plán zveřejněný v dubnu zpracovává jednotlivé aspekty od širšího urbanistického řešení po veřejné prostranství až po dořešení dopravního rozvoje. „Z hlediska dopravy jsou vlak a jeho podzemní stanice klíčovými faktory budoucí dostupnosti,” stojí v návrhu od sdružení Aeropolis.
Na stanici „rychlodráhy”, jak se vžil nezcela správný výraz pro železnici z Prahy na letiště, už je také připravena architektonická studie. Ta definuje základní rysy stanice a napojení na zbytek letiště.
Podle dostupných vizualizací by stanice vlaku měla vypadat spíše jako zastávka metra. Měla by být podzemní. I samotné nástupiště by mělo být obepnuto z obou stran vlakovými kolejemi, tak jak jsou na to lidé zvyklí v metru.
„Finální řešení bude zpracováno po dokončení architektonické soutěže na železniční stanici Praha-Veleslavín,” uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.
Modernizace trati Praha-Kladno, jak se oficiálně rychlodráze říká, se v současnosti dostala do fáze projektové přípravy. Podle SŽDC by se mohlo projekt podařit zprovoznit do roku 2028.