Článek
Fanoušci série Red Bull Air Race zažívali při včerejším závodě ve Fort Worth déjà vu. O trofeji pro celkového vítěze seriálu rozhodoval až poslední osmý závod sezony a i tentokrát byl jedním z kandidátů na celkové prvenství Martin Šonka. Japonce Jošihideho Muroju v roli přímých protivníků akorát nahradili Australan Matt Hall a Američan Michael Goulian.
Na čtyřicetiletého Šonku nejprve v prvním vyřazovacím kole hlavního závodu čekal Nicolas Ivanoff. Český pilot si s francouzským veteránem poradil bez problémů a v cíli měl takřka dvousekundový náskok. V souboji osmi nejlepších pilotů pak Martin Šonka narazil na domácího Gouliana, tedy přímého konkurenta v boji o mistrovský titul. Američan souboj nervů ale vůbec nezvládl a po čtyřsekundové penalizaci se musel rozloučit nejen s nadějemi na postup mezi nejlepší čtyři, ale především s těmi na titul mistra světa.
V Texasu se tak rozhodovalo v poslední možné chvíli, protože Matt Hall zaletěl v prvních dvou kolech precizně a taktéž se probojoval do Final Four. Karty tak byly rozdány jasně, pokud chtěl Martin Šonka zvítězit, musel se umístit před svým australským protějškem. Hall potvrdil skvělou formu i při závěrečném letu a časem 53,1 sekundy dostal Martina Šonku pod velký tlak. Český pilot se však nenechal rozhodit a nedopustil opakování situace z loňského ročníku, kdy souboj s Japoncem Murojou nezvládl. V cíli byl Šonka o tři desetiny sekundy rychleji než Matt Hall a mohl se radovat z premiérového titulu mistra světa letecké série Red Bull Air Race.
Says it all! Congratulations to #WorldChampion @MartinSonka! 🏆#airrace pic.twitter.com/7Yqcxipdjw
— Red Bull Air Race (@Redbullairrace) November 19, 2018
Po úvodních dvou závodech to ale s Martinem Šonkou nevypadalo vůbec dobře. V Abu Dhabí i v Cannes byl český pilot po závodě diskvalifikován a přišel o část bodů. Na vedoucího Gouliana tehdy ztrácel čtrnáct bodů.
„Říkal jsem si ‚to snad není možné‘, protože jsme se koncentrovali a opravdu jsme dřeli, i přesto však přišly diskvalifikace. Ale nikdy jsme se nevzdali, bojovali jsme dál a najednou přišly úspěchy. Začali jsme sbírat body a stoupali pořadím čím dál výš. Vyústilo to v to, že jsme v posledním závodě mohli bojovat o mistrovský titul a nakonec to dopadlo nejlépe, jak jsme si dokázali představit,“ řekl po závodě Šonka.
Redaktorka Seznamu si vyzkoušela, jak vypadá let s Martinem Šonkou. Více ve videu
Martin Šonka měl famózní závěr ročníku, který čítá osm závodů. Jízdu vedoucí k trofeji pro světového šampiona nastartoval čtyřicetiletý pilot na konci června výhrou v Budapešti, kde závod sledovalo několik stovek tisíc fanoušků, včetně početné české enklávy. I s maďarským závodem vyhrál Šonka čtyři z posledních pěti závodů sezony a v závěrečném zúčtování posbíral 80 bodů, druhý Matt Hall ztratil na Šonku pět bodů.
Druhý český pilot v seriálu Petr Kopfstein bodoval v šesti z osmi závodů, ovšem v celkovém pořadí to stačilo pouze na třinácté místo. Po loňské páté příčce tak v jeho týmu panuje zklamání. „Je hrozně těžké najít něco pozitivního, když jsme zkrátka neměli výsledky. Na příští sezonu chystáme úpravy našeho letadla a snažíme se poučit z našich chyb. Letos to nevyšlo, ale pevně věřím, že v roce 2019 zopakujeme loňský ročník,“ dodal Kopfstein.
Podívejte se na rozhovor s Martinem Šonkou