Článek
Vakcíny na covid-19 jsou zatím v nedohlednu, již teď se však řeší jeden z nejdůležitějších problémů: jak dostat dávky z laboratoří k lidem. Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA, The International Air Transport Association) oznámila, že začíná pracovat na logistickém plánu století.
„Bezpečné dodání vakcín na covid-19 bude mise století pro globální letecký nákladní průmysl,“ uvedl v tiskové zprávě Alexandre de Juniac, generální ředitel IATA. „Bez pečlivého plánování se to ale nepovede. A čas na to je právě teď. Naléhavě žádáme vlády, aby se ujaly vedení při usnadňování spolupráce v celém logistickém řetězci,“ vyzývá de Juniac.
Minimálně 8 tisíc Jumbo Jetů
Podle odhadů asociace bude pro rozvoz vakcín k 7,8 miliardy osob, což je přibližně celá lidská populace, potřeba stejná kapacita, jako má osm tisíc Boeingů 747, kterým se přezdívá Jumbo Jet. Plán ale počítá s tím, že bude potřeba pouze jedna dávka vakcíny na jednoho člověka. Výsledné číslo tudíž může být ještě mnohem vyšší podle typu vakcíny.
Problematické jsou také potřebné specifikace letadla. I když se aerolinie často přetransformovaly tak, aby mohly převážet náklad místo chybějících cestujících, je převoz klíčových vakcín o dost složitější, píše britská BBC.
Ne všechna letadla jsou totiž vhodná pro přepravu vakcín. Na transport léčiv je běžně zapotřebí teplota v rozmezí dvou až osmi stupňů Celsia. Některé vakcíny dokonce mohou vyžadovat zamražení, což by vylučovalo ještě více letadel. „Postupy známe dobře. Musíme jen zvětšit svoje kapacity na požadovanou velikost, “uvedl pro BBC Glyn Hughes, globální šéf pro náklad v IATA.
Počátek akce
Doprava po zemi bude dle asociace možná pouze v rozvinutých zemích, které mají výrobní kapacity i dostatečnou dopravní síť. Bez letadlového mostu ale nebude možné dostat vakcíny po celém světě, uvádí IATA v tiskové zprávě.
Například možnost přepravy vakcín do Afriky však prozatím padá i letecky vzhledem k nedostatečné kapacitě nákladních prostor, velikosti regionu i složitosti hraničních přechodů. I na místě doručení musí totiž být sklad s chladicím zařízením. Proto IATA vyzývá vlády po celém světě, aby tyto sklady i jejich bezpečnost začaly zajišťovat už nyní.
Celkový plán je ale ještě na úplném začátku. Na české aerolinie se zatím nikdo neobrátil. „Pokud budeme osloveni, je skupina Smartwings připravená svá letadla pro přepravu vakcíny poskytnout,“ uvedla pro Seznam Zprávy tisková mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.