Článek
Letecká společnost Southwest Airlines, v jejímž letadle kvůli poruše motoru zemřela v úterý jedna cestující, se v loňském roce snažila oddálit kontrolu lopatek proudových motorů. Motor se během nedávného letu poškodil a jeho úlomky rozbily okno. Přetlak pak téměř vysál jednu z cestujících.
Aerolinky se postavily proti prohlášení výrobce motorů. V něm stojí, že výrobce doporučuje kontrolu lopatek motoru ultrazvukem alespoň jednou do roka. Společnost uvedla, že potřebuje více času, a vyjádřila znepokojení nad počtem motorů, které bude muset nechat zkontrolovat.
Video: Co nastalo po explozi motoru. Animace ukazuje, jak podtlak pasažérku vtáhl do okénka
Proti těmto opatřením se vyjádřily i další letecké společnosti. Federální letecká správa po nedávném incidentu oznámila, že kontroly lopatek motorů budou povinné. Zatím ale není jasné, jakého počtu letadel se nové nařízení bude týkat. Přesto už některé letecké společnosti včetně Southwest Airlines s kontrolou lopatek začaly.
Vyšetřovatelé uvádějí, že lopatka, která se od motoru odlomila a způsobila fatální nehodu, vykazovala známky opotřebení. V kovu byly nalezeny mikroskopické praskliny, způsobené opakovaným použitím.
Přitom už v roce 2016 muselo na Floridě nouzově přistát letadlo společnosti Southwest Airlines, kvůli selhání motoru, a americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě tenkrát označil za příčinu poruchy únavu materiálu. Tento incident vedl výrobce motorů CFM International k tomu, aby v červnu 2017 vydal doporučení k provedení ultrazvukových kontrol lopatek u proudových motorů na letadlech typu Boeing 737.
Federální letecká správa doposud konečnou lhůtu pro kontrolu proudových motorů nestanovila. Její mluvčí uvedl, že v současnosti úřad řeší více směrnic a finální rozhodnutí bude záviset na více faktorech.