Hlavní obsah

Krize devastuje výrobce leteckých motorů. Rolls-Royce shání peníze

Foto: Pixabay.com

Lopatky proudového motoru.

Britský výrobce pohonných jednotek pro letadla Rolls-Royce Holdings se bude snažit získat miliardovou podporu. Důvod? „Prudké zhoršení“ situace v civilním letectví, hlásí vedení firmy s více než stoletou tradicí.

Článek

Společnost Rolls-Royce Holdings, která je druhým největším výrobcem leteckých motorů na světě, má problém. Výrobci letadel utlumily výrobu, zpomalily i loděnice a tak není o motory zájem.

Nižší prodej motorů však není jediný problém, firma totiž dostává peníze pokaždé, když její výrobek vynese letadlo do vzduchu. Jenže vzhledem k tomu, že osobní letecká přeprava se v letošním roce v důsledku pandemie nemoci covid-19 celosvětově propadne o 66 procent, peníze se moc nesypou.

Přitom ještě v minulém roce takto Rolls-Royce zinkasovala čtyři miliardy liber.

Zhoršenou prognózu zveřejnilo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA). V srpnu se osobní letecká přeprava podle jeho údajů meziročně snížila o 75,3 procenta. Pokles tak pouze mírně zpomalil ze 79,5 procenta v předchozím měsíci.

„A rostoucí poptávka po nových letadlech je v nedohlednu,“ uvedla v reakci na čísla Susannah Streeterová, hlavní investiční analytička společnosti Hargreaves Lansdown.

Peníze od akcionářů

Rolls-Royce se vzhledem ke komplikované situaci v sektoru letectví nyní snaží od svých akcionářů získat dvě miliardy liber, v přepočtu téměř 60 miliard korun. Celkový plán na posílení firemní rozvahy by pak měl přinést firmě celých pět miliard liber.

Finance mají na účet přitéct prostřednictvím cash-call akcionářů, dluhopisů ve výši jedné miliardy liber a nových úvěrových smluv za celé dvě miliardy. Polovina hodnoty z těchto půjček má být navíc z 80 procent krytá vládou Spojeného království. Ta už firmě, ve které drží vláda Jejího Veličenstva „zlatou akcii“, půjčila dvě miliardy liber.

Britská vláda považuje Rolls-Royce za strategický podnik, proto si prostřednictvím svého podílu drží ve firmě právo veta - může tak případně zabránit prodeji firmy zahraničnímu vlastníkovi. Vedení společnosti totiž koketovalo s fondy v Singapuru a Kuvajtu. Obrat ke stávajícím akcionářům a směrem do Londýna pak podle všeho znamená, že námluvy nedopadly.

Vážnost situace podtrhuje fakt, že cena akcií firmy od začátku letošního roku poklesla až o čtyři pětiny své hodnoty a aktuální tržní kapitalizace automobilky se pohybuje kolem 2,5 miliardy liber. Během čtvrtečního dopoledního obchodování akcie znovu klesly – o dalších deset procent. Tím se úroveň dotkla sedmnáctiletého minima.

Firma se sídlem v anglickém městě Derby uvedla, že opatření mají za cíl zlepšit její likviditu a snížit dluh v její rozvaze. Právě v letošním srpnu Rolls-Royce vykázal za první pololetí letošního roku rekordní ztrátu – 5,4 miliardy liber.

V souvislosti s významným poklesem poptávky po jejích výrobcích je skupina uprostřed největší restrukturalizace ve své historii. Ruší například devět tisíc pracovních míst a zavírá několik svých výrobních závodů.

„Podnikáme rozhodnutí a opatření, abychom restrukturalizovali provoz, podstatně snížili svoje náklady a zlepšili finanční pozici,“ uvedl generální ředitel holdingu Rolls-Royce Warren East. „Dnes oznámené navýšení kapitálu zlepšuje naši odolnost orientovat se v současném nejistém prostředí,“ dodal.

Rolls-Royce předpovídá, že návrat objednávek leteckých motorů na úroveň před covidem bude trvat minimálně do roku 2025.

Aktualizace: Text jsme upravili tak, aby nedocházelo k záměně firmy Rolls-Royce Holdings (výrobce motorů) s firmou Rolls-Royce Motor Cars (výrobce luxusních vozů, který patří do skupiny BMW).

Doporučované