Hlavní obsah

Letecká legenda ve Kbelích. Fanoušky láká bombardovací MiG-15

Repasi stroje MiG-15bis SB provedl Vojenský technický ústav.

Vojenský historický ústav získal stíhací bombardovací letoun MiG-15bis SB.

Článek

Poprvé se tyto letouny objevily na nebi v padesátých letech. Sovětské letectvo tehdy nechalo bombardovací variantu přestavět ze stíhací verze.

Stříbrnou raritu získal do muzejních sbírek Vojenský historický ústav pro nově vybudovanou expozici v Leteckém muzeu Kbely. Než se tam dostal, musel stroj projít náročnou renovací. Původně byl ve Vojenském technickém ústavu, který repasi provedl. Oprava stála statisíce korun.

Pilot Míťa Milota tento stroj velmi drobře zná.

„Já jsem měl tu čest létat tohle éro od 1953 do roku 1971, kdy jsem byl nucen z letectva odejít. Musím říct, že to byly krásné roky. Nakonec tomuto aeroplánu vdečíme za vývoj československého letectva po válce, protože toto éro nás uvedlo do proudové éry," popsal své zkušenosti Seznamu pilot Milota.

Stíhací bombardér MiG-15bis SB v pražských Kbelích

Restaurování „patnáctky“ probíhalo v sousedním areálu Stará Aerovka. Repase skončila koncem listopadu. Během pěti měsíců oprav byly podle ředitele Vojenského technického ústavu Jiřího Protivy na letounu provedeny desítky odborných činností. Letoun byl například odmaštěn, odstraněn byl starý nátěr, vyměněna skla v kokpitu, zrekonstruovány zbraňové systémy a letoun byl nově natřen a opatřen výsostnými znaky československého letectva. Byl také přebroušen jeho povrch, aby mohly být odstraněny mimo jiné vzkazy, které do letounu v minulosti návštěvníci muzea vyryli.

Pilot MiG -15 o tom, jak se katapultoval.

MiG-15bis SB je stíhací bombardér určený pro jednoho pilota. Je víc než 10 metrů široký a stejně tak je i dlouhý.

Opravený letoun je z roku 1956. Sloužil postupně na letištích ve Sliači, Hradčanech, Přerově a Hradci Králové. Naposledy letoun vzlétl před více než 30 lety. Stroj má za sebou 2 506 vzletů a nalétal téměř 1 800 hodin.

Související témata:

Doporučované