Hlavní obsah

Létání je bezpečné, oproti jiným způsobům přepravy je riziko smrti minimální, říká Hanus z ČVUT

Hostem Večerních zpráv Televize Seznam byl emeritní vedoucí Ústavu letecké dopravy Fakulty dopravní ČVUT Daniel Hanus.Video: Seznam Zprávy

Je Boeing 737 MAX problematickým modelem a mají se ho letecké společnosti a cestující bát, nebo byla nehoda nedaleko Nairobi lidským selháním? A jak to je s bezpečností v letecké dopravě? Nejen o tom hovořil pro Televizi Seznam Daniel Hanus z Ústavu letecké dopravy ČVUT.

Článek

Boeing 737 MAX společnosti Ethiopian Airlines se nedaleko Nairobi zřítil v neděli. Pád letadla zabil všech 157 lidí na palubě. Stejný model havaroval i minulý rok v Indonésii. „Každá taková havárie vzbuzuje otazníky. Momentálně se dá velmi obtížně říct, jestli byla příčina technická, nebo v lidském řetězci. Každý takový stroj má takzvané černé skříňky s informacemi, které je potřeba velmi důkladně zanalyzovat,“ řekl Televizi Seznam emeritní vedoucí Ústavu letecké dopravy Fakulty dopravní ČVUT Daniel Hanus. Zda je s novým modelem boeingů něco špatně, podle něj plošně říct nelze.

Nejslabším článkem v leteckém provozu je podle Hanuse člověk. Až 80 procent nehod je způsobeno lidským faktorem.

Některé aerolinie ale mají zřejmě obavy. Čína, Kajmanské ostrovy nebo právě Etiopie modely vyřadily z provozu. „V zemi havárie se zpravidla provoz letadla zastaví. Jinde to záleží na rozhodnutí leteckého úřadu. Je to zcela oprávněná reakce,“ hodnotí Hanus. Na rozhodnutí odpovědné instituce čeká také česká společnost Travel Service. Ve flotile má sedm letadel zmíněného typu. „Jsme řízení agenturou pro bezpečnost v letectví EASA, ta musí dát pokyn. K tomu zatím nedošlo.“

Letecké katastrofy často ohromí děsivou bilancí mrtvých. Podle Hanuse ale není třeba mít z létání strach. „Ztrátu lidských životů nelze bagatelizovat, v porovnání s automobilovou dopravou, ale i dalšími způsoby dopravy je však počet smrtelných nehod v civilním letectví zanedbatelný,“ řekl.

V roce 2018 zemřelo při leteckých katastrofách 558 lidí, tedy téměř stejně jako na českých silnicích.

Kromě úřadů pro leteckou bezpečnost může z provozu letouny stáhnout také samotná firma Boeing, na kterou havárie ekonomicky tvrdě dopadla. Akcie společnosti klesly o 10 procent.

Je možné, že komerční zájmy převažují nad morálními zásadami? „Mohlo by to být velmi krátkozraké. Pokud byl problém technického rázu, firma o něm věděla a nechtěla ho sdělit, tak by to v dlouhodobém měřítku firmu poškodilo mnohem více. Doufám, že všichni jsou na jedné lodi a chtějí zajistit bezpečnost,“ dodal.

Související témata:

Doporučované